Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etiketterkulturreligiontraditioner
Läst 627 ggr
kamera0710
2

Flummig akademiker uttalar sig

En religionshistoriker vid namn Eli Göndör skriver i ett debattinlägg i Aftonbladet bland annat följande:

"De stora skillnader mellan vad som kan anses vara svensk norm och den bakgrund som människor kommer till Sverige ifrån är ingen hemlighet. Varje journalist som rest i Mellanöstern vet det. Varje akademiker som ägnat sig åt regionen känner till det. Och för den som inte haft någon anledning att fördjupa sig i ämnet har det ändå upprepats i internationella undersökningar som till exempel FN:s Human Developments Report (UNDP)PEW Resarch Center och World Values Survey. Oavsett vilken kritik som kan riktas mot undersökningarna sammanfaller de på en rad väsentliga punkter."

Jag vet inte hur påläst han är om detta men kan upplysa om att han anklagat miljöpartiet för att undanhålla "forskning som är skeptisk till alarmistiska påståenden om klimathotets omfattning" (länk 2).

Jag blev nyfiken och mejlade och frågade vad han baserade sitt påstående på, men han hade inte tid att diskutera detta. jag mejlade tillbaka och frågade om det är för mycket begärt att han kan ge ett enda konkret exempel på forskning de försökt undanhålla, men något mer svar kom inte…

http://www.aftonbladet.se/debatt/article22076155.ab

http://www.svd.se/partierna-som-rider-pa-valjarnas-radslor

Loris M
3

En mycket underlig man. Ärligt talat var jag tvungen att dubbelkolla om din länk verkligen var från vår tid eller om det var skrivet för många, många år sedan. Hans sätt att uttrycka sig är allt annat än akademiskt dessutom. Väldigt flummig håller med, pratar om att lära folk hur de ska bete sig. Är han allvarlig? 🤔 Han skriver:

"Däremot går det att sammanställa en uppförandekod för dem som vill bli svenska medborgare.

_Den kan innehålla enkla och klara direktiv. Som exempelvis att tålmodigt stå i kö och invänta sin tur. Eller att ta med sig picknikrester och kasta dem i sopor avsedda för ändamålet. Det måste inte vara avancerat. Men den behöver hjälpa människor att navigera i ett svenskt sammanhang. Därtill måste lag och ordning upprätthållas överallt i landet. Annars uppstår automatiskt ett vakuum där laglöshet tar plats i stället.

Informationen bör så fort som möjligt förmedlas till nyanlända. Forskning visar att stora invandrargrupper som inte får samhällskoden klart för sig tidigt tenderar att i stället konservera traditionella beteenden i invandringslandet_" 

Lösningen kan vara Donald Trump (som jag diskuterat på en annan sajt). Ge vapen till folket så kan vi skjuta ner varje misstänkt medborgare som skräpar ner och som ännu inte knäckt den sociala koden. 🤪

Nej, men allvarligt…. sammanställa uppförandekod…. 🤔 Lösningen är nog ändå "lite" mera komplex än att en manual med uppförandekoder skulle delas ut till nyanlända. Ogillar starkt den här överlägsenhet som blir allt mera vanlig nu för tiden. Sen vad jag förstår har Göndör tillbringat 25 år utomlands. Någon borde upplysa honom också att forskningen har gått framåt under tiden.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi