De första svenskarna
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I dessa tider med mycket debatt så är det iallafall intressant att kika på hur vi uppstod som Nation!
Dvs nationsbildningen kom väldans mycket senare, det är ett rätt modernt begrepp!
Iallafall så är vi en mix av olika populationer som har bildat en egen stat!
Dvs vi har alltid och kommer alltid vara en multikullturell nation.. en nation är väldans sällan statisk, den utvecklas/den förändras/anpassar sig till omgivningen!
Dvs jag länkar;
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Så sant! 🌺
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#0 Gränser och revirhävdande uppstod väl först när människan lärde sig dels var det fanns gott om mat och dels hur man skulle komma åt den. Grunda floddelta där laxen steg var säkert attraktiva och värda att hävda som sina egna. Sedan decelererade det hela när vi började odla mat och hålla djur. Då var vi ju tvungna att hävda landet där vi odlade och våra djur betade som vårt eget. Till det kom sedan handel med eftertraktade varor, päls, bivax, honung, tjära, bärnsten och så vidare. Jag kan mycket väl tänka mig att de områden där dessa resurser skapades, samlades in skyddades och bevakades.
Efter det dröjde det inte länge för än man kom på att ju större markegendomar man kontrollerade, ju mer resurser, dvs makt fick man.
Att stjäla från svagare grupper, det har vi nog alltid gjort.
Men nu blev det svårare eftersom de större egendomarna kunde hålla mer män under vapen. Därifrån är inte steget långt till mindre kungadömen/nationer.
Så nationen Sverige är inte så gammal, men begreppet revirhävdande grupperingar har nog funnits så länge det funnits bofast befolkning.
Att vi har gener från stora delar av världen i vårt blod är det väl ingen som idag på allvar förnekar. Att heller inte nationer är statiska, visar väl all tänkbar historia.
Men frågan om ursprungsbefolkning blir ju rätt intressant , nu då begreppet kan skapa stora ekonomiska värden.
Vem eller vilka är egentligen Sveriges ursprungsbefolkningar? Vissa kom ju in norrifrån, andra från söder.

Den mest kända sk urspungsbefolkning vi har i det här landet är sk Samer.
Och de har dock ingen koppling till de ursprunliga jägare/samlare, som först drog ut från Afrika,, utan mest troligt så blandades upp med dessa och utvecklade en egen livstil, baserat på hur det var att leva där uppe i norr?
Iallafall så finns det många starka kopplingar mellan Samer och Finnland, dvs Ugrisk befolkning, dvs de tog nog vägen österut, för att sen vandra väster ut efter norra ishavet!
Hur som helst så finns det knappast några som helst spår kvar av jägare/samlare i våra gener, såvida det inte handlar om Neandertalare.. där vi enligt Päbo iallafall har cirka 1-2% kvar!
Så, vi är cirka 70-80% yamnay, cirka 10% anatoliska jordbrukare och ytterligare circka 10 % jägare/samlare, samt 1-2% Neandetalare.
Dvs Yamnaya är den indieropuienska invassionen, det innebär per se inte att det var en invasion per se.. iallafall så är vi Indoeuropeer, där genetik, språk, föreställningsvärd religion samt sammhällskick kommer från den Pontiska stäppen!
Det i sig ledde till den nordiska Vikingatiden, dvs Nordisk bronsålder!
Från det så har det bara gått vidare!
Dvs vi har iallafall upp till cirka 10% av jägare/samlare i våra gener!
"Den första vågen av migranter till Skandinavien kom från söder, när den senaste istiden tog slut för cirka 11 500 år sedan. De flesta var mörkhyade och hade blå ögon. Något senare kom folk från nordost och fortsatte söderut längs den isfria norska atlantkusten. De hade ljusare hud och en blandning av blå och bruna ögon. De båda grupperna av jägare och samlare möttes och fick barn med varandra."
Därför kan man i egentlig mening inte tala om ursprungsbefolkning då en extremt liten grupp, av historiska skäl vill ha bestämmanderätten över stora delar av Sverige.
Ska man genetiskt testa vilka som ska ha den rätten eller hur vill man avgöra vilka som hör till "ursprunget"

Håller med dig, dvs vi är medborgare i Sverige, dvs det är i princip bara fattiglapparna i norra Sverige som kan påvisa att de har ett ursprunglig anknytning till landet? Därav så har det uppstått en rikare överklass renägare, det är dem som nu bär det samiska/Ugriska arvet? Dvs de flesta samer är/var skogsamer, andra fiskesamer.. osv!
Med det sagt.. nationella gränser är ett j*vligt nytt påfund.
Personligen så skiter jag fullständigt i om landet befolkades från norr eller söder!
Jag var inte med då Inlandsisen smälte.. iallafall, det finns vissa indikationer på att mitt i Skandinavien.. dvs på mitten, smälte den tidigare?
Skit samma, för varken du eller jag var med på den tiden!!!
Likaså vem som införde ljus hud och blåa ögon.. jag är mest inne på Yamnaya?
Det var iallafall en himla massa år sedan Yamnaya från den Pontiska steppen tog över.. dvs de är de protoindoeropeiska, i bästa fall ursprunget till Europa, med alla sina befolkningar/olika språk/kultur/ osv!
Skit samma, dvs jag ger inte ett skit för svenskheten iomed att jag både är skåning/bleking och bohusläning!
Dvs jag är svensk, med påbrå, typ Valoner/skottar, danskar samt enligt vissa av mig undersökta siter även även finnlandssvensk!???
Iomed att jag luskat lite på Ancestry.com, så är jag eventuellt en Wachenfeldt, forskar man lite längre så är jag även en ättling till Gustaf Wasa! Dvs cirka 80 % av befolkningen kan härleda sina anor från Gustav Wasa!
Sååå, nu är vi i nutid, med Corona och olika flyktingströmmar, det är intet jämfört med Kinas expansion i nutid, Hansans expansion alla andra länders expansion förr i tiden som vi måste hantera!
Dvs vi kan göra som Nordkorea om vi vill. dvs isolera oss från resten utav världen!
Till sist LBB varken du eller jag är politiker som kan påverka det här landet i någon som helst riktning.
Dvs oavsett man kan härleda sina rötter till Gustaf Wasa så har vi i alla en rätt att bestämma hur det här landet skall utvecklas!
Numera så bestäms det även av EU, först röstade jag emot EU, men numera, så är jag litta för EU!
Dvs EU tvingar oss att göra en massa kompromisser, det är skit, men det är dock bättre än krig!