Skogsfinskt museum i Norge
Vilken bra idé med ett skogsfinskt museum! Det borde verkligen finnas fler och skogsfinnarnas historia bli mer känd!
"Byggandet av Norsk skogsfinsk museum i finnskogarna i Grue, Svullrya är en historisk händelse. Aldrig tidigare har Norge investerat så mycket i den skogsfinska kulturen som kom till landet på 1600-talet.
Det nya museibygget finansieras av den norska staten. Projektet kan även kopplas till de svenska skogsfinnarna, som delar en gemensam historia med de norska skogsfinnarna."
"Norskt Skogsfinskt Museum fungerar som en knutpunkt och nod för skogsfinsk kultur, beläget i Svullrya, Grue kommun. Muséets uppdrag är att utforska skogsfinnarnas särpräglade kulturarv, bidra till samhällets mångfald och att vara en representativ och samlande institution. Muséets programinnehåll omfattar ytor för tillfälliga och permanenta utställningar, samlingar, arkiv och forskning. Den planerade nya byggnaden innehåller dessutom ytor för besökare och tillika personal, med platser för möten, fördjupning och tillfälliga evenemang. Platsen står i direkt relation till Finnetunet – en skogsfinsk bosättning med bevarade byggnader."
https://kjellandersjoberg.se/projekt/projekt/skogsfinskt-museum/
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Så spännande, det vill jag besöka! 😊
/Désirée
#1 Låter toppen!! 🤗💝
Har aldrig hört talas om skogsfinnar.
Känner att jag får läsa på😉
/Maria
Lägger in ett par länkar om skogsfinnar. 🙂
"Skogsfinnarna är en del av den nationella minoriteten sverigefinnar. De härstammar från de finnar som i slutet av 1500-talet och i början av 1600-talet flyttade från Finland som då var en del av Sverige."
https://www.svt.se/nyheter/uutiset/svenska/vilka-ar-skogsfinnarna-och-varifran-de-kom
#4 Ah, tack 🙂
/Maria