Så här gör främlingsfientliga personer.....
….. när de läser på diverse sidor som formar deras verklighetsuppfattning.
Att dela blir viktigare än att granska (och tänka själv).
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Jag står absolut bakom mer källkritik. Fast om man har en känsla av att något är på ett visst sätt så räcker väl det?😜

Det är nog enklare än så.. det räcker att flera uttrycker åsikter som befrämjar/förstärker mina egna fördomar så är det som regel legio.. dvs så gott som sant!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Faktaresistens - en ny folksjukdom, säger Kristian Ekenberg i en krönika.
Så illa tror jag faktiskt inte det är. Många drabbas förstås och "smitthärden är högerextremismens hålor på nätet".
Det stämmer och mot den smitthärden finns det gott om fakta som avslöjar de främlingsfientliga lögnerna.
Jag håller dock inte med Ekenberg om att "Känslorna är faktaresistensens främsta bundsförvant."
Fakta och känslor står inte emot varandra som bra/dåligt. Det är många gånger känslorna som leder oss rätt där vi känner empati för utsatta människor och känner oss in i andras situation.
De som "kände" något lurt med bilden på den drunknade pojken Alan gjorde nog inte det pga känslor utan en vägran att ta till sig fakta och medmänskliga känslor.
"Inte ens när fakta ändå kan presenteras, som borde skjuta den faktaresistenta osanningen i sank, tenderar människor att överge sin magkänsla och ändra ståndpunkt."
Jag tror att Ekenberg, lyckligtvis, (hoppas jag), har en alltför pessimistisk inställning till människor.
Visst är väl ändå empati och sunt förnuft (baserat på fakta) det som når längst?
http://www.allehanda.se/kultur/den-nya-folksjukdomen-faktaresistens
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Källkritik vore bra…
Här är 7 fejkade historier som tydligen spridits bland mindre nogräknade…
http://www.expressen.se/omtalat/nyheter/7-fejkade-historier-som-sprids-for-att-du-ska-bli-rasist/
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Och här är ett blodisande vittnesbörd om systemkollapsens Sverige. Ni som har sett bilder från kriget i Syrien och flyktinglägren däromkring känner igen er.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
felpost
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.