Så har befolkningen förändrats
Intressant läsning om hur demografin förändrats under senaste tjugo åren. Stockholm sticker ut exempelvis om man jämför med övriga delar av landet. Många som flyttat dit är 80- och 90-talister medan de som är äldre flyttar ut till närliggande kommuner.
"Rättvik i Dalarna ser nästan ut som ett uppochnervänt Stockholm. Här ser vi en åldrande befolkning med många 40- och 50-talister. Samtidigt lämnar många unga kommunen.
Kommuner som den här med en åldrande befolkning kan få svårare att försörja sina invånare enbart via skatteintäkter eftersom de unga som arbetar gör det i andra kommuner."
https://www.svt.se/datajournalistik/sa-har-befolkningen-forandrats/?rid=2283#
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Man kan oxå läsa att 25% av befolkningen i Stockholm är utlandsfödda medans det bara är 7% i Rättvik. Vad kan man dra för slutsats av det faktumet?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
1. Att utlandsfödda föredrar Stockholm före Rättvik?
2. Att utlandsfödda har lättare att få jobb i Stockholm än i Rättvik?
3. Att utlandsfödda 80- och 90-talister lämnar Rättvik för Stockholm eller andra städer precis som svenskfödda i deras ålder?
4. … ?
Har du någon teori?
Man kan också läsa att om man tittar på ålder oavsett bakgrund så har 60- och 70-talister (d.v.s. de som jobbar och bidrar till tillväxten) ökat mest. Tittar man på de som är födda i Sverige så har alla generationer efter 90-talister minskat. Tittar man på de som är födda utomlands, har alla generationer (speciellt 80- 90- och 00-talister) ökat, även i Norra Sverige.
Vad kan man dra för slutsats av det?
Man kan också läsa ut att trenden i Stockholm inte är unik för landet utan möjligtvis unik för storstadsregioner.
Malmö, Göteborg och Stockholm har ungefär samma mönster med skillnad att var tredje är utlandsfödd i Malmö och var fjärde i Stockholm och Göteborg.
Huruvida de utlandsfödda har jobb eller inte framgår inte av statistiken.
Man kan också läsa att om man tittar på ålder oavsett bakgrund så har 60- och 70-talister (d.v.s. de som jobbar och bidrar till tillväxten) ökat mest. Tittar man på de som är födda i Sverige så har alla generationer efter 90-talister minskat. Tittar man på de som är födda utomlands, har alla generationer (speciellt 80- 90- och 00-talister) ökat, även i Norra Sverige.
Det är möjligt att jag läser fel med 60- och 70-talisterna har väl knappast ökat mest.
60-talister 27 + 15
70-talister 83 + 85
80-talister 136 +143
90-talister 99 + 123
#3 Du svarade inte på mina frågor och det skulle vara intressant att veta varför du ställde frågan i #1 och vad du vill med det.
#3 Du svarade inte på mina frågor och det skulle vara intressant att veta varför du ställde frågan i #1 och vad du vill med det.
Jodå jag svarade med att jag tyckte att din analys faktiskt inte stämde.
Jag ville oxå att du skulle tänka själv och inte bara som en papegoja upprepa svt faktiskt mycket fördomsfulla text.
Stockholm är inte allt i Sverige utan det är stor skillnad mellan storstadsregioner och övriga grupperingar varav Stockholm är en av minst tre storstadsregioner.
De övriga storstadsregionerna har ungefär samma demografiska förhållande som Stockholm och till och med extremare.
Sedan är det också så att invandringen de senaste åren har påverkat demografin så det nuvarande förhållandet beror inte nödvändigtvis på att folk flyttat ut från landet till staden och vice versa utan att det faktiskt förekommit en stor inflyttning till Sverige från andra länder.
#5 Jag förstår inte varför du känner att du måste vara så otrevlig och alltid letar efter fel för att kunna dumförklara någon. Jag har fel tydligen och SVT är fördomsfulla, men du har rätt så klart. 😮
I övrigt, jag kan tänka själv och behöver verkligen inte din hjälp. Jag citerade och berättade vad som stod i artikeln varken mer eller mindre, men du var tvungen att dra in invandringen i diskussionen. 🤔
#6 Jag läste länken du publicerade. Jag är inte otrevlig i så fall ber jag om ursäkt. Varför publicera citat som inte är sanna? Vad vill du med det? Om du nu publicerar statistik kan du väl också ta till dig den och reflektera över om det som framförs stämmer med källan eller inte.
När det gäller invandring till Sverige lägger jag ingen värdering i det mer än att den faktisk påverkar landets demografi. Om var tredje eller var fjärde invånare är utlandsfödda lär det väl påverka ett lands både åldersfördelning och könsfördelning relativt om invandringen skulle vara noll. Du ser inte att det har någon betydelse? https://www.sociology.su.se/utbildning/demografi/demografi-1.20230
#7 Vad är det som är inte sant?
#8 Så klart det påverkar och det är därför jag svarade på din fråga i #2 och ställde en annan som jag tycker att du inte svarade på utan istället anmärkte på annat.
Det har jag redan skrivit om, att Stockholm inte är den enda stad som inte matchar genomsnittet utan det är ett storstadsfenomen. Vi har som du vet fler sådana regioner i Sverige. Det är också så att invandringen har påverkat storstadsregionerna så det handlar inte bara om att inflyttning skett från landsorten. Om det är så många som var tredje eller var fjärde utlandsfödda i storstadsregionerna är det ett tydligt tecken på det. Eftersom jag inte såg det du såg så frågade jag hur du tänkte men fick oförskämdheter till svar. Är det du som tagit fram statistiken och är det du som bearbetat den eftersom du tar personligt illa upp när jag analyserar?