Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etiketterfrämlingsfientlighetrasism
Läst 1794 ggr
Gronstedt
16

Tiggare

Jag kan förstå dem som anser att tiggeri bör förbjudas. 

Jag kan förstå dem som tycker att tiggare är jobbiga.

Jag kan förstå dem som anser att Sverige bör hjälpa tiggare i deras ursprungsländer.

Jag kan förstå dem som verkar politiskt för att motarbeta tiggeri.

Jag kan inte förstå dem som trakasserar individuella tiggare.

Jag kan inte förstå dem som tittar på utan att åtminstone polisanmäla.

Jag kan inte förstå dem som låter sina barn plåga andra utan att ta dem i örat.

Jag kan inte förstå polisen som, när man äntligen 4 timmar senare kommer fram och kan anmäla händelsen, inte ens vill ha signalement på förövarna …

E-l-vira
4

Verkligen fruktansvärt trist… Blir dock nyfiken på din inledning, vilka anledningar finns det att förbjuda tiggeri?

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Zepp
5

Jag har ingen som helst förståelse för dem som vill förbjuda tiggeri!

Vi har redan såpass mycket förbud/regleringar så att det mesta regleras.

Tiggeri är ett sätt att få folk att lämna ifrån sig pengar för något de själva inte behöver.. möjligen fyller det ett behov hos den som lämnar en slant.. nämligen att lätta sitt samvete/ge av sitt överflöd!

Det skiljer sig inte speciellt mycket mot insamlingar till välgörenhetsorganisationer.. som i bästa fall använder merparten av de insamlade pengarna till de som verkligen har behov av dem.

Vi skulle lika gärna kunna förbjuda fri företagsamhet/reklam/insamlingar/välgörenhetsorganisationer!

Grejen är.. man får inte tigga var som helst hur som helst på privat mark, man får heller inte hindra folk att beträda offentliga platser, blockera dessa, bosätta sig där eller permanent uppehålla sig på samma plats.

Det bästa vore ju att förbjuda fattigdom/utsatthet/utanförskap.. välkommen till EU, där lixom inte allt är helt perfekt!

Säga vad man vill om detta.. men att förbjuda/blunda för de sociala förhållanden som råder inom EU är naivt.. och då pratar vi inte ens om resten av världen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

E-l-vira
4

#2 Jag känner likadant. Jag kan förstå att en tycker att det är jobbigt att se tiggare, det känns liksom inte bra att någon är så utsatt. Något annat problem med tiggeri än att det skapar jobbiga känslor hos oss som har det bättre ställt kan jag inte se. Fattigdomen och utanförskapet kommer ju kvarstå även om det blir olagligt att tigga, motverka problemet istället för symtomet.

Gronstedt
3

#1: Jag har inte sagt att jag anser att det finns anledningar att förbjuda tiggeri, bara att jag kan förstå att det finns människor som utifrån sina ståndpunkter bildat sig den personliga uppfattningen att det finns anledningar att förbjuda tiggeri. Det är möjligt att förstå ståndpunkter utan att hålla med om dem.

E-l-vira
0

#4 Nej det förstod jag, du skrev inte att det var din personliga åsikt. Men för att förstå en viss ståndpunkt tänker jag att en måste kunna se argument/anledningar för den. Men vi kan släppa det där om du vill 🙂

Gronstedt
3

#5: Jag ser ingen anledning att släppa det, även om det jag skrivr inte verkar gå fram. Jag skiljer på "förstå" och "finna rimlig", vilket du inte verkar göra. 

Jag kan förstå dem som vill förbjuda tiggeri på samma sätt som jag kan förstå till exempel religiösa människor. Deras resonemang brukar vara fullt begripliga, även om de utgår från grundantaganden som avviker från mina. Vet du inte vilka grundantaganden de som vill förbjuda tiggeri utgår från, så kanske det är bäst att du frågar dem. De är annars ganska lätt tillgängliga i medierna.

Däremot förstår jag inte hur någon kan vilja leva i en regellös värld där alla är rovdjur som utan system angriper där de vill eller kan, eller hur någon kan vilja att deras barn inte bara lever i en sådan värld utan aktivt verkar för att driva fram den. Det förutsätter en ogenomtänkt grundsyn, eftersom man själv när som helst kan bli offer i en sådan värld.

Inte heller förstår jag hur den myndighet som är satt att värna regler och system inte vill göra vad den kan för att stämma i bäcken och hålla medborgarna så nöjda som möjligt, när den kan göra det med små medel.

Zepp
4

Eh, för att återgå till grundfrågan så är jag lika mot att förbjuda tiggeri som fri företagsamhet!

Bägge har sina fördelar och nackdelar!

Jag har lixom inga problem med att begripa att det finns folk som vill förbjuda allt som inte gynnar dem själva!

Jag har hur som helst inga behov av att behöva sätta mig in i deras alla hjärnvindlingar och vilka tankar det eventuellt kan leda till!

Däremot så har jag full förståelse för att olika livssituationer rätt lätt leder till att man får olika synpunkter på hur samhället borde vara organiserat och därmed vilka regler/lagar som borde gälla.

Tex, så är det rätt vanligt att man upplever sig hotad av sådant som är annorlunda.

För det första får man försöka förstå att alla behöver en utkomst.

För vissa inte lika lyckligt lottade kan det bästa alternativet vara att söka sig till Sverige och tigga?

För svenska medborgare så är det sedan rätt många år ett passerat kapitel.. vi har som regel ett relativt väl fungerande skyddsnät.

Såå, problemet uppkom iomed att vi gick med i EU där det inte funkar lika bra som i Sverige.

Det är lika med EU som med allt annat.. fördelar och nackdelar.. EU är inte den perfekta världen och nu får vi se baksidan av vårt Europa utanför våra affärer!

Bjornen
3

Om vi förbjuder tiggeri, betyder att alla hjälporganisationer försvinner.

Maria
5

Jag läste för ett tag sedan om tiggeri

Hur ska man förbjuda tiggeri? Det är som att förbjuda fattigdom.

/Maria

Bjornen
4

Alla hjälporganisationer tigger.

Zepp
2

Grejen är att det inte går att förbjuda tiggeri!

Främst iomed att det då bara byter skepnad!

Det man kan göra är att försvåra det hela iomed att verksamhet/stadigt uppehållande, oavsett inte får bedrivas på privat mark eller inom vissa byggnationer/platser, utan ägarens tillåtelse!

Detta gäller redan nu.. och kan kringås på så sätt att man alldrig sätter sig ner mer än vad som krävs för vanlig vila.. vilket man har rätt till!

Skillnaden blir då att man blir tvungen att förflytta sig till en annan plats om vakter eller någon annan uppmanar en till detta!

Grejen är att tiggare/gatumusiker/välgörenhetsorganisationer/bingolottoförsäljare/frälsningsarmen/andra, helst vill uppehålla sig på bra platser.. där det går och kommer mycket folk!

tarantass
2

Framför allt är förbudstanken en föråldrad rest av samma slags feltänk som att förbjuda prostitution i stället för i så fall torskeri, mena att folk som redan har fått klara sig bäst de kan utan mycket av det vi andra betraktar som nödvändigheter i livet ska bli bättre människor av att ensidigt straffas ytterligare, lägga ansvaret för männens moral på kvinnorna, banka på folk som stjäl fast de måste för att överleva i stället för på dem som har makt att förändra ett sådant system, överhuvudtaget ge vissa människor alla rättigheter och andra alla skyldigheter.

Logiken är så enkel att man baxnar över att inte fler fattar den. Men problemet är väl att den går på tvärs mot vår instinkt att ge åt den som redan har och ta från den som redan är utan. Mot vår feghet, på ren svenska, och vår instinktiva rädsla att allt rasar samman om vi ändrar något grundläggande – en rädsla som blir starkare när båten gungar och alternativa tänkesätt behövs bättre än annars.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Zepp
4

Bingolottoförsäljare kan man dock förbjuda iomed att de utgör en pest.. och tangerar barnarbete!

