På en buss i Hälsingland...
"Andreas Rönnqvist betraktelse från en buss på väg mot Gävle har delats nästan 2 000 gånger på Facebook."
"Det var på en buss genom Hälsingland på väg mot Gävle som Andreas Rönnqvist, projektledare på Gävle kommun, betraktade glädjen hos en grupp invandrare som sedan klev av i Kilafors.
"Det gör mig så förbannat stolt att de har fått en chans till ett nytt liv här, i Sveriges djupa skogar (Kilafors hoppade de av), I snö och kyla, och kan hålla humöret uppe. Bit för bit fylls våra små städer och samhällen av nya själar, skratt och stoj. Att vi kan vara den tillflyktsorten, om så bara en stund, för dessa män och kvinnor, är värt så mycket", skrev han."
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Underbart! ❤️
Jag blir så stolt över alla människor som Andreas som lyckas att skifta fokus (från det som uppmärksammas i media) och se det positiva. Gillar det här:
"Vi blir lite mer som de, se blir lite mer som vi och alla blir vi mer än vi var igår". Så enkelt men ändå otroligt vackert. Det är egentligen precis så här man skulle kunna sammanfatta vad mångkultur handlar om. 🙂
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Ja, visst är det underbart!!
Först trodde jag det var ett av de där vanliga sura (om att "de" pratar obegripligt och skrattar högt på bussen, konstiga kläder har dom och gravida är dom också) men det är verkligen ett annat fokus, beundran över dem som tar sig hit och vänjer sig vid kyla och allt och stolthet över vad vi kan dela med oss av - och så vi berikar varandra!
Det tål att upprepas igen: (jag blir alldeles tårfylld)
"Vi blir lite mer som de, de blir lite mer som vi och alla blir vi mer än vi var igår"
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen