Annons:
Etiketterbarnskolverksamhet
Läst 1678 ggr
MaxFlickan
10/1/15, 7:07 PM

Svenskt namn ger högre betyg

"I en studie från förra året som Magasinet Arena uppmärksammar (nr 4/2015) undersöker forskare hur rättning av nationella prov i svenska påverkas av om den som rättar känner till vem som har skrivit provet.

Björn Tyrefors Hinnerichs, Erik Höglins och Magnus Johannessons studie bekräftar Skolinspektionens tidigare undersökningar: elever får högre betyg när deras lärare rättar än vid anonymiserade kontrollrättningar.

Men vad som också framkommer i studien är att betygsinflationen gynnar elever olika mycket. Om läraren känner till vem som skriver provet höjs poängen för elever med svensk bakgrund med i genomsnitt 10 procent mer än för den med utländsk. Det är ingen liten skillnad."

http://www.dn.se/ledare/signerat/amanda-bjorkman-svenskt-namn-ger-hogre-betyg/?utm_source=facebook&utm_medium=page&utm_campaign=dn

😡

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
Loris M
10/1/15, 8:05 PM
#1

#0 Visst är det hemskt, men ingen nyhet för oss som jobbar med utbildning. Jag tycker att de säger en viktig sak här också:

"Att kräva att alla lärare ska försöka förhålla sig neutralt och undvika fördomar är rimligt, ett minimikrav rent av. Men att tro att det räcker är naivt. Lärare är – oavsett vad man ibland får för intryck av debatten – också män­niskor.

Vi kan helt enkelt inte lita på att lärare gör objektiva bedömningar. Då måste man hitta andra sätt att lösa det. På min arbetsplats har vi numera nästan bara anonyma inlämningar. D.v.s. studenter lämnar in via en gemensam lärplattform och vi lärare vet inte vem som skrivit uppsatsen/rapporten. Det är först när vi är klara med betygsättning som vi kan se vem som skrivit vad. Det tycker jag är jättebra.

Loris M
11/29/17, 6:41 PM
#2

Om att muslimskt namn drar ner betyget:

"Betygssättning diskuteras just nu flitigt, inte minst sedan tre högstadieelever i Sollentuna förra veckan berättade att de fått helt olika betyg på identiska inlämningsuppgifter. Lärare har i debatten också kritiserat otydligheter i betygskriterierna./…/ Texten var en hemuppsats på cirka 500 ord skriven av en autentisk åttondeklassare. På temat "en dag i min barndom" berättar eleven om en femårig pojkes känslor när en nära anhörig går bort. Utöver pojkens namn fanns inga tydliga kulturella markörer i berättelsen.

– Det var fler som upplevde att texten hade ett inkorrekt språk och att stilen var sämre avvägd när det var ett typiskt muslimskt namn på karaktären, säger Emilia Aldrin. /…/

Uppsatsen med muslimskt namn fick många E och ett snittbetyg på mellan D och E. Versionerna med amerikanskt eller svenskt namn fick båda snittbetyg på mellan C och D."

https://www.svd.se/muslimskt-namn-drog-ner-uppsatsbetyg

Upp till toppen
Annons: