Annons:
Etiketterintegrationimmigrationpolitik
Läst 905 ggr
Herveaux
2020-02-22 12:34

En nyfiken fråga

(Eftersom jag är blockad på andra sajter som liknar denna, så får mitt inlägg hamna här för att nå den önskade målgruppen så att säga.) 

Om nu SD hatar kvinnor, invandrare, HBTQ+-personer, judar, muslimer m.fl.,
varför har då SD både aktiva i partiet, medlemmar och sympatisörer som kommer från en eller ibland flera av dessa s.k. hatade grupperna? 
Tror ni dessa är självhatande? Verklighetsfrånvända? 
Bara lite korkade i största allmänhet?

Jag är själv transperson (FtM) som lever med en annan man och vi båda har varit med i SD i flera år. Aldrig upplevt något hat eller allmän illvilja mot mig varken direkt som person eller genom deras politik mot "mitt" community.

Media älskar att hata SD, så varför finns det inte spaltmeter efter spaltmeter med f.d. medlemmar som vänder sig till massmedia för att bekräfta denna massiva manschauvinism, rasism, nazism, homofobi, islamofobi, antisemitism o.s.v?

Jag är genuint nyfiken att höra era teorier om detta då jag har en helt annan uppfattning av det hela.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Lona
2020-02-22 14:42
#1

Totalt OT men vad står FtM för? Jag vet ju på ett ungefär eftersom jag följt dig men är inte helt säker. 🙂 Jag gillar definitivt inte SD men hoppas att tråden får vara kvar och att det kan bli en vettig diskussion utan sandlådebeteende. Något som lyser med sin frånvaro på iFokus i dessa dagar! (Och DEN diskussionen kan vi lämna därhän!)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Herveaux
2020-02-22 15:40
#2

#1 FtM = Female to Male (Kvinna till Man)
MtF = Male to Female (Man till Kvinna)

Rätt så säker på att du var inne på korrekt tankespår. 😃

För er som inte stött på begreppen förut så är det något som vi transpersoner använder för att snabbt och smidigt visa vilket (biologiskt) kön vi föddes med och vilket vi senare har korrigerat till. 

Jag har tuggat på den här frågan ett bra tag, men aldrig kommit till skott. 
Lovar att hålla mig borta från sandlådan.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

wildfire
2020-02-23 17:53
#3

#0 Väldigt bra fråga 👍

Jag hoppas du får svar men det tycks lysa med sin frånvaro och jag är inte heller här för att skapa onödiga diskussioner tvärtom jag tycker att din fråga är befogad och bör få ett svar 😎

OberonsMatte
2020-02-24 21:06
#4

Därför att väljare är individer med individuella prioriteringar och att en del väljer att enbart se de delar i ett partiprogram som de själva tilltalas av och överser med sånt som kan vara viktigt för andra individer och t.o.m.  för hela samhällets syn på den grupp av människor man faktiskt själv råkar tillhöra (i andras ögon).

Jag har ganska svårt att tro att det i synnerhet var SDs och SD-anhängares syn på och uttalanden om HBTQ+ som du förtjusades av när du valde parti?

Sajtvärd Katter iFokus

Herveaux
2020-02-25 10:54
#5

#4 Tack för svar på frågan. 
Men jag tänker ändå att SD-motståndare borde ställa sig frågande till varför ett öppet rasistiskt och homofobiskt parti accepterar (och t.o.m välkomnar) såna som de ogillar eller t.o.m hatar som partivänner?
Spec. nu när partiet blivit så stort att man inte måste tacka och bocka för alla röster man kan skrapa ihop för att klara 4%-spärren.
---
Eftersom det finns idioter som pratar/skriver först och tänker sen i alla partier så bryr jag mig inte om vad enskilda personer i ett parti (t ex SD) rapar ur sig för kommentarer eller påståenden.
Där gör jag skillnad på individens och partiets uttalanden. 
Som folk som röstar på andra partier har gjort med sina partier så låter jag SD:s historia vara just historia
Jag röstar inte på SD 1988, jag röstar på SD 2020 (eller ja, 2022).

