Annons:
Etiketterbarnskolverksamhet
Läst 2247 ggr
Loris M
2017-10-19 21:41

De vill avskaffa modersmål

Jag antar att många av er läst eller hört om tre moderaters utspel om att avskaffa modersmål. De skrev en debattartikel och gjorde bort sig totalt. Problemet med deras artikel som mötte stor kritik både från lärare och forskare är att det är så otroligt okunnigt skrivet. Ibland förvånas jag över personer som går ut till tidningar och skriver saker utan att kolla upp läget och kolla upp fakta. Det gjorde inte de här tre politiker som fick hård kritik i sociala medier och en grupp lärare, 250 närmare bestämt, skrev en replik om varför politikerna har fel. 

Jag skrev för bara någon vecka sedan på en annan sajt att med tanke det politiska klimatet så skulle det inte förvåna mig om modersmålet förbjöds och avskaffades inom en snar framtid. Men jag trodde aldrig att framtiden skulle bli nu. Visserligen möter de hårt kritik nu, även från sitt eget parti som inte stödjer dem, men själva grejen med att det överhuvudtaget diskuteras och behöver försvaras tyder på att kan bli så om ett visst parti som Moderaterna allt mer liknar, får mer inflytande. I deras partiprogram står redan att de vill avskaffa modersmål. 

Det finns alltså massor med forskning som stödjer barnens rätt till modersmål och som visar att när barnen får tillgång till alla sina språk, när de får undervisning och studiehandledning på deras modersmål under tiden de är nyanlända och ännu inte behärskar det svenska språket, klarar sig bättre i skolan sedan.

Annons:
Loris M
2017-10-19 21:44
#1

Maria Fredriksson, SFI-lärare skrev i en Facebookgrupp (offentlig) om det här och vill att vi ska dela, så jag klistrar in hela hennes inlägg här. Hon förklarar på ett mycket bra sätt tycker jag varför vi ska vara vaksamma när vi ser sådana här artiklar som ovan och varför det är viktigt att elever har rätt till sitt modersmål:

"Vi måste verkligen vara vaksamma på alla attacker mot modersmålsundervisning i svensk skola. Alla vi som förstår vikten av detta måste sprida denna information till familj, vänner och bekanta. Detta är något som vi måste slå vakt om, av många anledningar.

1. Ett starkt modersmål främjar andraspråksinlärning. Vedertagen forskning visar på detta och det finns inga skäl att ifrågasätta det. Om man vill ha en snabb svenskinlärning måste barnen samtidigt få modersmålsundervisningoch studiehandledning på sitt modersmål. Att ta bort det är kontraproduktivt och kommer leda till att svenskinlärningen kommer ta längre tid och det är mer kostsamt i längden.

2. Det är orimligt att begära att föräldrar själva ska ordna med modersmålsundervisning av många skäl, men främst för att skolundervisning i modersmålet handlar om att utveckla ett offentligt och formellt språk, vilket inte görs i hemmet. Det är bl a därför svensktalande barn läser svenska i skolan…

3. I Barnkonventionen fastslås att barnets utbildning ska syfta till att "utveckla respekt för barnets föräldrar, för barnets egen kulturella identitet, eget språk och egna värden, för vistelselandets och för ursprungslandets nationella värden och för kulturer som skiljer sig från barnets egen". det betonas hur utbildning ska vara tillgänglig och kostnadsfri för alla och då modersmålsundervisning främjar inlärning av ett andra språk bör detta tolkas med generositet.

4. Det är möjligt att Sverige sticker ut vad gäller generositet i detta fall, dvs att andra länder inte har lika generös inställning till modersmålsundervisning, men jag förstår inte varför det ens är relevant. Ett kontraproduktivt förhållningssätt blir ju inte mindre kontraproduktivt bara för att många ger uttryck för det.

5. Om vi nu ska använda oss av lite SD-retorik - vi har ju trots allt infört TUT - så kanske man ska se till att det finns incitament för folk att återvända? Om barnen tappat språket kanske det spelar in i beslutet om huruvida man ska återvända eller ej… Paradoxalt nog talar repatrieringsivern snarare FÖR fortsatt modersmålsundervisning, eller?

6. Men för de som kanske inte har fullt så hjärtlösa argument för modersmålsämnets slopande kanske man kan vädja om förståelse för vad förlust av språk gör med en familj. Många familjer skiljs åt under flykten och ska vi nu ha en human flyktingmottagning måste vi hjälpa familjer att upprätthålla kommunikationsmedel för att kunna återförenas. Barn tappar språk oerhört snabbt. Tänk även på de ensamkommande som inte har föräldrar; för dessa är skolan enda möjligheten till adekvat språkutveckling."

Zepp
2017-10-19 22:05
#2

Eh.. jag orkade inte ens läsa deras sk debattartikel iomed att jag direkt fick dåliga vibbar bara jag såg rubriken.

Antagligen handlar det mer om att vinna tillbaka röster från SD?

Altså.. med tanke på att vi lever i ett multikullturellt land med flera olika språk, redan från början.. flera av dessa språkutövare var redan här innan någon pratade sk Nordiska språk!

Problemet är således att sådant kostar pengar, och att det är minoriteter som har mest nytta utav detta.

Och med tanke på att vi lever i ett litet land med extremt exportberoende så gynnar det nog även majoriteten på längre sikt?

Annars så vore det mer lämpligt att bara undervisa i Engelska och Kinesiska?

Dvs det handlar antagligen mer om att framstå som de som värnar om de som talar svenska.. problemajset med sådant resonemang är att Svenskan på inget sätt är utrotningshotat.

Menna.. hur står det egentligen still i tankebanorna, vi har haft en stat här i några tusen år, eget språk, egna akademier som vårdar och utvecklar språket.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Loris M
2017-10-21 22:28
#3

Samer är mycket kritiska till Moderaternas uttalanden:

"Debattartikeln har under veckan mött stark kritik från flera grupper i både Jönköping och resten av landet. Bland samerna i Sverige togs debattartikeln emot med förskräckelse. Johan Sandberg McGuinne har en samisk mamma och ett gaelisk pappa från Skottland. Han tillhör med andra ord en minoritet både i Storbritannien och i Sverige. Han var en av flera samer som svarade på debattartikeln i tisdags och han sparar inte på orden.

– Man går tillbaka till helt felaktiga tankar om flerspråkighet. Man går så långt tillbaka som början av 1900-talet, säger han.

Sandberg McGuinne konstaterar att moderaterna helt förbiser modern forskning som visar att modersmålsundervisningen underlättar stort för att eleverna ska klara sig i samhället. Samtidigt reagerar han starkt på ordvalen i debattartikeln. De använder ordet ”halvspråkig” och målar upp det som ett problem som kan avvärjas genom att ta bort modersmålsundervisningen."

https://jonkoping.etc.se/inrikes/samer-rasar-mot-wengholm-m-kulturellt-folkmord

Zepp
2017-10-22 16:26
#4

Mm.. prexis, jag hade inte väntat mig annan reaktion från Samer!

Och jag inbillar mig inte ens att personer i den Moderata partiledningen är underkunniga om vår gemensamma historia, våra olika folkslag.. i den nation som vi benämner Sverige.

Utan jag inbillar mig att de vänder sig mot hemspråksundervisning på Arabiska?

Nemas problemas säger jag.. och det viktigaste är trots allt att de lär sig behärska Svenska i skrift och uttal.

För förr eller senare kommer även dessa att bli assimilerade/blandäktenskap osv.

Dvs man får skilja litta på invandrade minoriteter och minoriteter som varit här före att indoeuropeiska språk talades.

Menna.. hur mycket hemspråksundervisning sker numera på lågtyska och Jiddisch?

Vet inte men det kanske fortfarande förekommer hemspråksundervisning på Spanska/Kastiliska och serbokroatiska.. grejen är nog att dessa grupper, liksom de  tyska och judiska snabbt assimileras/blandas in i det svenska samhället.

Till skillnad mot de minoriteter som befolkar vissa landsdelar och som då åxo behåller en hel del av sin gamla kultur och språk!

Tex hur gick det för alla Danskar som numera bor i Skåne, Blekinge och halland, borde de då inte få hemspråksundervisning på Danska?

Jag betvivlar lixom inte en sekund om att de skulle protestera?

Dvs de är Danskar enligt mig och historien, själv är jag halvdansk på fädernet enligt det kriteriet!

Menna.. så vad är då själva grejen med det inlägget.. förutom att vinna tillbaka röster från SD?

Och näe, jag tänker inte läsa debattinlägget!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Magi-cat
2017-10-23 13:22
#5

Ur #3 "De använder ordet ”halvspråkig” och målar upp det som ett problem som kan avvärjas genom att ta bort modersmålsundervisningen." 

😮 Jag som trodde att den där gamla okunnigheten var borta nu när man vet bättre, men tydligen icke….

Inte underligt att det där moderatutspelet stött på kritik och förfäran.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Emo
2017-10-29 06:12
#6

Hur sker modersmålsundervisningen helt praktiskt?
Stämmer det att eleverna får missa andra ämnen för att gå till sina respektive modersmålslektioner?
Vad är hemspråk, ett ord som också används. Är de synonyma?
Om ett barn kommer till Sverige från svensk skola i utlandet där svenskan är barnets fjärde språk (första språket talas hemma, andra språket är landets officiella, vanligaste, tredje språket är engelska, för att kunna klara mer, och sen kommer svenskan som fjärde språk för att underlätta flytten till Sverige)  hur kommer det barnet att behandlas i skolan här?
En känd författare säger att han hade inte blivit det om detta hade funnits när han var barn.
Mina klasskamrater, som kom från Tyskland påstod att snabbaste sättet att lära sig svenska var att direkt hamna i svensk (enspråkig) skola.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Loris M
2017-10-29 06:36
#7

Hur sker modersmålsundervisningen helt praktiskt?

En modersmålslärare har oftast undervisning en timme i veckan med elever som har samma första språk. De läser, skriver, pratar m.m. på sitt modersmål och får stöd i att förstå eller få förklarat något från några lektioner/ämnen de haft under veckan.

Stämmer det att eleverna får missa andra ämnen för att gå till sina respektive modersmålslektioner?

Nej. Det sker efter skoltid, eller om elever har någon lucka under dagen. Men de ska aldrig gå från sina andra lektioner för att delta i modersmålet. 

Vad är hemspråk, ett ord som också används. Är de synonyma?

Ja, de är synonyma. Ordet hemspråk används inte längre och det har ersatts av ordet modersmål på 90-talet. 

Om ett barn kommer till Sverige från svensk skola i utlandet där svenskan är barnets fjärde språk (första språket talas hemma, andra språket är landets officiella, vanligaste, tredje språket är engelska, för att kunna klara mer, och sen kommer svenskan som fjärde språk för att underlätta flytten till Sverige)  hur kommer det barnet att behandlas i skolan här?

Barnet har rätt till modersmålsundervisning på sitt första språk om föräldrar önskar det.

Mina klasskamrater, som kom från Tyskland påstod att snabbaste sättet att lära sig svenska var att direkt hamna i svensk (enspråkig) skola. 

Ja. Jag tror också att det är något som fungerar bra. Det utesluter dock inte att barnet samtidigt får stöd i sitt modersmål genom modersmålsundervisning en gång i veckan. Sen är det också så att det inte ä möjligt att ordna det på det här sättet överallt. En del skolor har väldigt hög andel elever med utländsk bakgrund och när det dessutom kommer många nyanlända måste de hitta andra lösningar. Något som många kommuner ordnat är klasser med bara nyanlända där de under några månader får stöd från lärare att lära sig svenska samtidigt som de har tillgång till studiehandledning på sitt modersmål för att underlätta förståelsen och ofta även lärare som pratar samma språk som dem. Det här är oftast under en kortare period innan de går vidare till "vanliga" klasser. 

Sedan finns det något som heter SVA (svenska som andra språk) vilket de också skriver om i artikeln och vill avskaffa, vilket innebär att elever kan välja att läsa det istället för vanlig svenska. De har SVA-lektioner samtidigt som sina klasskamrater men de läser och behandlar exakt samma innehåll som de som läser svenska, med skillnaden att deras lärare är utbildade SVA-lärare och fokuserar mycket mer på att förklara ord än man gör i vanlig svenska.

Loris M
2017-10-29 06:50
#8

Sedan vill jag tillägga att det bästa för eleverna (både nyanlända och de som är födda i Sverige men har ett annat första språk än svenska), enligt forskning, är om de har möjlighet att använda sig av alla sina språk för att kommunicera. Det har gjorts studier där elever tillåtits prata på alla sina språk i klassrummet, som visar på att deras kunskaper kommer fram på ett annat sätt och att deras studieresultat höjs, jämfört med om de måste kommunicera enbart på svenska. Det här blir ju naturligtvis en stor utmaning för lärarna, men därför finns det modersmålslärare som kan kompensera för det här.

Dessutom handlar inte det här enbart om resultat, utan även om identitet. Ett barn ska ha rätt att kunna prata sina föräldrars språk på samma sätt som svenska barn har rätt till svenskan. Det räcker inte att enbart föräldrar pratar modersmålet hemma med sina barn , vilket ofta blir vardagligt språkbruk, utan de måste få ett annat mera akademiskt språk. Samma rätt har och ska förhoppningsvis fortsätta ha även barn som har ett annat språk än svenska som sitt första språk.

Emo
2017-10-29 07:17
#9

#7 o #8 Tack för utförliga och lugnande svar. Gillar frivilligheten. Barnen kommer att kunna använd flera språk hemma samtidigt eftersom föräldrarna gör så. Det viktigaste när det gäller språk är ju att den man pratar med förstår vad man säger och kan svara så man begriper svaret.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Zepp
2017-10-29 13:25
#10

Eh.. jag tror fortfarande att artikeln är främst avsedd för att vinna tillbaka röster från SD?

Och angående hemspråks undervisning, det varierar, personer från EU/andra länder som rekryterats hit för toppjobb har helt annan agenda, sätter ofta sina barn i helt svensktalande skolor för snabbaste assimilering!

Men folk som kommit hit som flyktingar och har svårt att få jobb överhuvudtaget, tenderar att leva i sk utanförsområden.. där är det förmodligen viktigare att behärska föräldrarnas modersmål.. förutom svenska och engelska!

Problemet är då utifall vi skulle få "halvspråkliga enklaver", vilket jag betvivlar.. tänk tanken att alla Skåningar skulle kräva hemspråksundervisning på Danska?

Hur som helst.. efter 1-2, max tre generationer så är i princip hemspråket utplånat, de är assimilerade/svenskar.

Till skillnad mot geografiska områden där det bott folk med annat modersmål än svenska långt innan man drog upp gränser!

Oså.. egentligen.. med tanke på Sverige som nation.. vårt extrema exportberoende osv, så borde vi ha nytta utav personer som behärskar främmande språk och känner till olika kulturer.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vallhund
2017-11-02 10:29
#11

Jag är uppväxt utomlands, gick på engelska o franska internatskolor, min svenska var inte så mycket att heja för. Jag gick en termin på Grännaskolan men de tyckte jag skulle gå i en annan skola.

Gick i vanligt gymnasium ett år, men lackade ut, sen fick jag dispens o gick två år på folkhögskola.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

KimE
2017-11-07 12:10
#12

Goda kunskaper i ett språk med god läsförståelse och gramatik underlättar inlärning av ett andra språk. Att tala två språk dåligt och knappt kunna läsa dem eller att det inte finns som praktiskt skriftspråk försvårar inlärningen av båda språken. En timme modersmål i veckan lär knappast försämra svenskainlärningen  och kan behövas för att stärka barnets identitet.

Upp till toppen
Annons: