Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etiketterintegrationimmigrationpolitik
Läst 852 ggr
Loris M
3

Ställ krav på dem!

"I vanliga fall jobbar Alain Safa med ledarskap och utbildar ofta chefer i näringslivet. Men nu vill han ta sitt ansvar som svensk medborgare och dela med sig av sina kunskaper om Sverige till nyanlända flyktingar.

– Jag har själv varit flykting, jag har sett det de har sett. Jag har lyckats i Sverige. Jag vill dela med mig av mina erfarenheter av 30 år i Sverige.

– Jag ser dem inte som offer. Jag ser dem som hjältar. De har varit med om hemska saker, men när de bestämde sig för att fly och tog sig till Sverige så blev de initiativtagare. De kan ta ansvar. Jag får dem att stå med rak rygg. Det är först då man kan ställa krav. Ett offer kan man inte ställa några krav på.

Just att ställa krav tror Alain Safa är nyckeln till en fungerande integration i svenska samhället.– När det pratas om invandring får man ofta höra ”Hur ska vi hjälpa dem?”. 

Jag vill vända på det och fråga ”Vad är mitt ansvar som flykting för Sverige?”

Källa

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Zepp
3

Jag vill vända på det och fråga ”Vad är mitt ansvar som flykting för Sverige?”

Det kan jag svara på.. efter bästa omdömme och förstånd!?

Det handlar om att lära sig hur svenskar är och hur svenskt samhälle fungerar!

Lära sig språket och iallafall lite om historien för att begripa varför vi blivit så som vi är och hur vi tänker!

Inte på något sätt tro att Sverige är paradiset på jorden utan att begripa att vi oxå har problem.. en del olösta som härhör från historien andra på utvecklingen på senare tid.

En viktig sak att lära sig är att Svenskar är extrema induvidualister.. dvs individens frihet står före familjens.. och att barnens rätt bevakas noga.. och att vi har lagar och myndigheter för detta.

Likaså gäller kvinnors rättigheter.. så det är lika bra att männen anpassar sig och gör en fair deal med hustrun.. för som svensken i allmänhet anser så är man/kvinna jämbördiga parter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2

För att fortsätta.. vår rätt extrema induviduallistiska synsätt ger oss andra problem.. inte tu tal om saken!

Inte alla män/kvinnor uppfyller detta till punkt och pricka.. däremot vågar jag påstå att både lagstiftning och den rådande majoritetetens mening, som avspeglar sig i lagstiftningen, är att jämställda förhållanden/familjer är det som allt som oftast leder till lyckligaste familjer.. dvs att barnen mår bäst!

Focuset ligger på barnen och att de får en uppväxt och en god start i livet!

Vi är så himla induvidualistiska så att vi vill helst se så många unga växa upp till fullvärdiga medborgare som i sin tur kan göra rätt för sig och uppfostra nya harmoniska individer som i sin tur kan föra detta vidare!

Och då menar jag inte petimeternogrann uppdelning utan om att alla är jämlikar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.