Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etiketterfrämlingsfientlighetrasism
Läst 804 ggr
Tant Grön
16

Jimmy Åkesson vid gränsen?

2020-03-04 16:54#0 av: Wonnalesan

Är det sant? Att JÅ står vid gränsen mellan Turkiet och Grekland och delar ut flygblad att det är fullt i Sverige? Det måste vara en skröna?

Underskriften ska vara- Svenska folket-. Jag vill å det bestämdaste bestrida att jag skrivit under något sådant upprop. 

”Med tillstånd från Wonnalesan har jag kopierat in detta här.”

DesK
10

Usch! Jag har just gått med i en grupp på Fb SD representerar INTE mig. 

Detta är inte klokt vad han gör!

/Désirée

Lillyrod
11

#inteimittnamn finns också.

Amandla
10

DesK, jag har också gått med. Gruppen växer oerhört fort, jag var in och läste lite under kanske tio minuter och medlemsantalet växte från 12 900 till 14 300! Folk är förbannade med all rätt. Inte i mitt namn!!

DesK
10

Amandla, det är bara att hoppas att folk vaknar nu och inser hur farliga SD är!  Nazister och inget annat!

/Désirée

DesK
10
Tant Grön
5

Flyktingpersonal vittnar om en mycket svår situation för flyktingarna. 

https://www.bt.se/okategoriserade/forsta-gangen-jag-ser-barn-i-sadan-chock/

DesK
9
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Mina bilder, tagna idag, visar hur fullt det är i Sverige!

/Désirée

Zepp
6

Update situation,, JImmie  är så långt vi vet inte smittad utav Covid 19!

Han är numera skiljd,, huruvida , detta har att göra med att folk i Stockholm är mest smitssamma .. iallafall är det mest frekvent med skillsmässor bland folk som bor i  Stockholm.. om det är en annan smitta!

Iallafa,ll så är et ett helvete för vår jodbruksnäring som behöver Ukraniska/Polska/Baltiska arbetskraft!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Henry Norrström]
2

Menar du desk att vi ska jämna marken för alla behövande, var finns jobben åt alla nyinkomna, vi måste se till att dom som redan har kommit hit har ett jobb o mår bra. Det är viktigt. Fråga dom som inte har något jobb o bor i misär.

Tanken är god som du har, men funkar det ?

Man måste ha pengar för att leva o känna sig tillfreds.

Tänk på dom, inte på dina tankar.

DesK
10

#12 Henry Nordström, självklart ska vi hjälpa alla behövande, vi får endast hit en bråkdel av alla människor som är på flykt i världen och dessa har vi verkligen råd att hjälpa. Men att låta folk sitta overksamma i åratal i väntan på uppehållstillstånd är ingenting annat än tortyr och dessutom ett enormt resursslöseri! Vården formligen skriker efter arbetskraft och många av de ensamkommande unga flyktingarna utbildar sig just inom vården, så de är en stor tillgång för Sverige. Jag hävdar bestämt att alla som kom 2015 och ännu väntar på uppehållstillstånd ska få permanent uppehållstillstånd omedelbart, så att de kan starta upp sina liv, jobba och bidra till det svenska samhället.

/Désirée

Denna kommentar har tagits bort.
Maria
7

#13 Bra talat❤️

/Maria

Loris M
3

#13 Exakt! Ingen vinner på att människor som bott här i ett antal år och etablerat sig skickas från Sverige. Inte vi heller. 

Som den här familjen t.ex. och de är tyvärr bara en av många. De har bott i Sverige i nio år, båda föräldrar jobbar och har ett hus, barnen går i skolan, talar svenska flytande, har kompisar och fritidsaktiviteter… men Migrationsverket tycker inte att barnen har tillräckligt stor anknytning till Sverige för att få stanna. Det är grymt och inhumant. 

"Efter en lång procedur beslutade förvaltningsrätten i april 2018 att bevilja ett uppehållstillstånd.

– I sin dom menade de då att barnen är etablerade i det svenska samhället..

Sedan överklagades det här beslutet av Migrationsverket som i sin tur skickar ärendet till kammarrätten för att de skulle utreda så att inte familjen finns med på någon spärrlista (Där kan medlemsländerna registrera personer som de inte vill ska få resa in i Schengenområdet).

Kammarrätten skickade sedan vidare ärendet till förvaltningsrätten igen.

– Förvaltningsrätten upprättade då ett nytt mål och den 29 oktober 2018 kommer ett beslut att de ska utvisas, säger Branislav Despotovic.

– Där motiveras det bland annat med att barnen inte har en tillräckligt stark anknytning till Sverige."

https://www.alingsastidning.se/nyheter/alings%C3%A5s/familjen-utvisas-efter-nio-%C3%A5r-1.31313333

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

[Vandrar]
7

Jag tycker det här är jättesvårt just nu för ser vi på dom som kom 2015 hur många som verkligen kämpat och fått löften om jobb om dom gick gymnasiet och får anställning inom en viss tid och in kommer Corona som ställer till det så mycket så inte undra på att många blir djupt besvikna nu när arbetslösheten stigit så enormt.

Här har så många gjort sitt allt och gjort rätt, man har kämpat och så riskerar man utvisning. Jag vet inte vilket ord jag ska sätta på det för jag kan omöjligt sätta mig in i deras situation eftersom jag aldrig har vart där, den besvikelse och rädsla som många känner om dom inte lyckas få ett jobb inom ramtiden som satts.

En del utvisas till döden så mina ord blir väldigt futtiga i det här samtidigt förstår jag också den ekonomiska biten för just nu är i vi inne i en svår period inte bara i Sverige utan globalt men dom orden hjälper knappast dom som utvisas och riskerar döden i olika länder så det här är oerhört svårt så  hur  löser vi det så inte människor riskerar att bli dödade ? det är den stora frågan anser jag.

Jag tror inte vi kan sätta oss in i det här, vi kan kämpa och försöka hjälpa som så många gör men att sätta oss in i den situationen är omöjlig för alla oss som aldrig befunnit oss i den och det är människors liv som står på spel en fasa som enbart dom som är drabbade kan sätta sig in i och förstå. Jag kan sätta mig in i att det är jobbigt men jag kan omöjligt förstå hur det känns på riktigt i dom här människornas vardag.

Jag ska berätta nu om en kille som finns på orten, jag har inte pratat med honom men jag har sett honom varje dag och jag tror det är en av dom ensamkommande för han är så ung men varje dag går han förbi mitt hus med en gammal man i rullstol och tar långa promenader och dom är borta långa stunder så den killen han tar sig tid och verkligen gör sitt allt för den gamla mannen.

Nu är jag inte säker på att han är ensamkommande men han är invandrare så oavsett vad så engagerar sig en ungdom till undra procent i det han gör. Mannen i rullstolen lyser upp och ser ut att njuta likaså den unga killen dom har roligt och trevligt ihop så nog finns det dom som verkligen satsar allt för andra människor och vill hjälpa till, det är något som migrationsverket borde se till  men allt dom ser är paragrafer inte människor 😕

Nu handlar egentligen den här tråden om Åkesson och SD  och jag kan säga att jag en gång i tiden nosade lite på det där under en period i mitt liv när jag var arg och irriterad på annat. Det blev som en hur ska jag säga, jag fick ge utlopp och rasa av mig lite och då är jag den som alltid har stått på dom svagas sida, jag har stått på alla människors sida och rättigheter.

Det var inte så allvarligt men jag fick i alla fall en inblick i mycket vilket inte stämmer med dom värderingar jag har på mina medmänniskor oavsett vart dom kommer från men jag kan också säga att jag blev aldrig illa behandlad och allt skedde via forum inte i verkliga livet men det var ingen som gjorde mig något ont fast jag hade lite andra åsikter som gick djupare in för människans rätt.

Jag ligger varken höger eller vänster i någon fråga jag föredrar att se på saker med egna  ögon och värderingar oavsett politisk åskådning så är det vi människor som är dom viktiga i det grymma spelet . Jag är uppvuxen i en högborgerlig miljö där politik var viktigt och än viktigare att följa traditionen men jag tog mina egna steg  vilka inte alltid uppskattades för jag skulle följa familjens val.

Jag vet inte hur många små och stora  politiker det kom och gick i vårt hem under min uppväxt och det där var ju något stort när jag växte upp men idag ser jag enbart en massa folk som har olika åsikter som blir till krig när man istället ska värna om allas rättigheter till ett bra liv.

Vart jag vill komma är att jag som hade den uppväxt som jag hade inte alls behöver dela min familjs värderingar politiskt tvärtom politiken förstör och den skapar klyftor det ser vi vad gäller dom som söker sig till Sverige. Jag kommer nog alltid att ha lite borgerligt i mig det har jag förstått men för mig är det viktigaste av allt att alla har samma rättigheter oavsett vilket land man kommer från  🌺

Zepp
2

Eh, jag föreslår att Sveriges riksdag skickarJimmie Åkesson till något av EUs  gränser via dekret.. även gärna till gränsen mellan Syrien och Turkiet, där han kan få lov att förhandla om att lägga ner olika militära åtgärder?

LBB
1

Åkesson har samma näsa för publicitet som Gudrun Schyman har. Hans resa till den gränsen kostade en bråkdel av vad det skulle kosta att annonsera..liksom Gudruns (förbjudna) uppeldning av pengar gjorde…

Jag tror knappast någon, inte ens de mest inbitna SD:are tror att det har en praktisk påverkan på dem vid gränsen…men däremot hos folk i Sverige.

[Henry Norrström]
1

Jag har bara en fråga om att varför kommer det inga tjejer o söker asyl ? Jag tycker synd om dem som är förtryckta av region. De om några borde komma hit och få ett bättre liv, ett värdigt liv som alla barn skall ha oavsett hon eller han, är det bara pojkar som har den förmånen. Tycker så synd om tjejerna som är förtryckta.

Kanada tog bara emot tjejer. Eloge till Kanada.

Henry

Zepp
0

Jag fundilerade lite på det oxå, svaret jag fick gjorde mig tyvär inte lika glad!

Dvs en massa unga Afghansganska/marrocanska pojkar.. om jag fattat rätt.. merparten av unga grabbar?

Dvs när de blev tonåringar förväntades de bidra till familjens försörjning.. framförallt om de har yngre syskon och levande föräldrar!

Jag säger det inte, men i vår svenska kontext så blev de som tonåringar utslängda från hemmet, de fick klara sig själva!

Iallafall så har vi en hel del Marrocanska tonåringar som lever som illegala immigrater på våra gator. De fastnar lätt i olika hel eller halvkriminella miljöer.. iomed att de är illegala.

Grejen är med EU åratt Spanien och övriga EU är beroende utav illegal invandring från Marocco, för våran konsumtion av tomater och andra grönsaker.

Dvs de tonåriga flickorna kan bli gifta/tvångsgifta, jag vill ha mer information om varför unga flickor i Marocco/Afganistan inte flyr hit! Oså vill jag ha mer information om tonåriga flickors möjligheter att fly till Europa,, dvs jag behöver inte den informationen, dels så har de inte den möjligheten, i värsta fall hamnar de i prostution! Dvs vi har dem redan här.. som prostutierade.. vi har även ivårt land en massa prostutierade från fattigare länder!, Dvs de är här, som prostutierade, de söker sällan asyl!

DesK
6

Henry Nordström, Zepp och andra med samma frågeställning rekommenderar jag att läsa boken, Dom som stod kvar av Thord Eriksson, så förstår ni nog varför det är så. En ledtråd är att det är inte någon semesterresa att fly för sitt liv.

/Désirée

[Henry Norrström]
0

Nej Desk, det är ingen semesterresa för någon som kommer som flykting. Har inte läst boken. Det kan ju ge dom ett alternativ att leva ett liv som vi andra gör.

De prostituerade kommer för det" mesta" in från Östeuropa "eftersom vi tillhör EU"  som illegala genom hemska män som utnyttjar dom. Kommer de som flyktingar så tycker jag att vår regering ska se till att de har möjlighet att utveckla sig o bli en medborgare o skaffa sig ett liv som våra tjejer har det. Det finns många som bor här nu o har stor kompetens och är villiga att utbilda sig vidare och har en familj.

Att komma hit på fel sätt är fel.

I dessa länder är flickor/kvinnor diskriminerade, det är väl alla medvetande om pga. religion som är förödande för mänskligheten. Det är liksom illa för alla pojkar som flickor, sina tankar tas bort från själen o sin önskan om ett gott liv.

Här i Sverige är alla lika värda o det skall riksdagen tänka på även om dom inte gör det idag, och kommer säkert inte göra det i framtiden.

Henry