Integration, immigration och politik

Såhär inför det kommande valet

2018-06-23 03:03 #0 av: vallhund

"När Jimmie Åkesson vandrar fram för sitt första anförande i riksdagsårets avslutande partiledardebatt ser han så säker ut. Han tittar han ner på sitt manus, ler. Han har ljusa chinos, en vit skjorta, röd slips och blå kavaj. Han säger att han ska tala om ”en historiskt usel minoritetsregerings kompletta misslyckande”

Åkesson har studerat historia på universitet, han är inte okunnig i ämnet. 

– Tyvärr herr talman, säger han, har jag bara fem minuter på mig och det räcker inte på långa vägar för att ge en komplett bild av det här kompletta misslyckandet. Jag får koka ner Stefan Löfvens tid som statsminister till ett ord – katastrof.

https://www.expressen.se/nyheter/sds-nya-makt-ar-ett-faktum-/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Anmäl
2018-06-23 03:10 #1 av: vallhund

Mera citat

"Björn Söder, talmannen, upprepar åsikten om vilka svenska medborgare som ska räknas som svenskar. Inte samer eller judar, till att börja med. Mattias Karlsson, gruppledaren, skriver på Facebook:

”Googla på humanism, sa Löfven drygt och uppblåst till Åkesson vid dagens partiledardebatt. Om det är någon som ska googla på humanism så är det den regering som drog in hjälpen till funktionsnedsatta barn och i stället gav pengarna till asylmissbrukare, bedragare och kriminella från världens alla hörn. Googla ”självgoda, hycklande lögnhalsar” också så får ni rimligen upp en bild på er själva, kära katastrofregering. Avslutningsvis så kan ni passa på att googla på ”söka-jobb-kurs” också för det är dit ni ska efter den 9:e september.”

---------------

"Sverigedemokraterna har i dag 78 stolar stående tomma i fullmäktigelokaler runtom i Sverige, därtill 155 politiska vildar, rapporterade SVT häromveckan. Skulle andelen avhoppare vara något så när konstant samtidigt som partiet går fram kommer luckorna i de politiska församlingarna bli betydande.

Inser man vilka effekter det kan få för demokratin?"

Anmäl
2018-07-07 06:32 #2 av: vallhund

Intressant ledare i DN om faran med SD, mycket läsvärd.

https://www.dn.se/ledare/sd-forstar-sig-varken-pa-sverige-eller-demokrati/

Anmäl
2018-07-07 14:04 #3 av: Dioramabyggare

Om vi gör tankeexperimentet att Jimmie Åkesson blev statsminister i höstens val vore det intressant att se vad han skulle åstadkomma i, med och för det här landet den kommande mandatperioden. Välfärd och trygghet går väldigt fort att montera ner, men tar lång lång tid att bygga upp...

Anmäl
2018-07-07 16:14 #4 av: vallhund

En till artikel

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/xRvEJl/politikerna-maste-sluta-ge-sd-ratt

Anmäl
2018-07-08 17:00 #5 av: vallhund

Dagens ledare i DN

"Samtidigt som judar och andra minoriteter förföljdes och mördades i Nazi-Tyskland upplevde de allra flesta tyskar att de fick det bättre under Hitler. Även efter att landet kapitulerat och befolkningen inte längre kunde blunda för de grymheter som regimen begått tyder vittnesmål på att många såg tillbaka på 30-talet som de bästa åren i sitt liv. 

Det kan, åtminstone delvis, förklara varför så få gjorde motstånd. Och hur landet så fort kunde gå från demokrati till diktatur. Samtidigt som majoriteten badade, blev kära och planerade trädgårdsfester, förflyttades landet centimeter för centimeter mot skräckvälde för Tysklands och Europas minoriteter."

https://www.dn.se/ledare/riksdagen-maste-skynda-att-skydda-demokratin/

Anmäl
2018-07-09 08:03 #6 av: Farwuq

Det är länge sedan jag läste ledare och litade på politiker.
Det är bara en soppa av lögner och alla vill ha sin del av köttgrytan.

Det finns ingen objektiv information någonstans, därför måste man själv - med sitt eget förstånd - analysera läget.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2018-07-10 05:39 #7 av: vallhund

Era tankar kring den här artikeln, debattinlägget av Björn Söder?
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/1kbAeq/sd-motstandare-tolkar-min-syn-pa-judarna-fel

Där finns även länkar till flera debattartiklar i frågan som jag inte hunnit läsa.

