"Vi måste diskutera mångkulturalismen"
"Mångkulturens problem
Nå. Vad är det jag vill nu då? Vill jag verkligen avskaffa det mångkulturella samhället? Den möjligheten föreligger inte. Därför måste vi diskutera mångkulturalismens problem. Om ett samhälle inte ska gå sönder måste det finnas ett antal värderingar och normer som alla i detta samhälle sluter upp bakom. Vi måste enas kring några grundläggande idéer rörande våra gemensamma skyldigheter och rättigheter. De ska vara lika för alla, oavsett etnicitet, klass och kön. Det skulle jag vilja diskutera. Det tror jag nämligen är viktigt för alla i vårt land."
http://www.expressen.se/kultur/vi-maste-diskutera-mangkulturalismen/
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Få ord symboliserar politisk korrekthet så mycket som 'mångkultur'. Sällan som nån avkrävs en redig definition. Det har bara blivit allmänt synonymt med antirasism och typ humanistiska värderingar generellt. En av alla dom där bra sakerna som vi har här.
Ändå är det rätt nytt. Multikultur hette det en gång i tiden, och det är inte samma sak. Multikultur som jag tolkar ordet är att riva murarna - öppna upp, blanda, integrera och likabehandla; mångkultur tycker jag snarare verkar handla om att bygga nya murar - avgränsa, isolera, segregera och särbehandla.
Vad jag vill är att kunna köpa sydostasiatiska kryddor och röra ner i ärtsoppan; höra folk som blandar in tibetansk strupsång i en fäbovisa; träffa folk från olika håll där jag jobbar eller bor; kanske lära mig lite austronesiska könsord eller nåt. Gå in i en affär som säljer turkiska konserver och bulgariska ostar, och så förestås affären av en finsk jude med träben som heter Tjing-Tjong.
Nu verkar det mer handla om att våran kulturellt bildade medelklass tycker det är mysigt med små etniskt rena ghetton. Dom har varit i New York och sett China Town och Harlem. Etniska muséer. Freakshow. Indianer som spelar flöjt och dansar på gatorna, utklädda till… indianer. Så som vi vill att indianer ska se ut. Folk som har sin etnicitet som yrke, identitet och livsuppgift. För ingen anställer dom. 'Inte ska väl du som är alldeles äkta hottentott stå här vid en svarv? Ut med dig och regndansa lite så blir bönderna glada!' Rösträtt antas dom antagligen inte behöva, dom kan ha självstyre inne i sina reservat, det borde räcka åt dom… Så behöver dom inte bekymra sig om dom stora och svåra frågorna.

Ett skitproblem likställt med konstipation!
Vi är och har sedan urminnes tider varit ett multikulturell land.. för inte allt för länge sedan så till hörde Finland och senare Norge vårt multikulutrella land!
Nu.. sen 1809 och 1905 så är vi mindre multikulturella iomed att de är själsvständiga nationer.
Likt förbannat så är delar av forntida Norge och Finland en del av vår nuvarande nation.. för att inte tala om Sapmi!
För övrigt så har Sverige som en av få västerländska nationer inte skrivit på FNs deklaration om ursprungsbefolkningars rättigheter.. främst iomed att historiskt så skulle Samer ha äganderätt till allt land ner till åtminstone Gävle.. fast egentligen ner till norra Uppland!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Min poäng var att det är skillnad på multikultur och mångkultur. Det är inte multikulturen artikeln riktar kritik mot, utan just mångkulturen.
#3 Du får gärna utveckla vad du menar är skillnad mellan multikultur och mångkultur i den här tråden. Det är en intressant diskussion, tycker jag. Dessutom uppfattar jag det som att det inte är helt lätt att utläsa vad Anna Heberlein är kritisk mot.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Det jag beskriver här - det som jag efterlyser - är väl typ samma som du betecknar som 'kulturell pluralism'. Mångkultur däremot ser jag bara som en typ av rasism, apartheid.
Jag är inte riktigt bekant med hon Heberlein. Men lite upplever jag väl precis det, att det inte alltid är alldeles lätt att sätta fingret på vad den centrala tankegången är.

Fortfarande så är diskutionen i höjd av konstipation!
Skita behöver vi och råden är mångfaldiga.. vissa saker funkar för vissa.. iallafall under vissa tider.
Multi/mång-kultur är lixom samma sak hur man än vrider och vänder på begreppen.. får man inte skita normalt så har man hur som helst problem!
Vi är och har alltid varit ett land med många kulturer,, en sk svensk kultur existerar knappast,, såvida man inte menar medias utbud och likriktning!
Jämför en skåning i Malmö med en renskötande Same i Norrland!
Samma nation men olika kulturer!
Och då har vi inte ens nämnt resandefolket, Judar, zigenare, meänkeli, finnar, norrmän och danskar!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.