Förvrängd rasism
"En bild med en mörhyad elev i tomtedräkt som knäar framför en annan elev med neddragna byxor. Det visade bilden på elevkårens Instagramsida som anmäldes till diskrimineringsombudsmannen. /../Den omdiskuterade bilden publicerades för första gången redan för över ett år sedan, på elevkårens Facebooksida. Då var det ingen som reagerade. Inte heller Isa Galvan, som då var elevkårens ordförande.
– Man kan ju tycka att det de gör på bilden är olämpligt, men det blir väldigt konstigt att sätta fokus på att tomten är svart.
Det är självklart att tomten kan ha vilken hudfärg som helst och vara pojke eller flicka, säger Isa Galvan. Och det var ingen utomstående som valde ut 2014 års tomte.
– Här är det ingen som blir tvingad till någonting. Och om man ser bilden som rasistisk, då tycker jag att det blir lite förvrängt. För mig är det lika rasistiskt att se något konstigt i att tomten är svart."
Ibland kan jag tycka att det här med rasism går till överdrift. Det är viktigt att bekämpa alla former av rasism, men att se rasism i allt och alla gynnar inte någon. I det här fallet tycker jag att det slår väldigt fel ut.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Svårt att bedöma utan att få se både bild och sammanhang.
Men ja, visst kan även antirasism gå till överdrift. (Vilket SD-gänget inte brukar vara sena att framhålla, dock sällan eller aldrig med någon förståelse för orsakerna eller sin egen del i det hela och utan att kunna eller vilja urskilja gånger då den inte gick till överdrift.)
Å andra sidan är avsugning, förutom ömsesidig frivillig handling, också en klassisk förtryckssymbol. Det borde ingen sexuell handling som kan bygga på frivillighet vara, men så är det. Samma sak med mörkhyade som framställs när de gör ljushyade en på det viset laddad tjänst. Det borde vara neutralt, men då kanske man lika gärna kan säga att rasism inte borde finnas. Svar: naturligtvis inte. Men det gör den.
Så gör även de ärr folk bär på efter århundraden av delvis mycket grov rasism, och där är det svårt eller omöjligt för den som inte själv tillhör en drabbad grupp att sätta sig in i hur det kan vara.
Eller hur mycket riktig rasism man kanske fortfarande utsätts för av folk som anser sig helt orasistiska. För det gör man, det finns omvittnat. Och det kanske kan göra det svårt, omöjligt eller irrelevant för en att urskilja den gång då något som ofta används som en stark förtryckssymbol händelsevis inte används så.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
dubbelpost
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
#1 Den sexuella anspelningen kan man diskutera förstås om den är lämplig eller ej och vad den signalerar. Enligt källan var bilden och hur den skulle iscensättas de här personernas (även den mörkhyade mannens) egna val och idéer. Istället för att diskutera det hamnar man i en diskussion om rasism. Det är väl lite det jag reagerar på.
Samtidigt, kan jag förstå dina paralleller. Även det inte borde vara laddat att det är just en mörkhyad man, så är det uppenbarligen det. Vi har svårt att befria oss från det tänket och det som varit långt tillbaka. Men även med tanke på den diskriminering och rasism som mörkhyade fortfarande utsätts i mycket högre grad än andra, gör kanske att bilden inte upplevs som neutral i det avseende..
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#3: ja, det är synd att allt hamnar i rasism och liknande. Inte minst i fråga om sådana här iscensättningar finns det ju annat intressant och brännbart att diskutera. Inklusive internaliserat självförtryck hos mörkhyade själva och fantasier om det, bland annat ungefär som en kvinna kan ha våldtäktsfantasier utan att för den skull vilja bli våldtagen på riktigt. (Säger med det inget om just de här personerna, det vet jag för litet för.)
Å andra sidan visar väl det hur många som fortfarande har saker att bearbeta i fråga om just rasism. Både rasisterna, deras aningslösa "svans" och vissa antirasister (där det inte kan förklaras som vanlig överreaktion på rasisterna). Synd bara att offentligheten ska vara ett så dåligt forum för "psykoterapi".