Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etiketterarbeteföretagsamhetsysselsättning
Läst 750 ggr
Loris M
5

Tioåringen som flydde krigets Irak

Han var tio år när han flydde kriget i Irak och kom till Sverige. Han kände tidigt ett ansvar och att det var viktigt för hans föräldrar att han lyckas. Idag arbetar han som rektor på Ådalsskolan i Kramfors och hans tidiga erfarenheter som flykting är värdefulla när han idag möter barn som kommer till hans skola som flyktingar. 

"Hans bröder hade i 20-årsåldern fått möjlighet att lämna landet och resa till Sverige respektive Belgien. Peyman Vahedi var då sju år och en målmedveten plan inleddes för att inte heller han skulle tvingas in som soldat.

– Pappa satsade mycket på att jag skulle studera. Böcker från Oxford köptes in, det var viktigt att jag lärde mig engelska. Jag skulle klara mig själv dit jag kom, att ta emot samhällets hjälp för försörjning var inte målbilden.

Under 2,5 år förberedes på olika sätt resan till Sverige. Kriget var hela tiden påtagligt närvarande.

– Vår familj var relativt välbärgad, bodde högt till och vi drabbades inte själva. Men över Teheran kunde jag ofta se när missiler träffade hus, folk som dog och höra larmen som satte igång. En dörr till vår balkong böjdes av trycket från explosionerna." 

Källa

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

tarantass
1

Ett annat irakiskt livsöde, eller ett knippe livsöden. Samtidigt en glimt av Iraks (Mesopotamiens) sentida historia.

Väldigt "primitivt" och "oföränderligt" under en ohjälpligt "medeltida" islamisk halvmåne va? Men de som sprider den bilden kommer förstås inte att se filmen, eller så avfärdar de den som irrelevant för andra än några få.

I så fall vilka "få"? Den lilla medelklass som också i Väst var de som drev fram de moderna och demokratiska värden vi har levt gott på i ett halvt århundrade (och på billig mesopotamisk olja bland annat)? Och nu anser så självklara att vi har börjat montera ner dem i tron att det inte ska märkas?

http://urplay.se/program/193194

Min ira­kiska famil­je­histo­ria

Dokumentärfilm

57:38

Samir är född i Irak på 1950-talet, men uppväxt mestadels i Schweiz. I en fascinerande film som innefattar resor och besök hos släktingar över hela världen berättar han sin familjs historia från 1900-talet fram till idag. Mellan fyra och fem miljoner irakier lever idag i exil. Bara några få av Samirs släktingar bor idag kvar i hemlandet. Vi får möta släktingar i Auckland på Nya Zeeland och Buffalo i USA. Andra finns utspridda över hela världen. De berättar om flykt, saknaden efter hemlandet och om längtan efter demokrati och rättvisa i ett land som länge lidit under diktatur och utländsk ockupation.

• **PRODUKTIONSÅR
    **2015
    **TILLGÄNGLIGT TILL
    **6 sep. 2016
    **INTERNATIONELL TITEL
    **Iraqi odyssey

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.