Har ni läst den här tråden?
http://www.bukefalos.com/threads/den-militanta-imamen-abo-raad-gavle-moske.1400610/
Har för mig att våran MelodyX är medlem där.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Inte för att jag är expert på Islam men Saudi är väl främst Wahhabister?
Så första frågan är.. vad skiljer Salafister från Wahhabister.. finns det någon skillnad?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ja jag är medlem men försöker inte vara så aktiv, hade en diskussion innan med samma människor och det är lönlöst, bara den nuvarande sistasidan är dessvärre fylld med rena faktafel, till exempel att flera av de uppräknade minoriteterna skulle tillhöra islam (åtminstone ett par av dem betecknas som egna religioner som är starkt influerade av både judendom, kristendom och islam, precis som de tre världsreligionerna alltså). Sedan blir jag väldigt trött på att man anser att islam är en så pass kvinnofientlig religion och i den här tråden är alltså tecknet på det att kvinnor inte får vara med männen i moskén?? Det är ju liksom inte helt ovanligt någonstans i världen att kvinnor och män är på olika ställen när det kommer till religion, de är uppdelade i munkklostren i tibet, i synagogorna och vid den heliga muren i Jerusalem men också i flera ortodoxa kyrkor kring medelhavet. Det är liksom inget konstigt med det, och visst… Det kanske är kvinnofientligt, men att tro att islam skulle vara så mycket värre än vilken annan religion som helst, nä det köper jag inte.
#1 Wahhabism och salafism är i princip samma sak, på papperet ortodox islam (dock anser forskarna att salafism härstammar från Egypten och Wahabbism). Men som allt är det inte svart eller vitt. Min mans släkt är salafister till exempel, jag skulle inte säga att han på något sätt är extremtolkande av Koranen även om han är väldigt troende. Han har även en gren av sufism inom hans släkt, så det går att kombinera och finns inte bara i Saudiarabien. Jag skulle säga att Saudiarabien drivs lika mycket av makt och kontroll som av religion. Det är lätt för kungafamiljen (som fungerar som diktator) att skylla på religionen för att ha möjlighet att få fortsätt makt och kontroll över folket menar jag.
*Wahabbism härstammar från Saudiarabien ska det vara, börjar bli lite trött tror jag.

Mm.. kollade upp det där själv sen faktiskt.. Wahhabismen räknas som en del av Salafismen!
Dvs motsvarande "ortodoxa" eller Gammaltestamentliga inom kristendomen?
Skit samma.. de flesta föds in i ett visst kyrkligt samband.. så är det här oxå, utiallafall så är de flesta rätt sekulära när det gäller.
Utiallafall.. min syster är/var? medlem av livets ord, min bror är medlem i Svenska kyrkan och litta aktiv där, min fars frus mor var pingstvän, en av ägarna till företaget jag jobbar på är med i Jehovas Vittnen!
Grejen är att de deltar i sina sammanhang och för övrigt så är de helt fungerande personer i ett sekulärt Sverige!
Grejen är att Sverige är nästan extremt sekulärt!
Dvs vi har lyckats med att omvandla religiös tillhörighet till en privatsak.. vi ger dessutom bidrag till religiösa organisationer.. dvs främst deras sociala verksamhet!
En annan grej är att Saudi är stora bidragsgivare till olika byggen av Moskeer.
Därmed får de oxå ett rätt stort inflytande över vem som skall leda dessa.
De är altså Wahhabiter/Salafister.. men ibland så har de lixom inte kontroll på allt.. och det har hänt att någon regering klagat på personen som leder verksamheten i en enskild Moske och då har Saudi bytt ut denna som regel.. främst iomed att de står för pengarna!
Grejen är.. Saudi är Salafister/Wahhabister.. de är i krig mot andra Salafister i sin omgivning.. typ Jemen/Irak/Syrien!
För att inte tala om att de är i konflikt med Iran/delar av Shia/Israel!
Problemajset för oss svenskar är att förstå alla intriger/förvecklingar.
På det så är vi nog det mest sekulariserade landet i världen, av historiska skäl.. Gustaf Wasa/Luther/socialdemokratin/arbetarrörelsen och allt det där!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.