Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etiketterkulturreligiontraditioner
Läst 1265 ggr
rudyC
10

nån som sätt denna?

http://www.dagensmedia.se/medier/rorligt/har-attackeras-60-minutes-i-rinkeby-6533660

lånar linken från en annan tråd

men jag tycker det vore kul att höra vad ni säjer om alla festliga "folk" ni får se …
om ni det är för lång för er att titta på så spola fram till nästan slutet ca 5 innan

Itchy
1

är ju inte förvånad

You can't spell Bitchy without Itchy

Inkanyezi
1

Ja, nu har jag sett den, och det var helt uppenbart ett proffsigt reportage gjort av drivna journalister.

Jag tror inte att man ska dra några stora växlar på incidenten i Rinkeby, men helt klart är det oacceptabelt att sådant händer här. Eventuellt samband mellan flyktingkrisen i Europa och händelsen i Rinkeby är inte klart. Vi har ju faktiskt dragits med den sortens problem ganska länge, och det förekommer också på andra håll.

Att det finns problem med integration är knappast nytt, och liknande händelser är inte unika för vår tid. Gäng och gängmentalitet, och kriminalitet i förorten har funnits så länge jag kan minnas, medan Rinkeby var en del av Järvafältet där man lekte krig. Då var det Hökarängen, och ryktena som gick i min förort gällde främst Spilta-ligan. Det är också mer än tjugofem år sedan som diskussionerna handlade om att man skickade kriminella ungdomar (från Rinkeby) på segling till Västindien.

Jag tycker reportaget var rätt hyggligt, om än också ganska intetsägande.

Loris M
8

#0 Du kanske ska koncentrera dig på att rätta alla stavfel du har i rubriken och inlägget istället för att sprida negativitet här på sajten.  Det finns sajter där detta redan diskuterats och jag ser inte varför det skulle vara "kul att höra" vad just vi här inne säger.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

rudyC
7

#3 och du missade poängen totalt  med 5 andra

men tack att du hellre poängterar nått som är så trivialt som mina stavfel ist för att se det jag vill faktiskt förmedla 

och den som varit väldigt nägativ är väl du då detta är en sajt som heter MULTIkulturellt och inte vi-älskar-alla- utom-svenska-svenskar

Loris M
8

#4 Nej, jag har inte missat poängen. Med tanke på det du tidigare skrivit på denna sajt och länkat till främlingsfientliga videon, så har jag lite svårt att tro att ditt inlägg är skrivet med gott uppsåt. Visserligen var det onödigt att kommentera stavfel, där håller jag med dig. Det är inte min stil och det är så klart inte ens relevant. 

Jag ska försöka sammanfatta hur jag tänkte när jag skrev som jag gjorde och hur jag uppfattar ditt inlägg. För mig låter det som att du vill säga: "Titta vad de gör dessa galningar. Vill ni fortfarande ha ett mångkulturellt samhälle?". Sådant tycker jag är fel. Precis lika mycket fel som en del snabbt utnyttjade den fruktansvärda terrordåden i Bryssel till att prata om flyktingpolitik. Sådant är smaklöst tycker jag. 

Att det finns problem i Rinkeby är det väl ingen som kan förneka. På alla ställen där man samlat många människor som är socialt utsatta, arbetslösa, kriminella m.m. uppstår problem. Det är inget att känna skadeglädje över eller framställa som ett bra argument mot ett mångkulturellt samhälle.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

rudyC
8

fattar inte varför alla ska hoppa till slutsatsen över att jag ska hata alla?
DET för min del är kränkande som som fan så det inte alls stämmer vill jag poängtera problematiken som finns JA

dessutom är ju du lika fientlig som jag
_På alla ställen där man samlat många människor som är socialt utsatta, arbetslösa, kriminella m.m.
_

För mig låter det som att du vill säga: "Titta vad de gör dessa galningar. Vill ni fortfarande ha ett mångkulturellt samhälle?

det första är rätt … ska inte vem som helst kunna gå var som helst utan att bli nerslagen det är sverige inte gasaremsan dom filmade i
som svar på ditt nästa påstående är nej det är fel antagande
jag för ett MÅNGkultur samhälle men då ska ju alla ha lika regler på lika vilkor eller ? men inte vet ja ja är ju rasist (enligt alla) och kan stå för det, men i ett samhälle där alla kan känna sig trygga är ett samhälle där regler är för alla så som svenssons muhammed eller lee
det ska inte vara så att när muhammed våldtar en kvinna så ska det sopas undermattan för nån kan ju påstå att nån är rasist och det är ju JÄTTE farligt
ÄR alla muhammed våldtäktsmän ? NEJ
när en svensson kör utan körkort är det jordens undergång men dom nya "flyktingarna" som kommer hit säjer att dom har körkort så säjer polisen jaha ja men då så, ha en god dag

tycker du att det är rättvist på nått sätt?

tarantass
9

#6: om du är uppriktigt för likabehandling och mot rasism och liknande ska du väl inte beskylla oss "mångkulturalister" för svenskhat och svennediskriminering? Och gör du det ska du inte säga något om vi blir arga, tolkar annat du skriver som lika inskränkt eller inte vill ha dig på sajter som ska vara en fristad från sådana attityder.

Är du för likabehandling borde du också ha sinne för folks situation. Att man inte kan begära samma saker av socialt utsatta och traumatiserade personer som inte ser någon framtid som man kan av folk som i stort sett har sitt på det torra och är trygga där de är, och att det kan vara litet skillnad i det avseendet även om den "tryggare" gruppen anser sig ha fått det sämre och klagar.

Det gäller för övrigt även inom samma "etniska" grupp. Jag är gammal nog att minnas när den svenska underklassen var nästan helt inhemsk. Även då var det bråkigt i förortsghettona. Även då var det skamligt få som var villiga att försöka "ta bråkmakarna där de var", titta efter vad som faktiskt var problemet, och utforma hjälp därefter. Men hatet var mindre.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Zepp
6

Eh.. nu har även jag tittat på inslaget.. so what?

Inget där som  fick mig att bli rasist eller rösta på SD!😮

Det enda frågetecknet är vem han som var svensk och var med i programmet var?

Tror rent ut sagt att han inte är någon företrädare för svensk opinion i allmänhet?

Säger som inkan.. problemen fanns redan innan och är till stora delar en klassfråga, en bostadsfråga och en segregeringsfråga!

Vi har haft samma problem med dessa förortsområden sedan miljonprogrammets dagar.. de områdena är transiteringsområden.. först var det norrlänningar/finländare.. sedan så har den ena gruppen efter den andra avlöst varandra numera tror jag att varken balter, vietnameser, chilenare eller forna jugoslaver bor där nu?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

rudyC
4

du och dina rut problem igen skrev ingenstans att jag ska konvertera er till SD eller att bli rasister gillar bara att peta på andras nerver som lever i nått annat fantasiland

ett uttalande till nu då; jag tror inte att ALLA muslimer är terrorister därimot vet jag att alla trrorister är muslimer nån som blivit hotad av en tajwanesare på sistone? eller blivit jagad av en norrlänning med ett basebollträ?

Zepp
7

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MelodyX
9

Håller med Zep här… Alla terrorister är muslimer? Nä, långt ifrån. Vi har haft flera terrorgrupper i Europa. ETA och IRA tillhör absolut allmänutbildningen att veta något om (oavsett vilken ålder man är i). Men varför blir jag inte förvånad att en med ts främlingfientlighet inte är särskilt påläst? Det brukar inte vara deras främsta egenskap.

Inkanyezi
5

#11 Nja, snarare faktaresistens än brist på information.

MelodyX
2

Sant. Beklagligt.

MelodyX
7

Sedan är det ju bara löjligt att skriva "nån som blivit jagad av en norrlänning med basebollträ på sistone"… Hahahaha. Kanske inte, men väl järnrör 😎 ….

rudyC
2

sorry trodde det var skillnad på terrorister och vanliga psykopater… det är det i min värld…

#14 varför är det löljigt? annat än att norrlänningar är lata av naturen?

#12 nje inte faktaresistens va? köper bara inte all propaganda skit som finns och ser det som fakta… om man nu orkar rota runt lite och läser "båda" sidor av historien så kan man ju skaffa sig en uppfattning själv av vad som är troligt… det gör jag, tror inte blint på vad tex aftonbladet skriver då dom vrider och vänder på saker och ting…

Inkanyezi
5

#15 "trodde det var skillnad på terrorister och vanliga psykopater… det är det i min värld… "

"Vanliga psykopater" är väl ändå att ta i lite? Psykopater är inte alls särskilt vanliga, och dessutom är de väldigt olika. Ingen av dem kan väl direkt ses som någon "vanlig" typ, möjligen undantaget just terrorister. Terroristerna har ju ett stereotypt handlingssätt, som går ut på att skrämma folk, ofta via slumpmässiga mord och lemlästningar, som inte sällan omfattar ett stort antal människor. 

Därvid skiljer sig inte Anders Breivik nämnvärt från terroristerna i Belgien, och deras metoder är nära identiska. En del psykopater, som exempelvis Adolf Hitler och Ernesto Guevara, klättrar lite högre på samhällsstegen, och sprider än mer omfattande lidande och död.

Men det de har gemensamt, utöver att de är psykopater, är att de också är terrorister. Däremot vet jag inte om de är den vanligaste sortens psykopat, men jag tror inte det. Det finns en del vardagspsykopater också, som kanske inte ställer till med lika stor skada.

MelodyX
3

#15 Hur menar du nu? IRA och ETA är alltså psykopater och inte terroristnätverk?? För att de är kristna eller vad är skillnaden mot t.ex Boko Haram (som i omfånget har färre utövare än dessa hade i sin storhetstid). Tror väl de flesta anser både ETA och IRA förövrigt vara terroristnätverk.

rudyC
1

#17 men jösses knyt inte knut på svansen

#16 okej ta brevik som exempel… min värld så tillhör han gruppen psykopat
för att han planerade överlade och utförde ett uppdrag. Hans uppgift var inte att sprida skräck i människor (för vem skrämde han?) hans mål var att åka dit och ha ihjäl alla på ön … om han inte hade blivit gripen så hade det slutat där (tror jag) han ville få politiker att lyssna… fel väg men okej alla kan inte vara smarta …

vad terrorister gör (och NEJ inte nödvändigtvis muslimer) är just som du skrev sprider skräck för det är inget av det dom gör är till nån nytta dom vill inte ha en åsikt framförd annat än att folk ska vara rädda för dom

Neutralis
10

Hmm, jag tycker du påvisar egenskaper som man kan tänka sig SD-anhängare… Nämligen brist på kunskap. Så du gör ett fantastiskt jobb att bidra till att underminera SD:s väljarkår… Tack!😂

MelodyX
2

Här finns några länkar #18 

Vad räknas som terrorism enligt experterna?

Hur många har dött i terroristbrott de senaste 25 åren (här kan vi se att ETA och IRA och Breivik alla finns listade).

rudyC
3

röstar inte då det bara är sandlåda på högre nivå och fattar inte att folk sväljer skiten varje gång och sen blir dom förvånade när inte ett skit händer
ne lägger min  tid på annat typ att gräva i rabatten eller raka benen

är det samma experter som bestämmer vilken vinkel det ska vara på bananer?

Kryddis
6

Då rudyC lider av uppenbar faktaresistens är det kanske lönlöst att posta den här: https://www.statista.com/chart/4093/people-killed-by-terrorist-attacks-in-western-europe-since-1970/

Men, den kanske kan vara intressant ändå och väcka till eftertanke. Naturligtvis skall man inte förringa de terroristattacker som nyligen har skett i Paris och Bryssel.  De är fruktansvärda och bör rätteligen fördömas. Men, jag tycker att innan man springer iväg och säger att alla terrorister är muslimer borde man känna till nutidshistorian av terrorism i Europa. Tyvärr framgår det inte av digrammet vilka som stått bakom de olika terroristdåden, men känner man (som sagt) till sin historia vet man ändå att de allra flesta begåtts av (s k kristna?) västerländska terroristorganisationer. Med det sagt menar jag inte att det kan och kanske kommer att komma fler attacker mot vår demokrati genom förment "muslimska" organisationer. Men, vi undviker inte detta genom att misstänkliggöra alla muslimer utan vi måste försöka att finna orsaken till varför några, som kallar sig för muslimer (ehuru jag har mina dubier om Allah skulle hålla med dem), i dagsläget använder sig av terrorism.

Sedan tycker jag att man idag inte får glömma Radovan Karadžić - dag dömd för bl a medverkande till folkmord på 8000 bosniska muslimer i Srebrenica. Tack och lov fick de dömt skitgubben innan han hann dö av hjärtattack som Slobodan Milošević.

Neutralis
7

röstar inte då det bara är sandlåda på högre nivå och fattar inte att folk sväljer skiten varje gång och sen blir dom förvånade när inte ett skit händer ne lägger min  tid på annat typ att gräva i rabatten eller raka benen

Du gör dig inte förstådd… Alls. Röstar du inte för att du inte är röstberättigad, eller för att du vill klaga på allt möjligt, men ändå inte försöka påverka? Jag förstår inte varför du anser att det är sandlåda på hög nivå bland politiker… Samtidigt som du diskuterar på ett  sätt som få begriper… Är det politiken som är obegriplig för dig, eller är det bara du som inte vill insupa kunskap? Alltså inte gräva i rabatten, utan stoppa huvudet i sanden.

är det samma experter som bestämmer vilken vinkel det ska vara på bananer?

Lika obegripligt som föregående stycke… Ja, det är politiska experter(eller vilka du menar) som påverkar politiska beslut på bananvinklar… Ehh, eller inte.

MelodyX
2

#21 Vågar du läsa artiklarna så behöver du knappast fråga vem som är experten.