Anmäl
2018-07-11 19:52 #8 av: vallhund

Ännu en intressant artikel.

"DN 7/7 2018. Det talas mycket om vad Sverigedemokraterna tidigare sagt och gjort. Men det som gör  SD till ett så farligt särartsparti är vad det nu gör och vill göra med Sverige."

https://www.dn.se/ledare/sd-forstar-sig-varken-pa-sverige-eller-demokrati/

Anmäl
2018-07-11 20:57 #9 av: Hayabusa

#7 Har Mattias Åhrén rätt?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/mattias-ahren-samer-ar-inte-svenskar

Anmäl
2018-07-12 19:24 #10 av: vallhund

Mycket läsvärt om Almedalen, fortsätt scrolla ner, flera artiklar följer.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/kritiken-mot-polisen-vaxer-efter-nmrs-narvaro-i-almedalen/

Anmäl
2018-07-13 07:05 #11 av: vallhund

http://www.gp.se/ledare/ingerö-valet-är-ingen-folkomröstning-1.6940309

Anmäl
2018-07-13 07:49 #12 av: Hayabusa

"Om Socialdemokraterna vill förbli ett ledande parti så gör de bäst i att förklara hur de uppenbara välfärdsproblem vi ser idag – växande köer inom sjukvården, stora utvecklingsbehov inom äldreomsorgen – ska kunna hanteras. Inte minst eftersom deras patentlösningar, skattehöjningar och statsbidrag, har varit så uppenbart otillräckliga."

Anmäl
2018-07-13 19:59 #13 av: vallhund

Tror han på det här själv?

https://www.expressen.se/debatt/det-ar-s-som-ar-ansvariga-for-blodet-pa-vara-gator/

Anmäl
2018-07-13 20:26 #14 av: Hayabusa

Tja, S är väl trots allt det parti som haft makten längst i Sverige (totalt sett).

Anmäl
2018-07-17 22:15 #15 av: Zepp

Du har rätt.. alla som inte är svear är inte svenskar, du är typ inte svensk, inte jimmie heller, jag är bara halvsvensk!

Om man räknar in att jag är assimilerad göte samt att min mor kommer från Hälsingland, med släkt som kommer från finnland, dvs den östra delen av det gamla sverige.

Skåneland är en rätt ny införlivning i sveriges domäner.. lite som kolonier faktisk.

Hur som helst nyinkommen från en resa på Bornholm, de lyckades via väpnat uppror iallafall göra sig av med det svenska oket, upproren i övrigt inom skåneland (det östdanska området) slogs ner rätt brutalt.. och framgångsrikt iomed att de flesta innevånarna numera betraktar sig som svenskar.?

Oså till samer, judar, romer, resandefolk.. grejen med samerna är att det handlar om en spillra utav den ursprunliga befolkningen,, främst resnkötare.. som har monopol på att bedriva renskötsel på statlig mark.,

Den andra grejen är att de flesta samer var skogsamer, de är numera helt asimilerade.. ibland står de även i motstånd mot renskötsellagstiftningen.

Iallafall så är de iallafall våra enda ursprungsbefolknining, staten dvs Sverige har lagt beslag på deras mark, men de får lov att bedriva renskötsel därpå med lite olika begränsningar.

Oså har vi inrättat sametinget.. som i princip har varit en katastrof från början.. men det var nog själva tanken för de kan inte ens komma överens sinsemellan, dvs härska genom att söndra.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2018-07-18 08:32 #16 av: Hayabusa

#15 Du menar alltså att Mattias Åhrén har rätt?

Anmäl
2018-07-20 01:30 #17 av: Zepp

De är svenska samer med speciella rättigheter.. iallafall renskötande samer, de flesta andra bor i Stockholm och saknar de rättigheterna.

En annan sak jag vill diskutera är huruvida du, jag och jmmie är fullvärdiga svenskar?

Jag kan iallafall hänvisa till mina anor från Österbotten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2018-07-20 07:56 #18 av: Farwuq

Jag som skåning behandlas sämre än  samerna.
Jag har inga "etniska rättigheter".

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.