Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etikett: övrigt
Läst 175 ggr
[Vandrar]
10

Bryta sig loss och bara Älska

Kan alla göra, jag tror att dom flesta av oss haft tankar och demoner om människor oavsett vart dom kommer från, oavsett om dom är från Europa eller något annat land så kan en liten jävul sitta där och gnaga i oss för vi känner inte igen vårt eget invanda ursprung.

Jag har känt det när jag besökt Tyskland ibland och jag är helt fullfjädrad  infödd  Tysk  att jaha ni gör så här vad konstigt för så gör man inte i Sverige och funderat och skruvat på mig lite  tänkt vilket konstigt folk 🤔 för vem tar med sig spisen när man flyttar jo det gör Tyskar men det gör vi inte här i Sverige  så  nog kan det bli knepigt många gånger .

Men tänk så spännande det är när nationer möter varandra 😎 det är unikt , det är berikande med alla olikheter som finns . Vi kanske inte alltid förstår dom och varandra  men dom är så häftiga och så upplevelserika  och det är just det här vi ska ta till vara på upplevelsen av jordens mänsklighet  för tänk vad i kan dela med oss till varandra, det får ingen av oss missa ❤️

[Henry Norrström]
1

Det är väl olikheterna som gör oss så intressanta, ger oss andra synvinklar på att bryta våra tankar, intresse vad andra tänker o gör är lockande. Jag tror att det är lockande för alla oavsett var man kommer ifrån.

Man blir alltid glad av nya kontakter. Jag blir det iallafall.

Loris M
2

Håller med dig Vandrar och visst kan det vara spännande med möten när vi  väljer att se på varandra med nyfikenhet och utan att döma. 🙂

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Soligajag1
2

Håller också med dig Vandrar , det är verkligen stimulerande och spännande att träffa människor från olika länder, kulturer . Vi har så mycket att lära oss. Jag kommer från Finland , kom till Sverige när jag va 5 år . Min pappa hade hört att det fanns jobb i Sverige , hans bror hade redan kommit till Sverige. 

Vi kom med vårat lass , installerade oss , vi va 6 st , mamma och pappa + 4 barn. 

Idag ser Sverige annorlunda ut tycker jag. Många har fördomar  , okej , det hade jag med men med åren har det förändrats .Jag träffad en man från Chile och blev blixtförälskad . Vilken passion. ❤️ 

Som sagt , jag bara älskar att träffa nya människor från hela världen, jobbar inom Café och Restaurang , där möter man mycket olika nationaliteter.  

Har fått lära mig olika maträtter , chilenska piroger ,  "leche condensada" ( kondenserad mjöl i burk) som man kokar i  vatten i flera timmar som sedan blir en kola sås . Mums! 👍

HH 🙂

LBB
3

Bemöt var människa med respekt. Hantera sedan den människa så som hon/han hanterade det första mötet med dig.

Jag liftade runt Europa på sjuttiotalet, hamnade många gånger i städer där jag inte kände en enda människa. Tunn plånbok gjorde att man var tvungen att hitta korta påhugg, billiga övernattningar och det gjorde att man lärde känna många människor..av alla sorter.