Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etiketter: främlingsfientlighetrasism
Läst 1106 ggr
tarantass
4

Rasister i vården

Måntro det är som de som i den här artikeln har fått svara för sina egna rasistiska spyor säger, att de kan skilja på dem och att i sina jobb behandla folk efter det de ser av personlig utstrålning, livssituation och så vidare?

Min erfarenhet av människor säger mig att det faktiskt är möjligt. Inte för alla, naturligtvis, men för en del. Det finns de som kan skilja mellan individer och vad de tror är statistiska genomsnitt, det finns de som kan koppla på en annars avkopplad mänsklighet när de möter en enskild levande person och hens öde, det finns de som tar sin yrkesroll på dödligt allvar.

Dock är frågan om det räcker, eller skulle räcka ens om det gällde alla. Blotta omdömeslösheten och illviljan i den här sortens yttranden gör att man alltid utsätter de patienter som tillhör den drabbade gruppen för en risk, och det är varken etiskt eller rättvist.

Som en i artikeln säger, en psykolog- eller läkarlegitimation har man 24 timmar om dygnet, inte 8.

Och hörde jag till en drabbad grupp skulle jag inte vilja behandlas av någon som tyckte sådana saker om den.

Samma problem har ju påtalats med nämndemän från SD. Vad jag minns med skäligen mesiga reaktioner.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22363434.ab

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[tk1971]
7

Ja… vi har ju ett sånt exempel här på forumet också. Jag har funderat på hur den personen klarar att vara objektiv i sin yrkesroll. Går det? Jag är väldigt skeptisk till det.

Loris M
3

Det finns kanske de som klarar det (att ge samma vård) men jag är också tveksam till att det räcker. Även om man klarar av att ge en likvärdig vård till en person man hatar utan att känna, så klarar man nog inte av att bemöta dem på ett lika värdigt sätt som andra. Det finns alltid en risk där att det rasistiska tar över professionaliteten och i en så beroende situation som en patient befinner sig i, så kan det vara livsfarligt. 

Det är samma sak med lärare. Det var liknande rubriker för ett tag sedan när en lärare uttryckte sig rasistiskt på Facebook ovetande om att det kan läsas av andra än hans närmaste vänner. Jag tycker inte att en lärare kan vara rasistiskt enbart på fritiden och sedan ta på sig lärarrollen utan att hens åsikter påverkar undervisningen och bemötandet av ex. ensamkommande barn. För mig går det inte att förena.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

MelodyX
5

Nä. Har man den inställningen ska man inte jobba med ett jobb där man möter folk från den aktuella "rasen"/kuturen/religionen eller vad det nu kan vara. Speciellt inte när man kan ansvara för människors liv. Så enkelt är det.

Zepp
3

Eh.. de har alltid förekommit.. skillnaden numera är att de finns forum för dessa där de kan kräka ur sig sitt hat!

Att vi alla har fördomar är en sak.. en helt annan sak är när ens fördomar leder en in på helt fel vägar där man börjar göra skillnad på folk och folk.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tarantass
0

#4: ja, det är ju också en sida av saken. Hur kommer man åt dem som inte avslöjar sig? Dem som kanske är försiktiga nog att medvetet inte avslöja sig? (Och helst, om möjligt, så att man inte gör dem bittrare och ännu mer hatiska?)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Zepp
3

Tror inte vi kommer åt de som inte avslöjar sig!

Grejen är snarare att vissa med fobier/fördomar har fått luft under vingarna iomed att det är PK!

Vet inte riktigt vilka fobier/fördomar jag har.. inte handlar det om etnicitet iallafall.. troligen om något annat?

Mest troligt handlar mina fobier/fördomar om stadsbor.. där kan jag kräka ur mig det ena och andra.. och deras behov av subventioner.. till både bostäder och transporter/social service/litta annat.. som jag tycker att man kan betala för ur egen plånbok!

Det är över huvudtaget inte PK.. främst i storstadsregioner!

Vad är det för fel på storstadsmäniskor.. de har allt, men klagar utav sjutton.. sen så klagar de på att folk från andra länder.. läs flyktingar, vill ha samma fördelar?

Såå.. då är vi där igen.. varför tror någon att folk flyr till Sverige, Tyskland, Österike?

Jo för att där/här har vi fungerande samhällen, man kan leva och må bra här/där!

Såå.. klagan/hatet handlar till stora delar om konkurans.. dvs wtf.. ponera att det kommer högutbildade från Syrien som tar jobben/bostäderna/subventionerna.. och andra då blir utan sitt jobb/ sin bostadsrätt på Södermalm?😮

Då har vi som väl lågutbildade att skylla på och peka på, i Tensta, Hammarkullen och Rosengård!

Och som krona på verket så har männen helskägg och kvinnorna klut på huvudet!🤪

Prexis som lantbefolkningen hade här förut.. men det har vi glömt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.