Tiggare som jag stött på är iallafall inte lika tjatiga som bingolottoförsäljare!

För att inte tala om alla gatumusiker!😡

Skorpion76
6

Jag går bara förbi tiggarna. Jag ser dem och… inte.

** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

vallhund
6

Det går alldeles utmärkt att hälsa o le, bekräfta att man sett dem. De är människor.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Skorpion76
5

#15 Hälsar och ler gör jag. Det kan jag bjuda på, men jag ger dem inte pengar. #10 Ja, det gör de, fast de kallas inte tiggeri då. Möjligen tiggeri under täckmantel.

Magi-cat
6

Vi har en längre tid haft en och samma person (tiggare) sittande utanför närbutiken där jag bor. Det är klart en del har mumlat och gruffat, men många har börjat prata med honom, så gott det går, frågat om familjen och var han kommer ifrån.
Man möttes alltid av ett glatt leende när man skulle handla.
Nu har det varit tomt där ett par veckor och eftersom det här är en liten ort har folk nu börjat undra och prata - och sakna honom. (Även en del som muttrade 😃) Var kan han vara, har de åkt till hemlandet, hur går det för dem…

Så möten sker mellan människor, en del är bara mer lyckligt lottade än andra. Och det är en förmån att kunna hjälpa.

Undrar just om någon nu hoppar fram och "hjälper på plats", som det brukar heta….???

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
6

Jag har min "lille man" utanför vår affär som jag ger pengar när jag går förbi. Han är jättetrevlig och många i området han anlitat honom till vissa sysslor.

Man kan inte hjälpa alla tyvärr så jag samlar på mig till denne man istället.

/Maria

Skorpion76
0

Alla kan hjälpa någon, men någon kan inte hjälpa allihop. Så är det. Klyschigt, men sant.

[Devya]
8

Jag har tyvärr inga bra erfarenheter av tiggare. De har varit påstridiga och då man inte har haft kontanter så har de försökt tjata på en till att gå till en bankautomat och ta ut pengar.

Sen att dessa tiggare har mycket finare och varmare kläder än mig så gör mig inte särskilt pigg på att ge dem pengar.  Eller de som går omkring med barn i helt svindyra barnvagn, samtidigt som de tigger pengar…

Nej, jag tänker aldrig ge pengar till dessa människor. Jag tycker att det är något väldigt suspekt med dem.

Loris M
5

#20 Du har inte tänkt på att de fått sina fina, dyra jackor, barnvagnar m.m. av de som fortfarande tycker att vi ska och borde hjälpa dem om vi kan? Jag har skänkt både kläder och pengar till dem och i vintras när det  var så kallt och min man såg en tiggare sitta utanför Coop i en tunn jacka gav han bort sin jacka till honom. Så ja, han blev välklädd men fortfarande fattig.

Att de är lite påträngande ibland är väl inte så svårt att förstå. Om du visste att du inte kan få mat under dagen om ingen ger dig några småpengar, skulle inte du heller ta det med ro.

Det enda suspekta här är att det finns krafter som gör allt för att framställa dessa människor som charlataner och att det finns så många som tror på dem och går i fällan. Som tror att man sitter utanför Ica för nöjes skull och för att tjäna "stora pengar" åt någon annan. Jag har svårt att se att någon vill sitta och frysa dag efter dag för att kanske få ihop någon hundring, annat än om man är så illa tvungen.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

[Devya]
5

#21 Här där jag bor så får de hjälp från socialen, så länge de inte är här olagligt. Det är lite annorlunda hur det fungerar i  Sverige som jag har förstått det, att de inte lika lätt får hjälp från socialen.

