Människovänlig livsstil
Hejsan
Igår pratade jag och några vänner om människligarättigheter,miljö gifter och allt möjligt. Vi kom på att veganer (de flesta) säger att de är veganer för att de vill vara måna om djuren. Inte döda eller utnyttja i onödan.
Men finns det något namn på motsvarande för människor? En livsstil där man bara köper fairtrade och helt enkelt försöker hjälpa andra människor som veganer hjälper djur.
Denna människovänliga livsstil skulle vara mycket luddigare än veganism, eftersom att alla har olika tankar om vad som egentligen hjälper. Men ändå, det borde väll finnas ett namn. Vet ni om det finns något?
Skåning? 😉

Bra försök där men jag tror inte det räcker!
What about landsortsbo?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag skånar omvärlden - jag är en Skåning 😉

Jag är till hälften Skåning i diapsporran så det räcker inte hur som helst!
Och iomed att jag känner mina skåningar/släktingar så är det inte alltid som jag anser att skånefiering av övriga landet är det som gör hela grejen!
Speciellt som mina släktingar till stora delar har sitt ursprung i Sövde/Sjöbo.. så verkar hur som helst de flesta nuvarande befinna sig i Lyngby/Malmö/Lund eller Staffanstorp!
Frågan är om de som blidde kvar i Sövde/Sjöbo är/var de efterblivna.. de som inte anpassade sig till moderniseringen av Sverige?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Solidaritet? Solidarisk livsstil?
Kan förstås också betyda fler saker, även många av dem politiskt omoderna, men det här är en.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
Rent teoretiskt så ska veganer även bry sig om människor då även människor är djur men oftast hamnar det i skymundan.
Jag vet inte om det finns nån sån livsstil att vara svegan kan ju hjälpa lite då vi har betydligt bättre arbetsrätt osv till skillnad från många andra länder men bara för att man är svegan så måste man inte leva människovänligt för den delen.
Ang fairtrade så är det inte alls säkert att det är bättre för arbetarna tyvärr, för nått år sen så kom det en studie som visade att iallafall i vissa delar av afrika så har fairtrade arbetare sämre villkor m.m än icke fairtradearbetare (här har jag skrivit lite om det).
l'm back
Idealet vore, som jag ser det, att det gick att kombinera hög kvalité, etisk/ekologisk produktion av livsmedel och "rena industriprodukter" med transporter med liten miljöbelastning och lågt pris. Men för varje produktionsled ökar ju priset på den färdiga varan/produkten…