Danmark förbjuder samiska flaggan
Från och med den 1 januari i år får man inte hissa den samiska flaggan i Danmark. Den som gör det straffas med böter och beslagtagen fana. Bara den danska, svenska, norska, finska, färöiska, grönländska och tyska flaggan får hissas. Vart är våra grannar på väg egentligen?
https://sverigesradio.se/artikel/danmark-forbjuder-samiska-flaggan
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Det är mycket uppseendeväckande minst sagt.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Vilken skrämmande utveckling.
#1 Och varför skulle ukrainska flaggan undantas? Det här är verkligen illa.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Det står en tydlig förklaring till varför den Ukrainska flaggan har ett undantag.
Derudover vil justitsministeren i ekstraordinære situationer kunne undtage flag fra forbuddet. I lyset af krigen i Ukraine har justitsministeren således besluttet, at det fortsat skal være muligt at flage med det ukrainske nationalflag.
Sedan gäller förbudet länder utanför Norden och den samiska flaggan representerar väl inte ngn nordisk nation?
Även den amerikanska flaggan är ju förbjuden - Sverige hade ju en liknande lag då man inte fick flagga med ngn annan nations flagga utan att hissa den svenska.
Samerna bor i fyra länder och har ingen egen nationalstat, men de har en gemensam flagga som har vajat i Sverige, Norge, Finland och Ryssland. Sameflaggan är från år 1986 då den godkändes av det Nordiska Samerådet vid en konferens i Åre.
Forbuddet vil omfatte flagning fra en flagstang med følgende flag:
- Andre landes nationalflag, f.eks. det russiske, amerikanske eller spanske nationalflag.
- Andre landes områdeflag, f.eks. amerikanske delstaters flag, Cataloniens flag eller Tibets flag.
- Flag, der må sidestilles med andre landes nationalflag eller områdeflag, f.eks. det palæstinensiske flag.***
Tydliga regler finns här och varför regeln finns.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2025-01-10 21:07 av Pyttelite
#3: Jag såg det men jag tycker inte att det ät tydligt. På vilket sätt är situationen i Ukraina en "extraordinär situation." bara för att det pågår krig där? Det gör det i många andra länder också precis i detta nu. Varför får inte de länderna undantag?
Och vad menar du med att den amerikanska flaggan också är förbjuden? Varför skulle den inte vara det om alla andra länders flaggor är förbjudna?
#4: Varför triggar du på att den samiska flaggan är förbjuden när det inte är en nationsflagga?
Jag angav den amerikanska flaggan eftersom det 1. Var grundorsaken till att lagen modifierades 2. Att det är en känd nationsflagga.
Regeln har inte justeras för att just utesluta den samiska flaggan - däremot kommer det att vara olagligt att flagga med den samiska flaggan men inte regnbågsflaggan.
#0: Rubriken är ju uppenbart skapad för att vilseleda och skapa upprördhet.
Jag förstår visserligen inte poängen med lagen. Den verkar rätt meningslös.
Men att skapa en rubrik som är menad att få det att låta som man valt ut just samiska flaggan blir bara ytterligare ett sandkorn i vågskålen för misstro till traditionell media. Den börjar bli full nu.
Mvh // Johan
#6 Exakt så. Vad jag kan se så är flaggan i sig inte förbjuden.
Dessutom - det går att ansöka om användning av ”icke tillåtna flaggor” hos polisen.
Lagen gäller endast flaggor/fanor på flaggstång:
”Forbuddet vil alene gælde flagning fra en flagstang. Det vil blandt andet betyde, at det ikke vil være forbudt på anden måde at fremvise flag eller faner. Dette kan f.eks. ske på husfacader, fra altaner eller i forbindelse med demonstrationer og sportsbegivenheder”
- Redigerat 2025-01-10 23:48 av [Hayabusa-0001]
#5: Jag har inte ens nämnt den samiska flaggan så jag fattar inte hur jag "triggar".