Redan när jag började rösta på SD så kände jag inte att deras partiprogram gällande HBTQ+-frågor saknade något, inte för mig iaf. 
Inte heller har jag känt mig berörd, och absolut inte skrämd, av det som SD-motståndare målar upp som orosmoln eller rena hot mot "min" grupp i SD:s politik. 

Edit: Vill bara förtydliga att det här är bara mina egna tankar och åsikter. Jag har inga avsikter att försöka provocera eller omvända dig som läser. 


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

wildfire
2020-02-25 16:23
#6

#4 Därför att väljare är individer med individuella prioriteringar och att en del väljer att enbart se de delar i ett partiprogram som de själva tilltalas av och överser med sånt som kan vara viktigt för andra individer 

Håller med dig där, det är ju det som är så svårt med politik att alla partier kan ha något bra men alla har även något dåligt som man inte tycker om därför  får vi försöka tänka vad prioriterar jag, vad vill jag själv ha och utgå från det.

Jag tror när det kommer till politiken och valet så är vi alla oss själva närmast, vi röstar för det vi hoppas ska komma eller förändras och det är en svår fråga sen finns dom som håller på ett enda parti i många år och kan inte tänka sig att rösta på något annat medan en del väljer olika från gång till gång.

#5 Jag tänker som så att det är så olika en del är för andra emot något vi också finner i alla partier eller i yrke och skola men sen är det så att tilltalar ett parti oss så ska vi självklart rösta på det för rötägg dom finns överallt vi kommer inte undan dom i något parti men det finns också något bra i alla partier och dom som accepterar alla för vad dom är med alla dess olikheter som vi människor har.

Annons:
Loris M
2020-02-25 21:58
#7

#0 Eftersom det är jag som blockat dig "på liknande sajter som denna" (efter personangrepp mot mig) kan jag berätta hur jag tänker eftersom jag väljer att lita på dig när du säger att det är en nyfiken fråga (och inte ännu ett försök att provocera fram ett svar som ni kan skärmdumpa och skratta åt på en annan sajt).

Jag tror inte att det finns något som någon annan kan säga som kan få dig att ändra uppfattning eftersom du redan är "frälst" så att säga. Då gör du det som OberonsMatte beskriver i #4, väljer att se vissa saker som tilltalar dig och blundar för resten. Det är egentligen du också inne på när du skriver att du inte lyssnar på de som hoppat av och som berättar negativa saker om SD. Det är ett sätt att hantera det och behålla sin verklighetsuppfattning.

Jag tror som sagt inte att du kommer att kunna/vilja ta till dig av det jag skriver men jag hoppas att någon annan som läser gör. Du skriver att media älskar att hata SD. Ja, det är sant, men de har gjort det ganska enkelt för dem. Inget annat parti har haft så många skandaler som de och fortfarande har. Det går inte en dag utan att det visar sig att någon SD-politiker visat sig vara rasistisk, homofobisk eller liknande. De har också visat att de kommuner där de har stort inflytande har de förvandlat till små diktaturer och de sprider skräck och osäkerhet.  SD är också det enda partiet i riksdagen som har nazistiska rötter. Inte för länge sedan utan bara ett par decennier tillbaka, vilket är inget man befriar sig ifrån över en natt.

SD är också det enda partiet i riksdagen som inte stött EN ENDA HBTQ-reform. Varför har de inte gjort det? Jo, för att det tror på "mamma, pappa, barn"- grejen och inget annat och det står t.o.m. i deras partiprogram. Och där ska man ändå försöka framställa sig i så god ljus som möjligt eller hur? Men ett partiprogram säger egentligen inte lika mycket om ett parti som det de gör. Hur de behandlar andra, om de infriar sina löften. De har inte gjort det heller när det ex. gäller äldre omsorg och har istället genomfört kraftiga nedskärningar. De lovade satsningar uteblev med andra ord. 

Jag skulle kunna skriva hur länge som helst men som sagt, jag vet att det är lönlöst så jag svarar istället på dina frågor. Du frågar:

Om nu SD hatar kvinnor, invandrare, HBTQ+-personer, judar, muslimer m.fl., varför har då SD både aktiva i partiet, medlemmar och sympatisörer som kommer från en eller ibland flera av dessa s.k. hatade grupperna?  Tror ni dessa är självhatande? Verklighetsfrånvända?  Bara lite korkade i största allmänhet?

Jag skulle inte kalla dem för korkade men definitivt verklighetsfrånvända. Min teori är att det kan bero på olika saker men den största anledningen är nog att de tror starkt på en fråga de driver (i de flesta fall invandring) och då väljer de att att blunda för annat. Typ, bara de stoppar invandring, kosta vad det kosta vill. En del är helt enkelt främlingsfientliga och vill inte ha invandrare här. Och det är den fråga som SD drivit starkast och fått många väljare. Det kan också bero på att en del på något sätt tror att de kommer att klara sig undan hat om de allierar sig med fienden s.a.s. (som invandrare eller HBTQ-person exempelvis). Lite samma fenomen som med de som egentligen inte vill bli mobbare men stöttar en ledare som mobbar andra för att själva inte bli mobbade. 

#5 Men jag tänker ändå att SD-motståndare borde ställa sig frågande till varför ett öppet rasistiskt och homofobiskt parti accepterar (och t.o.m välkomnar) såna som de ogillar eller t.o.m hatar som partivänner?

Därför att det är extra delikat att få med just dessa grupper. Då kan de säga precis så som du också vinklar det till: Titta! Mohammed röstar också på oss och det gör Lisa också som är homosexuell. Hur kan vi vara rasistiska/homofobiska? Och många köper det. Sen att även Mohammed kan vara rasist eller främlingsfientlig mot andra grupper än den han tillhör, verkar många missa. Eller att han röstar SD för att han tror att han får vara kvar när andra invandrare åker "hem". Du vet, medlöpare. 

Sen tänker jag att det är lite märkligt resonerat "jag har inte blivit utsatt och ingen har sagt något dåligt om mig fast jag är transperson och då väljer jag att inte lyssna på andra som säger att de blivit utsatta" som om det skulle vara evidens på att andra inte råkat ut för saker för att du inte gjort det. Det finns alldeles för många avhoppade SD-politiker som vitnar om allt möjligt men framförallt en unken människosyn som de inte längre kunde ställa sig bakom. Jag kan inte se vad de har att vinna på att stå i ramljuset i fem minuter när någon skriver en artikel om dem, när de istället kan göra politisk karriär och bli både kända och ständigt visas i tidningar och dessutom tjäna pengar. Så nej, det går inte ihop. 

Ja, SD växer och jag tror tyvärr att de kommer att fortsätta växa eftersom främlingsfientlighet växer, inte bara här utan i hela Europa. De kommer att bli ännu större vid nästa val, det tror jag. Tyvärr.  Det säger dock inte ett dugg om hur bra de är eller att de är rumsrena. Hitler kom också till makten genom demokratiska val och hade stor stöd. Vi vet vad han gjorde och hur det slutade. SD har drivit en fråga som har varit viktig för många och som andra inte velat ta tag i ordentligt, så det är det som är deras framgångsrecept som funkat men jag tror att lyckan kan vända.

Jag tror också att även om det skulle bli så att SD blir den stora vinnaren vid nästa val så kommer det att vända sen när de börjar få mer inflytande och folk som röstat på dem inser vad de röstat fram. För deras politik handlar inte bara om invandrare. När/om de får makten måste de även ta ställning i andra frågor och vi ser som sagt hur det går genom att följa vad som händer i ex. Hörby. 

Det här blev längre än jag tänkt mig men avslutningsvis, även om Sveriges hela röstberättigade befolkning röstar SD kommer de aldrig få min röst.

Herveaux
2020-02-26 12:25
#8

#7 Vart skrev jag att jag "inte lyssnar på de som hoppat av och som berättar negativa saker om SD"? Med handen på hjärtat har jag inte läst några sådana uttalanden. Med det sagt menar jag inte att det heller inte finns några, utan att jag inte har läst dessa. 

Nu är vi där igen. "jag har inte blivit utsatt och ingen har sagt något dåligt om mig fast jag är transperson och då väljer jag att inte lyssna på andra som säger att de blivit utsatta" - så skrev jag inte. 
Jag har som sagt inte själv läst om avhoppare (från SD) som blivit utsatta för transfobi, rasism, m.m. från andra partimedlemmar eller sympatisörer.

Hade jag själv varit en av dessa utsatta avhoppare som dessutom ville fortsätta i en politisk karriär hade det varit väldigt strategiskt att i media göra tydligt avstamp från SD, dels för att lätt och brett få ut budskapet att "Jag har lämnat SD" och samtidigt kunna göra ner ett numera motståndarparti genom att tillägga "För att jag vart utsatt för…", "För att jag inte står för…" etc. 
Så för mig går det absolut ihop. 

Tack för att du tog dig tid att skriva men det hade räckt gott med att svara på frågorna jag hade.
Tänkte försöka hålla tråden till just den frågeställningen och inte låta den flyta ut i ännu en "för / emot SD"-harang.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Carmarino
2020-02-26 13:06
#9

OberonsMatte har helt rätt i "att en del väljer att enbart se de delar i ett partiprogram som de själva tilltalas av och överser med sånt som kan vara viktigt för andra individer och t.o.m.  för hela samhällets syn på den grupp av människor man faktiskt själv råkar tillhöra (i andras ögon)."

Det gäller dock för ALLA som röstar, inte bara de som röstar på SD. Har själv otroligt svårt för att välja ett parti att rösta på, eftersom samtliga partier har saker jag tycker är bra OCH saker jag inte alls tycker om. Har svårt att tro att de som röstar på övriga partier till hundra procent instämmer i allt som "deras" parti har på partiprogrammet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

OberonsMatte
2020-02-26 13:37
#10

#0 "Om nu SD hatar kvinnor, invandrare, HBTQ+-personer, judar, muslimer m.fl., varför har då SD både aktiva i partiet, medlemmar och sympatisörer som kommer från en eller ibland flera av dessa s.k. hatade grupperna?  Tror ni dessa är självhatande? Verklighetsfrånvända?  Bara lite korkade i största allmänhet?"

Det enkla och uppenbara svaret är nog bara "ja".. Eller så känner dessa medlemmar och sympatisörer som sagt att de känner att det är angelägnare att få ställa sig bakom hatet mot andra grupptillhörigheter.. Läs och begrunda: https://www.sd-citat.nu/

Sajtvärd Katter iFokus

Draken
2020-02-26 13:39
#11

 #0 Mycket bra frågeställning. Jag röstar på SD, vilket jag inte brukar göra nån större hemlighet av, jag tror på mycket i deras partiprogram, men vissa saker skulle jag önska att de inte hade med.

Alla partier har väl sin dos av större skandaler. Både S.M och V har också varit i blåsväder. V har väl varit värst i mångt och mycket.

#1 Håller helt med om att vissa trådar och diskutioner kan vi lämna därhän. Ser också gärna att denna tråd hålls ren från sandlådenivå.

#2 Förhoppningsvis, precis som du också skriver, så hoppas jag att det kommer vettiga svar i tråden, och inte bara massa provokationer, pajkastning o.l

#4  Jag håller faktiskt med dig här. Alla partier har rötägg, och bara för att ett eller fler rötägg gapar och tjoar, så tycker jag inte man skall dömma ut hela partiet. Jag är mycket väl medveten om att du absolut inte gillar SD,  jag respekterar det. Och jag har överhuvudtaget inga planer på att försöka "omvandla" dig heller.

Jag skulle bara önska att fler (inte du specifikt) även kan respektera att andra inte röstar likadant som dem själva. Det spelar ingen roll om det är S, M V, SD , FI eller vilket parti som helst.

#6 Jag tror när det kommer till politiken och valet så är vi alla oss själva närmast, vi röstar för det vi hoppas ska komma eller förändras och det är en svår fråga sen finns dom som håller på ett enda parti i många år och kan inte tänka sig att rösta på något annat medan en del väljer olika från gång till gång.

Precis, så är det. 5 av barnen är myndiga och de röstade alla i föregående val. Det var bara en av dem som röstade på SD, trots att både jag och maken röstade på dem.

Känns inte så kul att bli beskyllt för att "påtvinga" andra min politiska åsikt, eller "hjärntvätta" dem till att lyssna. Isf skulle jag väl, i första hand, försökt påverka mina egna barn ? Jag har inte ens försökt påverka barnen politiskt överhuvudtaget.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

FataMorgana
2020-03-04 18:04
#12

#0   

Nu hör jag nog inte till den önskade målgruppen, men tänker att det kanske beror på att SD´are kanske inte är så hatiska som det så gärna vill påskinas ibland. 

Hatfyllda människor finns det helt säkert av i alla grupper, i alla kulturer och i alla partier och även bland SD´are (säger inget annat). Överallt finns det alltså människor som känner hat mot olika människor och företeelser, men ur ett psykologiskt perspektiv har människan det väldigt svårt att känna vid sitt eget hat, vid sina egna fel brister och förpassar hellre dessa till sitt eget omedvetna, för att sedan projicera över dem på andra människor och grupper. Så uppstår bland annat syndabocksyndromet som innebär att andra får bära mer av det "onda och fula" än deras egen personliga del, så att man själv kan luta sig tillbaka och njuta av sin egen skenbara fullkomlighet.  På vis kan en viss grupp framstå som mycket ondare än vad de egentligen är och så blir kyftan mellan vem som är "god" och vem som är "ond" mycket större än vad den i själva verket är, för att vi gärna projicerar våra egna brister på andra. Nåja, du kanske inte intresserar dig för mina tankar kring det hela, men det är så jag tänker att det skulle kunna vara.

Herveaux
2020-03-04 19:38
#13

#12 Kloka ord FataMorgana!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
FataMorgana
2020-03-05 10:20
#14

#13  Tack! 🙂

Draken
2020-03-05 15:41
#15

#12 Det är just detta som folk inte kan eller vill förstå. Det finns människor i alla partier som är hatiska mot allt och alla. Även rasister, Nazister och Fascister.  Men det vill de inte erkänna, utan då är det lättare att bara kasta över allt på det parti som står mest i fokus när det gäller migrationsfrågorna, och det är SD.

Jag är väldigt intresserad av  både dina tankar och även andras tankar, jag respekterar fullt ut att inte alla röstar som jag gör. Jag vill gärna höra hur andra tänker kring politiken, och jag kan nästan slå vad om att det kommer fram andra tankar än de som man vill påskina.

Så varför kan inte de andra väljarna respektera att jag röstar på SD ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

FataMorgana
2020-03-06 11:20
#16

#15   

Enligt C.G Jung hör det till de mest obehagliga ting här i livet att konfronteras med sina egna mörka sidor och att erkänna dem som sina egna. Därför är det som du säger lättare att kasta över allt skit på någon annan. Men jag tror inte man kan göra så mycket för att ändra på andra, men man kan alltid jobba på sig själv, så att man själv inte behöver andras respekt för att vara lycklig och må bra, om du förstår hur jag menar 🙂

 Så gör jag, jobbar på mig själv och försöker att upptäcka mina egna fel och brister så att jag åtminstone själv inte projicerar över dem på andra, och när jag upptäcker mina egna fel och brister har jag lättare att acceptera och förlåta andra för deras fel och brister, när jag själv ser att jag heller inte är perfekt. Så försöker jag att själv inte döma ut folk jag diskuterar med på nätet eftersom jag känner dem alldeles för dåligt och jag försöker att själv inte kalla andra för fula saker, utan jag gör allt vad jag kan för att bemöta alla som jag möter på min väg så gott jag bara kan, oavsett varifrån de än kommer, vilket parti de än tillhör och vilka åsikter de än må vara av.  Mer kan jag nog inte göra och det räcker gott för mig 🙂

vallhund
2020-03-06 12:51
#17

Tråden har gått för långt, vill ni diskutera diagnoser hänvisar jag till Flashback.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: