Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etiketter: politikfrämlingsfientlighetrasismreligion
Läst 96 ggr
Loris M
4

Behöver jag dölja min etnicitet?

En gripande historia av Simon Vinokur. Läs hela!

"Hédi Fried satt inte bara i samma läger som mormor, de deporterades dit samtidigt – men när de hade befriats och kommit hit till Sverige var de lite som yin och yang. Medan Hédi valde att vara öppen med sin historia och övergreppen hon utsatts för, valde min mormor att konvertera till kristendomen.

Av säkerhetsskäl alltså – för att hennes barn inte skulle behöva uppleva det som hon, hennes familj och släkt tvingades genomlida. Av omsorg, kunde man också uttrycka det. Man vet ju aldrig: historien har ju upprepat sig förut.

Min mormor var tuff som stryk – men samtidigt så rädd att bli upptäckt att hon var extremt restriktiv med vilka som fick veta att hon var judinna. Till exempel växte jag upp med att aldrig skicka något brev eller kort till henne där det framgick. Inga davidsstjärnor, inga chanukka-kort, inga ”shana tova” eller frågor om judiska recept från hennes barndom.

/…/
Jag tänkte någonstans långt inne att hon överdrev. Att min mamma överdrev, för även hon var väldigt försiktig med vem som fick veta.

1993 var jag fjorton år och blev politiskt aktiv – mestadels utomparlamentariskt. Även jag lärde mig att inte visa min judiska identitet hursomhelst. Framförallt var det skinnskallarna som tillhörde Sverigedemokraterna, Bevara Sverige Svenskt och andra högerextrema och nazistiska organisationer som utgjorde det stora hotet.

Det var så vanligt med nazister i Stockholm att både jag och min mamma alltid bar med oss varsin tjock spritpenna – så att vi kunde klottra över hakkors när vi stötte på dem på tunnelbanan, på väggar och affischer./…/

Nazisterna som jagade oliktänkande, judar och invandrare på Stockholms gator och torg, sitter nu i Riksdagen och styr landets regering, bakom kulisserna.

Mormor och mamma gjorde kanske rätt som dolde sin etnicitet. Behöver jag göra detsamma?"

https://www.magasinetparagraf.se/public/209179-behover-jag-behova-dolja-min-etnicitet/

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

En gång i tiden röstade min mormor på Kristdemokraterna. Det var såklart långt innan KD valde att samarbeta med Sverigedemokraterna – det parti som grundades av bland annat en svensk, frivillig SS-…
Magi-cat
3

Så fruktansvärt! 😢

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
3

Ja. 😢

Och nu när de sista överlevande snart inte finns kvar bland oss, viktigt att fortsätta berätta, lära av historien och inte glömma.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Magi-cat
3

Igen och igen. Aldrig att man kunde tro att det fruktansvärda, oerhörda, skulle komma igen, men det är så oändligt viktigt att påminna om, berätta de som kan och att lyssna på vittnesbörden!

Aldrig, aldrig glömma!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
4

😥😥😥

/Maria

DesK
4

Vi får aldrig glömma! Aldrig!

/Désirée

NeferNefer
2

Nej, aldrig får vi glömma! 😢

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Maria
3

Aldrig…

/Maria

[åskar]
5

Nu kan jag inte läsa artikeln som är låst men tack Loris som kopierade in delar av den och det här är saker som för mig är helt ofattbara 😢

Jag har så många gånger ställt mig frågan varför förföljs Judar för jag upplever dom som ett fredligt folk även om jag inte alltid förstår deras religion så är Judar fredliga människor dom begår inga terrorbrott dom begår inte en massa kriminellt, dom begår inte en massa lagbrott tvärtom jag har bara upplevelsen av fredliga människor som utövar sitt.

Att sånt här ska leva kvar så lång tid borde vi inte ha lärt oss av historien det är för jäkligt att vi aldrig tycks göra i så många avseenden. Jag bodde i Stockholm 20 år bla under 90 talet och jag har starka minnen av det som skrivs i TS så som om skinnskallarna och bevara Sverige svenskt det var en svår tid och på den tiden var jag inte insatt så mycket i sånt här men jag minns hakkorsen och jag minns dom starka reaktionerna som var och dom var förfärliga minst sagt.

Varför detta hat mot Judar jag förstår faktiskt inte och när man har lyssnat till överlevare som berättat jag tycker dom gör det helt fantastiskt och modigt som vågar gå ut och dela med sig av hur det verkligen var och hur det fortfarande är.

Jag minns en kvinna som hade en butik i Gamla Stan hon var Judinna men fick gömma sin Davidsstjärna innanför tröjan samt att hennes butik gång på annan utsatts för vandalisering, brott, hot, rån mm och hon själv förföljdes när hon öppnade och stängde butiken men varför för Judarna är ett fredligt folk även om deras religion är invecklad så talar vi om fredliga människor som inte lämnas i fred. Varför ? kan någon förklara för mig vad har Judarna gjort för att förtjäna det här ? 😢

Kvinnan med butiken i Gamla Stan fick sälja för hon vågade inte vidare driva sin butik så ska det inte vara hon tystades och idag vet jag inte alls vart hon är och vad hon gör men hon fick ge upp fy fasen en trevlig människa som bara ville tjäna sitt levebröd och ha sin butik ifred 😢