Jag ser åtminstone till att hålla mig borta från dem för jag litar inte på det här fenomenet. Jag har dessutom sett dem komma ut ur bilar på morgonen, så jag undrar om det inte är en olaglig verksamhet som pågår där.

Loris M
5

#22 En olaglig verksamhet, som till exempel vad då? Att någon har en bil och att de samåker till var då…? 🤔De där bilarna har man ju hört talas om. 😴Kan det inte vara så enkelt som att de har organiserat sig och stöttar varandra? De åker någonstans där de kan sova tillsammans för att risken att bli utsatt för brott/misshandel är mindre när de är i grupp. Det skulle jag vilja om jag var ensam i ett främmande land utan någonstans att sova. Det kan hända att jag är naiv och för godtrogen, men hellre det är att vara misstänksam mot allt som känns främmande i min värld.

tarantass
5

SVT sände nyss tre program av Alexandra Pascalidou m.fl. om tiggarna i Borås. Hon pratade med dem, gjorde gästspel i deras liv, åkte till där några av dem kom ifrån, pratade med ideella hjälpare.

(Bland de sistnämnda fanns en mångmiljonär som menade att hjälpa på plats var det enda långsiktigt hållbara men att det inte uteslöt att tiggeri var det minst dåliga tills det fanns hjälp på plats eller jobb här, vilket det inte fanns för dem som tiggde – tänk va, hålla två tankar i huvudet på en gång? 😉)

Alla programmen kan ses på nätet till 18 oktober. De kommer förstås inte att bita på den eventuella person som verkligen vill tycka illa om tiggarna och tycka att allt som visar annat än att de är onda är förfalskat, men här är länken i alla fall:

http://www.svtplay.se/video/7661918/vi-kallas-tiggare/vi-kallas-tiggare-sasong-1-avsnitt-1

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

tarantass
5

Den eventuella person som verkligen vill tycka illa om tiggarna kan jag förresten lugna (?) med att programmen inte är rosavinklade. Det finns saker att ta fasta på för den som vill förbjuda just tiggare att vara annat än absolut utfattiga vandrande skelett, eller vill förbjuda folk utanför den grupp man själv identifierar sig med att ha normala mänskliga brister (som fördomar mot andra grupper eller en viss andel aggressiva unga män).

(Vi andra kan förstås tolka samma saker som att även fattigt folk har rätt till vissa grundläggande förnödenheter och att normala mänskliga brister finns i alla folkgrupper, i synnerhet i förening med bristande bildning och frustrerande liv.)

[Devya]
6

#23 Jag tycker det ser suspekt ut, speciellt då 7 personer kom ut ur en bil (skåpbil). Det ser helt enkelt inte rätt ut.

Då jag var i England träffade jag på en massa hemlösa och jag hjälpte till då jag kunde. Jag till och med köpte mat åt en hemlös alkoholist. Jag ger  med andra ord aldrig pengar åt någon som tigger, utan jag går med dem till en butik och köper mat åt dem. Då jag har erbjudit samma hjälp åt tiggare här så viftar de bara bort det, fast de säger att de vill ha pengar till mat, de ville bara ha pengar och inte mat. Är det konstigt att jag blir misstänksam då? 

Jag tänker endast hjälpa till på mitt sätt. Jag tänker aldrig  ge pengar till tiggare men att ge mat har jag inget emot, men det har ju inte varit välkommet hittills där jag bor åtminstone.

tarantass
4

"Jag tycker det ser suspekt ut, speciellt då 7 personer kom ut ur en bil (skåpbil). Det ser helt enkelt inte rätt ut."

Jag ser inte var invändningen mot #23 ligger. En skåpbil för sju personer (eller fler) låter ju alldeles utmärkt praktiskt. Den kan man dessutom frakta hem saker till Rumänien med. Men ingen bil man köper för att den är trevlig att åka i.

"Är det konstigt att jag blir misstänksam då? "

Om jag säger så här: det går att tycka att det är konstigt.

