Om "att ta rädslan på allvar"
"Jag är rektor på en skola som ligger i ett område som domineras av vit medelklass. Vi har fått den stora förmånen att få ta emot nyanlända, ensamkommande flyktingbarn. Jag är helt övertygad om att det är fantastiskt bra för såväl våra svenska elever som de nyanlända och att denna typ av lösning kommer att tjäna integrationen väl"
"Det brådskar med att återta det utrymme i den offentliga debatten som har gått förlorat till den högerextrema propagandan. Alla; politiker, tjänstemän i det offentliga och inte minst media måste ta ansvar för att motverka rädsla och oro men också ren rasism. Konkret, och just nu, handlar det om synen på flyktingar och flyktingmottagande men i morgon kan det gälla både dig och mig."
Väl talat! 👍
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.3000668-flata-politiker-jamnar-vagen-for-rasism
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Han säger viktiga saker. Rädslan blir till rasism. Människor börjar inte hata varandra hur som helst, det börjar alltid med okunskap och rädsla. Det är det vi kan se nu på diverse sajter och i övriga samhället, väldigt få av dem är rent hatiska och rasistiska. De flesta är rädda och oroliga och därmed lätta "offer" för mörka krafter som kan dra nyttja av deras rädslor.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi