Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etikett: övrigt
Läst 1179 ggr
Loris M
0

Multikultur, mångkultur och andra begrepp

Multikultur och mångkultur används ofta som synonymer. Men många menar att det finns vissa skillnader. Både ideologiskt och politiskt. 

Mångkulturellt samhälle har på senare tid blivit synonymt (i vissa sammanhang) med segregering och utanförskap. Det har fått en negativ klang. Därför (tror jag) att vi allt oftare kan se att mångkultur byts ut med andra ord som interkulturell eller mångfald. Ord som låter mer positivt, men som egentligen har ungefär samma innebörd som mångkultur/multikultur, eller snarare det som dessa eftersträvar. 

Sedan finns det kulturell pluralism och många menar att Sverige alltid (eller i alla fall ganska långt tillbaka i tiden) haft kulturell pluralism men att det blivit ett mångkulturellt samhälle först på 70- , 80-talet. 

Hur ser ni på dessa begrepp, framförallt mångkultur och multikultur, och hur förstår och definiera ni begreppen?

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Zepp
2

Samma där faktistskt.. dvs samma som konstipation!

Grejen är fortfarande att vi redan har en samhällelig konsensus om rätt o fel och den kallas för Svea rikes lag!

Och den har historiska rötter och till största delen handlar den om att alla är lika.

Mannamån är straffbart.. ett brott/jämlikhet mellan könen är ett annat konsensus.

Man kan ha olika konsensus i olika länder.. dock så är vi i Sverige extremt induvidualistiska och jämlika!

Vi kan diskutera synonymer tills örona trillar av oss.

Synonymer är dock en sak och Svea rikes lag en annan sak.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tarantass
1

Av rent språkliga skäl borde de som menar att det är skillnad hitta ett bättre ord för det ena.

"Multikultur" är försvenskat latin och "mångkultur" latinsvenskt blandspråk för samma sak, som på helsvenska skulle kallas "mångodling". Vill man att det ska betyda olika saker så arbetar man mot språkets natur, och det brukar inte gå väl. Ungefär som om någon plötsligt menar att "hästhov" och "tussilago" ska vara olika saker.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Ananse
0

Jag har absolut inget emot att hitta ett bättre ord för båda begreppen. Och jag tror för övrigt också att vi i det svenska samhället ligger i framkant beträffande såna här frågor. Enligt mig mycket p g a avsaknad av patriotism.

Hur som helst, det vi i allmänhet verkar avse när vi använder ordet mångkultur är nåt som jag tycker är besläktat med rasism. Man betonar skillnad snarare än likheter. Personligen är jag helt ointresserad av samba-orkestrar och renmärkning. Vad som intresserar mig är idén om lika rättigheter, där det också ingår att inte bli förföljd eller diskriminerad p g a härstamning. Och jag vill tro att den här ökade rasismen vi tycker oss se kanske delvis egentligen är en skepsis gentemot 'Mångkultur', inte mot människor med annan kultur.

Jag ser ur mänsklighetens perspektiv ingen som helst poäng med att det ska finnas etniska minoriteter. Dom finns därför att vissa inte blir insläppta i majoritetssamhället. Which means, dom blir av nöden tvungna att sluta sig samman och söka stöd hos varandra. Det är ett normalt och sunt beteende, men ingenting som jag ser anledning att majoritetssamhället ska cementera. Jag tycker vi undermedvetet gör det. Typ att det är lite trist om exempelvis en same gör akademisk karriär… Hur ska det nu gå med rennäringen? tänker vi. Borde han inte hedra sina anor?

Om en tonåring ifrån Papua/Nya Guinea bara inte känner för att gå runt med ett penisfodral och besvärja andar, utan vill utveckla dataspel eller nåt, då ska inte vi hindra honom därför att vi tycker det är mysigt att ha levande stenåldersfolk - och jag tycker heller inte att hans föräldrar ska gå in och skuldbelägga honom. Om vi är angelägna om att deras traditionella kultur ska finnas kvar - och att dom inte ska ha modern utbildning eller sjukvård - så kan vi åka dit och bosätta oss där. Arbeta aktivt för att bevara den kulturen, inte förvänta oss att ungdomarna där av rasbiologiska skäl ska begränsa sina liv och ambitioner.

tarantass
2

#3: nu är det inte så enkelt som att akademisk utbildning eller dataspel utesluter "rennäring" eller "penisfodral" (eller något annat i de komplexa kulturer du tar tar de exemplen från).

Lika litet som att vi västerlänningar skulle sakna kulturella särdrag av samma dignitet som den som kan exemplifieras med de båda nämnda sakerna. Det är bara så lätt, för oss västerlänningar men också för andra, att inte se det, eftersom vår kultur har varit så självklart dominerande de senaste århundradena.

Där kan man, om man vill, se något besläktat med rasism också i det du skriver. Även om jag tror du håller med mig om åtminstone en del av ovanstående.

Precis som dessa saker (kalla det "högt" och "lågt", "rationellt" och "pittoreskt" eller vad man vill) kan och även behöver kombineras i vår västerländska kultur kan de göra det i andra. Men det är svårt för oss västerlänningar att inte ta just vår kultur som det självklart enda "moderna", precis som man gjorde öppet och oreflekterat på den tid man ville ge "vildar" och "infödingar" "civilisationens välsignelser". Vi är precis som alla andra hemmablinda.

Och, som sagt, det är svårt även för andra än oss västerlänningar. Därför att det så lätt ser ut som om våra neutrala eller dåliga kulturmönster hänger samman med den vetenskap och teknik vi har haft sådan framgång med och därför att vi förfogar över en sådan oerhörd mängd påtryckningsmedel. Där har vi ett ansvar som vi inte tar. Vi är mycket mäktiga, därför måste vi vara mycket snällare än vad vi är nu, för att travestera Bamse.

Förutom andra fördelar kunde det också vara en återförsäkring för att behandlas någorlunda väl den dag vi förlorar makten över resten av världen, för det kommer vi naturligtvis att göra om mänskligheten överlever någon längre tid till.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.