Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etikett: kultur
Läst 86 ggr
Loris M
6

"Vi har kanske världens mesigaste språk"

Läs hela artikeln, den var riktigt rolig. Speciellt klippet där Henrik Brandão Jönsson står och rapporterar mitt i São Paulo när ett cykelbud försöker sno hans mobil och han lyckas få allt med på film, inklusive sina egna svordomar. 😄

"Aftonbladet ringde och undrade vad jag vrålade. Jag översatte inte. I det protestantiska Sverige bottnar våra kraftuttryck i rädslan för helvetet, rövhålet och skit under stövlarna. Vi har kanske världens mesigaste svordomar. I andra kulturer är det mer krut i uttrycken. I katolska länder är det vanligt att man attackerar det mest heliga – modern. Att skrika att någon är en horunge kränker inte bara personen utan även hans mamma. Det var det jag skrek efter cykelbudet.

Min chef tyckte att det var opassande. Det tyckte inte brassarna. När filmsnutten väl fick fäste här delades den av en präst och en komiker med sammanlagt 35 miljoner följare på Instagram. Prästen skrev: ”Dagens avsnitt: hur man lösgör språket inom en” och komikern skrev: ”Se hur gringon lär sig flytande portugisiska på två sekunder”."

https://www.sydsvenskan.se/2021-05-23/svordomarna-pa-videon-har-gett-mig-den-respekt-jag-saknat

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Miljontals brassar har sett klippet på rånförsöket mot reportern i tjänst.
Magi-cat
4

Det var ju något att reflektera över. 😁

”Se hur gringon lär sig flytande portugisiska på två sekunder”." 🤣

Undrar btw om inte finskan har lite … saftigare uttryck än svenskan? (Fast jag vet inte, bara funderar.)

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
0

Tyvärr är det en betalartikel - men jag läste den på Helsingborgs Dagblad (där jag har abonnemang). Henrik Brandão Jönsson brukar ibland skriva krönikor där, och han är rätt rolig annars också. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