Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etiketterfrämlingsfientlighetrasism
Läst 958 ggr
tlover
5

"Jämförde flyktingbarn med grisar"

Som reaktion på bilden av en mamma som är tvungen att tvätta sin nyfödda bebis över en lerpöl skriver Karin Forell, SD politiker och ledamot i kommunfullmäktige i Norrköping, såhär på facebook.

”Grisar badar ju i gyttjepölar, dom mår så bra så.”

Forell har sökts för kommentar  och svara Norrköpings tidning

"– Om man nu tar de här precis orden här så kan jag hålla med dig om att det låter det lite drastiskt, det låter lite hårt, säger Karin Forell till Norrköpings Tidningar.

– Jag kan väl erkänna att jag gjorde nog en förhastad kommentar, men jag menar inte riktigt… fast grisar, elefanter och andra badar väl också i lerpölar. Och var tror du att alla våra uteliggare får bada då?"

😮 Jag blir rentav mållös

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/sd-politiker-jamforde-flyktingbebisar-med-grisar

l'm back

Sommarek
5

Enligt artikeln går hennes uttalande "emot [SDs] politik".

Verkligen?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Sabinan
5

Fy vilken osmaklig kommentar av Karin Forell!😕

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

[rara]
8

Barnet tvättades faktiskt OVANFÖR lerpölen och inte i den. Här är en artikel där fotografen berättar hur det gick till. Det hela gick snabbt och varade ungefär 50 sekunder. Pappan öppnade tältet och tvättade barnet med en vattenflaska. Just då fotograferade han barnet och sedan stängde pappan tältet igen. Han säger att han tog flera andra bilder och han vet inte varför just den här bilden fick så stor uppmärksamhet. Om ni klickar på bilden förstoras den och då ser ni helt tydligt att barnet inte tvättades i pölen och att pölen inte heller är tillräckligt djup för att tvätta ett barn i den.

http://www.spiegel.de/politik/ausland/idomeni-fotograf-iker-pastor-fotos-aus-dem-fluechtlingscamp-a-1082053.html

tlover
7

#3 jag blandade ihop beskrivningen med Karins kommentar då jag skrev. Jag får be admin ändra. Men det förändrar ju inte Karins fruktansvärda människosyn eller hennes kommentarer.

l'm back

Sommarek
4

#3 Då är det ju helt okej.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Loris M
5

#3 Du har utan tvekan helt missat poängen med inlägget.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

MelodyX
12

Tror faktiskt inte människor som är på den sidan begriper att poängen är inte om barnet blev tvättat ovanför eller i vattenpölen, poängen är den avsaknad av intelligens som SDs förtroendevalda åter igen sätter sig i med ett rent sagt vidrigt uttryck. Ja. Grisar bada i gyttjepölar. Flyktingar är inte grisar. Konstigt att poängen med inlägget behöver förtydligas till sådana som #3.

tlover
12

l'm back

Sabinan
8

#8 Det var bra gjort 👍

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

tarantass
6

Till bilden hör också (verkar det som, har inte läst allt i saken) att Forell misstänkte att bilden var arrangerad. Hon menade rentav att journalisterna "gottade sig" i stället för att "hjälpa på plats". (Till sistnämnda kan man väl då anmärka att det bilden visade var just "hjälp på plats". Det är ju inte direkt så att vi inte redan finansierar "hjälp på plats". Men alla vet väl hur det går när man bygger ett hus där det inte finns någon grund, bara lervälling. De länderna har helt enkelt inte vår infrastruktur, och jag vill se den SD:are som vill öka biståndet till sådana nivåer att de kan få en sådan…)

Tongångar som Forells har jag sett på många håll, inklusive ett par grannsidor här. Även i andra sammanhang är det ett vanligt känslomässigt försvar vi har: förnekelse. Som när vi hör att en av våra närmaste plötsligt har dött: man vägrar tro det. Denna förnekelse är en kraft som kanske kan vara värd några tankar i just sådana här frågor. Särskilt när den så gärna samverkar med vår urusla inlevelseförmåga.

De flesta som sympatiserar med Forell har ju faktiskt inte varit där flyktingarna har varit och därför finns det faktiskt ingenting som kan få dem att förstå hur de har det. Därför finns det heller ingenting som kan få dem att respektera det. Däremot är många av dem uppriktigt oroliga för Sverige, efter årtionden av ny-"liberalisering", som kan ha gått ut över dem personligen, plus framgångar för SD:s världssyn i samverkan med tafflig hantering av media och överhet.

Så hur kommunicerar man med dem?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[rara]
8

Det verkar som att #6 och #7 har missat poängen med mitt inlägg. För mig är det en stor skillnad om barnet tvättas ovanför en lerpöl eller i en lerpöl. För om man sprider ut att barnet tvättades i lerpölen när det egentligen tvättades ovanför får man det att framstå  som att det skulle vara grisar och då är man inte bättre än SD politkern som det är på tal om.  Men som jag ser har det ju ändrats nu i huvudinlägget.

MelodyX
6

Poängen med inlägget var vad SD politikern har sagt. Inget annat. Att det finns människor som jämför flyktingar med grisar är förkastligt. Men hon fick ju sluta också så det var väl tur att det finns fler som anser det.

[rara]
6

Vad politikern sa tycker jag att var ett dumt och meningslöst uttalande och inget som man kan ta på allvar. Frågan är snarare varför en del tidningar tillskriver flyktingar att bete sig som grisar och tvättar sina barn i lerpölar. Det var inte första gången som jag läst att barnet tvättades i pölen och det tycker jag att är mycket värre.

tlover
3

#13 fast i tidningen stod det över

l'm back

[rara]
5

Men jag har själv läst i flera tidningar att de skrev i pölen och ville bara att det inte skulle stå fel här för att jag inte visste att du skrev av det från skärmdumpen. Jag ville bara inte att folk skulle tro att dom verkligen tvättade barnet i lerpölen.

Zepp
4

Allt handlar om att kräkas ut sin avsky för andra människor.. få dem att framstå som annorlunda.

Är de annorlunda kan vi oxå behandla dem annorlunda enligt samma tankesätt.

Ponera att de är exakt som vi.. fast bästa alternativet vore att tvätta barnet i dypölen iomed att det var bästa alternativet?🤔

Skall vi då fördöma eller hjälpa.. det är väl själva frågan?

För de flesta med sunt förnuft så framstår i stället misären som en anledning för att hjälpa.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vallhund
2

En del tassar runt i tassemarkerna som elefanter i en porslinsfabrik.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Inkanyezi
2

Stackars elefanterna då, det gör ont med porslinsskärvor i tassarna.

Zepp
1

Med tanke på att Jesus lär vara född i ett åsnestall och lagd i en spilta.. hur han blev tvättatad framkommer inte.. så vad säger det om Kristna?🤪

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Liv03
4

Förstår inte hur man kan säga sånt om så fattiga människor. De kan inte tvätta sina bebisar på andra sätt. De har ingen dusch eller badkar. Jag blir bara så frustrerad!!!