Samernas nationaldag 6 februari
Grattis pĂ„ nationaldagen!đș
"Samernas nationaldag Àr gemensam för alla samer oavsett om de bor i Sverige, Norge, Finland eller Ryssland. Det Àr en dag som uppmÀrksammas med aktiviteter och kulturarrangemang pÄ olika hÄll."
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Tack Magi-cat för att du uppmĂ€rksammar dagen! đș
HÀr Àr lite fakta om varför dagen firas och varför just den 6 februari:
"Den samiska nationaldagen firas sedan 1993 till minne av det första grĂ€nslösa samiska landsmötet i Trondheim den 6 februari 1917. Ăver 100 samer frĂ„n Norge och Sverige samlades för att diskutera gemensamma problem."
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Och hĂ€r kommer en lite lĂ€ngre artikel om författaren Ann-HelĂ©n Laestadius som berĂ€ttar om sin samiska och svenska identitet, om sina böcker, sprĂ„ket, kulturenâŠ
"Samer och samisk kultur och historia har den senaste tiden synts och hörts pÄ ett sÀtt svenskar inte Àr vana vid. Artisterna Maxida MÀrak och Jon Henrik FjÀllgren, tv-serien Midnattssol och lÄngfilmen Sameblod Àr nÄgra exempel.
â UppmĂ€rksamheten Ă€r bra, men mina kĂ€nslor Ă€r dubbla. I media pratas det om en samisk renĂ€ssans, vilket gör mig arg. Vi har alltid funnits hĂ€r, men blivit osynliggjorda under sĂ„ lĂ„ng tid. Sveriges historia Ă€r inte sĂ„ fin som mĂ„nga tror, men Ă€ndĂ„ fĂ„r barnen i skolan inte lĂ€ra sig om det. DĂ€rför mĂ„ste vi sjĂ€lva berĂ€tta. Det handlar om att ta makten över vĂ„r egen historia."
GÄr inte att rösta bort medisars inlÀgg.
ISIS anhÀngare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
VÀrd pÄ Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis pÄ Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#3 En SajtvÀrd har skapat en "Hat-trÄd" om mig och min moderering vilket inspirerat mÄnga att trolla pÄ mina sajter och nu gÄr de och anmÀler alla mina inlÀgg oavsett vad jag skriver om eller var. Inte första gÄngen och troligen inte den sista gÄngen heller, sÄ inget att bry sig om.
HÀr Àr en lÀngre artikel om samerna.
"Svenska staten har skĂ€nkt drygt 1,4 miljarder kronor i stöd till urfolk runt om i vĂ€rlden de senaste tio Ă„ren â samtidigt kritiseras Sverige internationellt för sin behandling av det egna urfolket, samerna. FrĂ„gan Ă€r sĂ„ kĂ€nslig att statsminister Stefan Löfven vĂ€grar uttala sig om den."
#4 SÄ skamligt av en SajtvÀrd att bete sig sÄ. Det mÄste vÀl bryta mot sajtens regler.
#4 đź Verkligen trĂ„kigt, men bry dig inte, Loris! đș
.
Lite om firandet av nationaldagen:
"Sedan 2007 har den samiska flaggan hissats vid Stockholms stadshus pÄ samiska nationaldagen, Samefolkets dag. I Är Àr Sameföreningen i Stockholm glada över att inför nationaldagen 6 februari 2019, i samarbete med andra, kunna presentera ett kulturprogram som visar flera aspekter av samisk musik, kultur, politik och historia. Kulturprogrammet strÀcker sig frÄn 26.01 till 28.04 2019 med en intensiv period under nationaldagsveckan 1.02 - 6.02 2019. Sameföreningen i Stockholms arrangemang genomförs med stöd av Stockholms stad, Region Stockholm och Sametinget."
https://sameforeningen-stockholm.se/samisk-nationaldagsvecka-2019/
Samernas nationaldag idag!
Grattis pĂ„ nationaldagen! đ§Ąđđđž
Grattis pÄ Samernas dag!
Intressant artikel om Finland, samerna och de olika samiska sprÄken.
"Nordsamiska, enaresamiska och skoltsamiska talas i Finland. Nordsamiskan Àr det största samiska sprÄket och talas i Norge, Sverige och Finland.
Skoltsamiska talas framför allt i Finland och lite i Ryssland, medan enaresamiska talas bara i Finland. Enligt olika kĂ€llor Ă€r det sammanlagda antalet personer som talar samiska kring 20 000â25 000."
Buorre beaivi/Buore beaivvi! Pyeri peivi! TiÔrv!