#7 Men så himla "praktiskt". Förbjud alla flaggor men gör det möjligt för alla att ansöka om tillstånd att använda vilka flaggor de vill. Det är så korkat och onödigt att man häpnar.
#8 Ingen flagga är per definition förbjuden.
#8: Så märkligt - det var alltså någon annan som skrev detta eller det kanske var riktat till en annan tråd?
#2: Vilken skrämmande utveckling.
#1 Och varför skulle ukrainska flaggan undantas? Det här är verkligen illa.
- Redigerat 2025-01-11 05:49 av Pyttelite
#10: Du behöver inte fetmarkera det jag skrivit, det kan ju alla läsa. Men fortfarande, jag nämner inte specifikt samisk flagga och "triggar" vilket du påstår.
#11: Nej du nämner inte den samiska flaggan i klartext men det är underförstått då du reagerar på trådstarten eller inlägget.
Vad är det då du kommenterar?
Jag hanterar alla citat lika och det är min metod du och andra använder era.
Är det så konstigt att sameradion reagerar på att den samiska flaggan förbjuds? Den representerar en ganska stor folkgrupp som har funnits i våra nordiska länder i alla tider, om än kanske inte just i Danmark. För mig får andra gärna starta liknande trådar om att deras flaggor också förbjuds.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Det är verkligen inte konstigt att sameradion, m.fl., reagerar.
"En ny flagglag i Danmark trädde i kraft den 1 januari som förbjuder att den samiska flaggan får hissas.
Att hissa samiska flaggan straffas med böter och beslagtagen fana. Förbudet gäller flaggstänger. Temporärt tillstånd kan sökas hos polismyndighet."
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#13: Det är inte så att flaggan i sig förbjuds men i detta fallet hanteras ju sameflaggan lika med övriga nationers flaggor bortsett från de nordiska.
Jag kan förstå att sameradion gör en sak av detta eftersom det är en sakinstans men jag förstår inte upprördheten.
Sameflaggan är heller inte en nationsflagga.
Jag tycker att det är smaklöst att ifrågasätta att man tillåter hissandet av den ukrainska flaggan då det är ett krig som försegår i ett nordiskt grannland och det är Danmarks sätt att markera och visa stöd.
Att det sedan råder krig i övriga världen är en annan sak.
#14: Det är inte bara hissandet av den samiska flaggan som förbjuds utan alla som inte är ”godkända” och det finns även en god motivering till varför man har tagit det beslutet.
Där framgår det i sin tydlighet att det inte är specifikt sameflaggan man vill få bort utan att hela saken startade med den amerikanska fanan.
Det har varit en långdragen rättssak som lett fram till ett förtydligande av lagen.
Är det inte lika orättvist att man inte får hissa Stars and Strips då?
- Redigerat 2025-01-11 09:42 av Pyttelite
#15: För mig är det smaklöst att man värderar olika. Att ukrainarnas liv är mer värda än exempelvis människoliv i Gaza. Varför skulle det vara "en annan sak" att kriget pågår i andra delar av världen? Behöver vi inte bry oss lika mycket om dem som om ukrainare trots att förluster går inte ens att jämföra?
#17: Att reglerna kring hissandet av en flagga skulle representera värdet av ett människoliv är en mycket märklig slutsats och får stå för dig.
Jag är rätt säker på att det skulle skapa väldigt olika upprördhet om rubriken var att isis flagga förbjuds, Texas flagga förbjuds eller samiska flaggan förbjuds.
Så vi kommer inte reagera på samma sätt över att olika samfund eller länders flaggor pekas ut.
Men självklart är det mer logiskt att just samiska flaggan nämns för just denna källa. Men hur vi reagerar och delar vidare länken skiljer.
Mvh // Johan
#19 Överskriften som SR sätter är helt missvisande.
#20: Ja. Extremt. Skapad för att skapa ilska snarare än förmedla objektiv fakta.
Mvh // Johan