Dels kanske den värdighet man som tiggare kan ha kvar är desto viktigare för en. Tänk själv att få socialhjälp i form av pengar eller i form av matkuponger.

Dels går pengar att skicka hem till sina barn och gamla föräldrar i Rumänien att omsätta till mat där, kläder, medicin, skolböcker, ved eller vad som behövs; mat går inte.

[Devya]
5

#27 De säger ju dock att de behöver mat åt sig själva, inte åt någon annan. Jag går enligt vad de säger till mig och då får de ju skylla sig själva om de inte berättade sanningen.

tarantass
3

Det låter så olikt alla tiggare jag har hört att jag undrar om du har hört rätt. Och har du det är det mycket ovanligt. Kanske något de har hört är bra att säga på grund av något som har stått i media där du bor, eller liknande.

Klart det är möjligt att också någon enstaka ensamstående utan släkt kan behöva åka norröver och där bli tvungen att tigga. Men släkterna är starka bland rumänska romer, eftersom de aldrig har haft något annat att lita till, och nästan alla bildar familj. Så gott som alla som tigger gör det åt sina familjer.

Men även om just de tiggarna verkligen bara vill ha mat åt sig själva gäller vad jag skrev: "Dels kanske den värdighet man som tiggare kan ha kvar är desto viktigare för en. Tänk själv att få socialhjälp i form av pengar eller i form av matkuponger. "

[Devya]
6

#29 Jag har definitivt hört rätt, tyvärr. Annars skulle jag ju inte ha den här attityden. Jag tycker ju att de som har det sämre ställt behöver all hjälp de kan få. Jag har själv varit officiellt hemlös och det är tufft fast jag har klarat mig riktigt bra på socialbidrag. 

Jag har själv varit fattig och varit i brödkön. Man kastar nog bort all värdighet om man är desperat, det har jag fått erfara.

tarantass
1

#30: du har inte tillhört ett folk som har varit slavar officiellt till för cirka 150 år sedan och i praktiken mycket längre och än idag är hunsat på ett sätt som ingen svensk kan föreställa sig. Dessutom är sådant där högst individuellt. Själv har jag till exempel en tendens att bli känsligare ju mer jag förlorar.

Som sagt: "Och har du [hört rätt] är det mycket ovanligt. Kanske något de har hört är bra att säga på grund av något som har stått i media där du bor, eller liknande."

Verkar de samtidigt desperata efter pengar kan det ju vara så att de har en desperat familjesituation.

En annan möjlighet, som inte utesluter den, är att ett gäng aggressiva unga män har gått ihop om att utpressa folk på platser att tigga på. Det som på nätet valsar runt som "maffia" och liknande, fast det gäller män som, hur illa de än bär sig åt, själva är fattiga och det aldrig kan bli några stora summor på tiggeri. Och som själva har sjuka och fattiga släktingar, som inte har gjort något ont, att försörja.

Är det på det viset vill man självklart ha pengar att betala dem för att slippa stryk, innan man kan börja lägga undan åt sina egna släktingar. Och har man bara mat att erbjuda kanske man får stryk.

Loris M
3

#26 Då har vi väldigt olika erfarenheter. Jag har aldrig träffat på en tiggare som viftat bort hjälp när jag erbjudit mat. Utan tvärtom, de blir glada, lyser upp och tackar. Sen kan det ju förstås vara så som tarantass skriver att de föredrar pengar för att kunna hjälpa sina barn och familjer.

tarantass
3

Fortsätter på #31.

Vad jag menar med "du har inte tillhört ett folk som har varit slavar officiellt till för cirka 150 år sedan och i praktiken mycket längre och än idag är hunsat på ett sätt som ingen svensk kan föreställa sig" är bland annat att man inte kan jämföra en nöd som för en själv är en extremsituation (som det har gällt för mig och som jag förmodar att det gällde för dig) med samma nöd hos folk som den är normalsituation för.

Normalisering av det extrema gör saker med folk.

Naturligtvis traumatiserande saker i första hand. Men det är också så att det normala känsloregister vi alla är utrustade med, men som får stå tillbaka när man lever i tillfällig nöd, måste få rum när samma nöd blir permanent. Annars blir man galen eller förlamad av depression. Dit kan höra ett livsnödvändigt minimum av värdighet.

Vad som än är orsaken till det beteende du beskriver misstänker jag att den är vettigare än man kanske kan ana utifrån. Orsaker till folks beteenden är ofta det enligt min erfarenhet. Och jag kan nästan försäkra dig att personerna ifråga inte tigger för nöjes eller lättjas skull.

[Devya]
5

#33 Jag vill dock poängtera att jag har aldrig sagt att dessa människor tigger för nöjes eller lättjas skull, bara att jag tycker att något är suspekt med de jag har stött på.

Sen är det jättespännande att du har helt kallt antagit att jag har talat om romer.

Skorpion76
3

#34 Jag vet inte om alla som tigger är romer, men många av dem är det!

tarantass
3

#34: och du har helt kallt hakat på när Loris och jag har talat om (huvudsakligen) romer. Det är de som är på tapeten i Sverige och det framgår också av olika detaljer. Om du inte bor i Sverige kanske du har missat det, annars får du gärna precisera dig. Om det är värt det.

Gäller det icke-romer i kronisk nöd fungerar de väl också likadant som romer och alla andra.

Nej, och jag har också uppfattat att du gärna vill hjälpa nödställda. Att jag skrev "för nöjes och lättjas skull" var om inte annat för att jag måste ha någonting att ställa emot "tigga av nödtvång". Annars förstår jag inte riktigt varför du hänger upp dig på det "suspekta". Såvida du inte har någon hjälp i bakfickan så att de slipper vara "suspekta"?

Zepp
2

Är man fundersam så kan man tex läsa reportage från våra större tidningar där de dels följt dessa tiggare/romer, till deras hem/i deras vardag!

Eh.. de är en komplex skara, som lever i djupaste fattigdom, har barn och äldre att försörja som regel.

Grejen är att det lönar sig bättre att åka till sverige och tigga än att få understöd i Rumänien/Bulgarien.

Även om de skulle kunna få sådant så är de ofta analfabeter och illiteratat så de inte ens klara av att söka understöd!

Sen så.. jag garanterar inte att alla som sitter utanför din butik verkligen är en fattig tiggare.. eller ens rom!

Problemet för oss är väl snarare vem vi skall hjälpa och hur vi ser skillnad på folk och folk?

vallhund
1
JonasDuregard
9

#34 "Jag vill dock poängtera att jag har aldrig sagt att dessa människor tigger för nöjes eller lättjas skull, bara att jag tycker att något är suspekt med de jag har stött på."

Kan inte det vara fördomar då? Det låter precis som fördomar (de kan till exempel leda till att man ser agerande som "suspekt" fast man i andra sammanhang inte skulle lyfta det minsta på ögonbrynen för samma sak).

Zepp
1

Jag har inga problem med att tycka att det är suspekt med fattiga som tigger utanför våra butiker!

På något sätt så anser vi oss ha löst de flesta utav de problemen nationellt.. och är någon bosatt i Sverige fattig så är det kommunens skyldighet att ge bistånd till dessa!

Det tycker jag är bra och det är oxå en försäkring för mig och mina anförvanter om vi skulle hamna i en sådan situation!

Grejen är med medlemskapet i EU så följde rätten att röra sig fritt med och på det så har inte alla länder samma förmåga att sörja för sina allra fattigaste.

Ekonomin blir allt mer globaliserad och konkuransen ökar.. så oxå inom tiggeriet!

kamera0710
4

Skulle gärna se att frågan om de stora inkomstklyftorna lyftes lite mer. Det låter helt vansinnigt att 85 personer äger mer än halva jordens befolkning.

http://www.dn.se/ekonomi/85-rikare-an-halva-jordens-befolkning-tillsammans/