Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etiketterarbeteföretagsamhetsysselsättning
Läst 3265 ggr
jela96
6

Telefonbemötande och invandrare

Hej!

Jag jobbar som telefonförsäljare och har gjort de nu i över en månad. En sak som gör mig väldigt ledsen är då två kollegor tvingas använda 'svenska namn' när de presenterar sig för kunder.
Har vi verkligen inte kommit längre än att man inte ens vågar presentera sig med sitt riktiga namn bara för det är utländskt?

Vad tycker ni om de här?

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Surpan
4

Jag har jobbat inom kundservice, och vi hade exakt samma problem. Vi hade dock även problemet att vissa kunder vägrade få hjälp av kvinnor, så ja… Det är jättetråkigt såklart.

/Surpan

sisela
5

Några av mina kompisar med helt svenska namn uppmanades också till att presentera sig med andra svenska namn som var lättare att uppfatta.

abcö
7

Oavsett vilka telefonförsäljare som kontaktar mig så trycker jag bort samtalet. Det har inte att göra med vilka namn de har utan att jag är så trött på alla dessa som ringer och försöker lura på mig än det ena och än det andra och inte respekterar ett "nej tack" utan fortsätter att försöka övertala mig.

Sukram
1

Tyvärr har jag under en gruppintervju/ info om jobb för ett bemanningsföretag fått bevittna att de säger rakt ut till en sökande med ursprung på Balkan att du talar jättebra svenska och uttrycker dig helt korrekt men du borde tänka på att om du jobbar timmar med telefonförsäljning här att du inte använder ditt namn.

tarantass
2

Överraskar mig inte alls att vi inte har kommit längre. Tvärtom precis vad man kan vänta sig i ett kapitalistiskt system där det är oreglerat. 

Företagsägarna vill naturligtvis inte ha någonting som kan minska deras vinst, därför försöker en lojal företagsledning undanröja allt den tror ska göra det. Det vill säga allt den tror kan utmana folks fördomar, bland annat. (Eller allt den tror att inte "de flesta" vill ha, vilket är anledningen till att "fri konkurrens" så ofta inte medför den utlovade mångfalden utan istället att alla tävlar om samma smala sektor i mitten.)

Enda botemedlet är att göra saken offentlig och på kort sikt ställa till så stor skandal att företaget ändrar sig för att inte äventyra sin vinst; på längre sikt se till att den demokratiska offentligheten blir starkare igen på bekostnad av företagsvärlden.

(Sedan gillar inte jag heller telefonreklam som företeelse, men det är en annan diskussion…)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Surpan
5

Nu sysslade till exempel jag med kundservice och inte försäljning och förlorar alltså inte pengar på samtalen, och vi hade samma problem.

/Surpan

tarantass
3

#6: nej, de förlorar inte pengar direkt i serviceledet. Men en kund som blir servad av någon hen har fördomar mot kanske inte talar väl om företaget eller köper nya saker av det. Så man satsar på det man tror att just ingen tycker illa om.

Eller tänk själv ut någon "vettigare" anledning. Om inte annat kan det finnas flera.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Surpan
5

#7 Klart det är så, men det jag menar är att de vinner ingenting på att säga till iförhand. Utan det är kunderna som driver in kravet på att byta namn i telefonen. Jag tolkar ditt inlägg som att företagen säger åt sina anställda att ta ett artistnamn till överdrift, och att det egentligen inte krävs i samma utsträckning.

/Surpan

tarantass
2

Jaha, vi talade kanske förbi varandra. Tja, vissa företag säger väl till på förhand, andra sedan kunder har klagat och en del låter mest bli att stödja sina anställda mot kunder. Sedan finns det kanske något enstaka som är juste också trots att kollegor skulle ta för givet att de förlorade pengar på det. Det har i alla fall förekommit i andra sammanhang. Det jag kommenterade var inte hur detaljerna görs utan hur systemet fungerar.

Allt2
2

Nu har jag inte läst tråden helt men tyvärr sker detta på fler ställen än inom utförande av jobb. Även när jobbsökande och bostadssökande sker, som tidigare nämt. 
Jag tycker att det är förfärligt när vi som sagt lever i 2015 och det finns dessutom knappt ett land utan migranter av något slag, så varför detta fortsatta förtryck och utanförskap är obegripligt i teorin, men tyvärr kommer det enligt mig aldrig försvinna från denna värld. Det vi kan göra är att påverka omgivningen vi lever i för att öka förståelsen och skadorna som sker.

Imasy
3

Jag bryr mig inte alls vad man heter eller vart man kommer ifrån, däremot kan jag tycka att kunskapen i svenska språket är viktigare. Som en gång när jag var sjuk och behövde hjälp på sjukhuset. Läkaren var invandrare och talade väldigt knackig svenska.

Hen var säkert kompetent som läkare, men det var svårt att ha en kommunikation där man ska beskriva vad som är fel så man fick rätt hjälp.

Sven_skåne
3

Kan faktiskt vara så att visa namn är lättare att uppfattas ingen kan missförstå om man heter Bengt, men visst finns det rasism och det har alltid funnits men i en demokrati får vi acceptera att alla kan inte gilla alla även om det absolut inte rättgör intolerans och fördomar.