Stolt violinist mörkar sin bakgrund
Det är bra att det kommer fram mer och mer hur romerna haft det - och hur det fortfarande är.
Här möter vi violinisten Lisa som är stolt över sin bakgrund men inte vågar prata högt om den. Släktingarna är rädda för att råka ut för något negativt. 😢
Inte förrän Lisa blev vuxen fick hon veta att hon kommer från en stor fiolspelande släkt ur resandefolket! Det var något man skulle hålla tyst om.
När hon som vuxen började reda ut sin släkts historia satt hon på stadsarkivet och började storgråta när hon läste om "tattarinventeringen". Den var på 30-talet och hennes mamma var med där. Men än idag finns det register över romer!
Mycket har förstås blivit bättre, men med Sverigedemokraterna i riksdagen känner Lisa av en annan mentalitet där det verkar vara helt ok att vara öppet rasistisk.
Visste ni förresten att Calle Jularbo, som väl förknippas med "typiskt svenskt", var rom?
(Artikeln är från 2013)
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag har aldrig riktigt förstått vad folk har emot romer - och tur är väl kanske det - lika lite som jag fattat vad problemet skulle vara med samer eller judar och varför andra människor har något emot dom. 🤦♂️
Jag träffade till och med på en romsk kvinna en gång som blev arg på mig för att hon trodde att jag glodde, tills jag förklarade att jag bara var grymt avundsjuk på hennes vackra kjol. Lite pinsamt för oss båda, men jag kunde absolut förstå varför hon misstolkade mina blickar.
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
#1 Samma här.
Jag brukar också beundra de vackra kjolarna…Men det är klart att det kan misstolkas tyvärr…
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Romer är verkligen den grupp som är hårdast drabbat i Europa. I vissa länder blir de diskriminerade helt öppet. Det är okej att neka de jobb, bostad eller skolgång. det finns så många fördomar om romer som är så djupt inrotade att det är svårt att slå håll i dem. Sorgligt!
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi