EU:s flyktingavtal i praktiken
De svagaste blir offren…Vad är det för bra med det här? 😢😡 Olidligt!
"Var detta verkligen meningen med EU-avtalet? En förståndshandikappad tonåring, en rullstolsburen åldring och en krigstraumatiserad kvinna instängda bakom taggtrådsstängsel under gassande sol och utan rinnande vatten i flera dagar. I det EU-land som är demokratins vagga. Med hjälporganisationer som känt sig tvungna att lämna de låsta lägren och nu smugglar in vatten och filtar, vilket vi bevittnade på Samos."
http://www.svd.se/de-svagaste-offer-for-eus-omstridda-flyktingplan
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Enligt säkra källor jag pratat med skickar Turkiet tillbaka flyktingarna direkt till Syrien och Afghanistan om de ens kommer in. Så vad blev bättre? Fick vi mer pengar över? Nä, för de pengarna Eu betalar till Turkiet för att de ska ta hand om flyktingarna hamnar på helt andra ställen eftersom de inte tar hand om flyktingarna som de sagt att de ska. Får vi mindre flyktingar av stängda gränser? Nä knappast. Enligt andra säkra källor har båttrafiken från Tunien, Libyen och Egypten tagit fart igen efter att ha varit relativt lugnt ett par år.
Dör färre på Medelhavet? Knappast, från Egypten kommer vittnesuppgifter att fler och fler från Syrien har kommit för att ta sig över den vägen istället. Här om dagen gick återigen en båt under utanför Italiens vatten med runt 400 döda som var på väg från just Egypten. '
Vem vinner på detta? Turkiet, som får en massa pengar att lägga på sin så kallade demokrati. Och de främlingsfientliga i Europa som bara kan stoppa huvudet i sanden och slå sig för bröstet i tron om att dessa avtal leder till något gott. Med skygglappar kommer man långt helt enkelt.

Det finns många vinnare och förlorare på det avtalet!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Vilka är vinnarna menar du?

Turkiet/Erdogan!
Ja du menar så, det är ju tyvärr inte många vinnare :-(. Hade varit bättre att lägga de pengar som de får på att fördela dem till de länder i Europa som vill ta emot flyktingar.

Japp så är det.. och hade jag haft en bättre och en genomförbara lösning på problemet så hade jag varit statsminister och inte Löfven.. bägge är vi IF-Metallare!
Ioförsej så avundas jag inte hans sits.. spelar lixom ingen roll vad han gör.. ingen blir glad.
Utiallafall så är det de sämst ställda flyktingarna som är de största förlorarna.. och Grekland!
Nämenaltså.. folk flyr fortfarande för sina liv/sina barn/för att finna ett drägligt liv/ett samhälle där de kan vara delaktiga och leva ett vanligt liv i.
Och till viss del så behöver EU nya medborgare iomed den demografiska utvecklingen.. men då främst stadsbor och utbildade personer.
Grekland behöver hur som helst inte den ansträngningen som stängda gränser utgör, de har egna problem att hantera.
Oandrasidan var det ohållbart med öppna gränser oxå.. ingen hade koll på vem som kom in i länderna i EU.
Sant. Jag tror inte heller det är rätt att belasta Löven. EU borde däremot kunnat samarbeta på ett annat sätt. Som sagt, folk flyr ändå. Har vänner som jobbar inom röda korset på bland annat Malta, den flyktingtrafiken har ökat ordentligt igen. Människor tar sig förbi murar på ett eller annat sätt ändå.
Ja, det här är en dold subvention till Erdogan. Och tyvärr blir jag litet konspirationsteoretisk och mycket cynisk om det, eftersom vem som helst hade kunnat begripa det i förväg och eftersom Turkiet som stat, förtryckarnationalistisk mer eller mindre militärdiktatur ända sedan Atatürks tid, lika länge har varit västvärldens älskling.
Många som flyr är för övrigt stadsbor och utbildade personer.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
Jag håller med. Och som sagt. De pengar som pumpas in i Turkiets vad man nu ska kalla deras regim för, hade istället kunnat gå till att betala de länder i Europa som faktiskt kan ta emot flyktingar. Hörde att migrationsverket idag har prognoser på att vara beredda att ta emot 60-100.000 asylsökande i år. Är det egentligen så stor skillnad mot förra året? Som sagt, flyktingarna kommer ändå. Det hade varit bättre att dela upp pengarna till EUs medlemsländer, inte till Turkiet.