Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etiketter: främlingsfientlighetrasism
Läst 1825 ggr
Loris M
27

Jajamen, jag är rasist!

På sista tiden har jag upplevt en stor osäkerhet hos väldigt många när jag läser på diverse sajter. Allt fler frågar sig: Är jag rasist om jag…..? Och allt oftare måste de stämma av med andra för att veta om de är rasister eller inte. Inte lätt det här! 🤔Bland annat kan man läsa:

Är jag rasist om jag:  

- öppnar käften,

- har en åsikt

- tycker att vi ska ta hand om de våra i fösta hand

- reagerar

- vill ha mina rättigheter kvar

- försvarar mitt

- blir förbannad över att mörkhyade positivt särbehandlas men inte vi svenskar o.s.v. 

Men nu finns det alltså en man som kan hjälpa er att reda ut det här. Han säger rakt ut: "Jajamen, jag är rasist!". Han säger också:

"…. att personer från Somalia har 60 i IQ och att personer födda i Sverige har 100 i IQ. Han påstår också att det är invandrare som ligger bakom brandattentaten mot asylboenden runt om i landet den senaste tiden."🤪 Samt:

"Om varje man tar emot en invandrad kvinna och varje kvinna en invandrarman så har vi nästa sommar en miljon små "mixed" barn. Enligt Mendels ärftlighetslagar kommer de att få hälften av anlagen från vardera föräldern. Deras IQ blir således runt 80. Precis så de kan förstå enklare kommandon och skriva tal åt rödgröna ministrar" 🤪

Mannen i fråga är SD politiker från Vingåker och menar att hans kompisar från SD är positiva till hans bloggande och säger: "… Att det är bra att jag skriver och att man måste skriva för att visa att man finns. Det är bra att någon profilerar oss, men det är ingen som sagt att just jag är bra på att blogga."🤪 Källa 

Så. mannen i fråga är rasist (enligt honom själv) och finns det något i ovanstående som du håller med om, så har vi nog löst den eviga frågan om vem som är rasist och inte. 😉

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

[Garntroll]
28

Men alltså , jag ser mig som antirasist och jag öppnar käften.  Tyvärr är det många som säger något i stil med:

Det finns inga bra partier att rösta på så därför lägger jag min röst på SD.  I mina öron låter det lika knasigt som att säga typ:

Det fanns inget gott godis idag så jag käkar bajs istället.

AnnaMariaK
6

Jag tror inte att man kan med hjälp av IQ  hävda att någon är en bättre person bara för det. En av Sveriges mera kända förbrytare (genuin svensk, jag säger inga namn) hade ett väldigt högt IQ vid mätning, om jag inte missminner mig låg det uppåt 160. Säger det något om honom som människa???

tlover
10

#2 och personer som har väldigt låg IQ kan komma långt. Jag har fått det berättat för mig om en man med låg IQ som inte klarade av skolan eller någonting. Alla inklusive föräldrarna trodde att han skulle bli en börda för alla men idag är han en abbot i ett stort buddhistiskt tempel.

l'm back

AnnaMariaK
8

För väldigt många år sedan  kom jag i kontakt med en svensk kille som hade enorma läs- och skrivsvårigheter. Av sin omgivning betraktades han som lite "bakom". Men han kunde plocka isär motorer och pumpar och montera ihop dem igen hur lätt som helst. Den killes IQ var säkert inte särskilt högt, men jag var imponerad över hans kunskaper och dessa använde han i gott syfte för att hjälpa andra. Döm aldrig en person på hans IQ, svensk eller inte svensk!

[helga21]
5

Det beror på vad man menar med IQ och hur man mäter detta. Att ha dyslexi är något helt annat. Det kan man ha och ändå förstå saker när någon säger det muntligt men ha svårt att förstå då det står skrivet.  Det är där som pedagogiken kommer in. Alla är inte gjorda för vår fyrkantiga skola. Det finns de som ha s.k bokstavsdiagnoser och förmodligen skulle inte klara av ett vanligt IQ-test men det är ändå inte något fel på deras fattningsförmåga.

Ja jag känner både folk med dyslexi och folk med bokstavsdiagnoser. De som är lite äldre och har dyslexi hade det väldigt svårt i skolan. De som har bokstavsdiagnoser var som regel stökiga när jag gick i skolan så de åkte ut under lektionerna. Numer kan man faktiskt hjälpa dem också.

tarantass
8

Förutom det som borde vara uppenbart, att det finns viktigare saker än IQ, hoppas jag ingen tror på siffrorna heller när en sådan här person framför dem. IQ 70 brukar slarvigt anges som gräns för förståndshandikapp. Det är inte särskilt troligt att ett helt befolkningsgenomsnitt är förståndshandikappat.

Det är dessutom ett nog så komplicerat ämne i den riktiga forskningen. Som hur man kompenserar för uppväxt och bildningsnivå eller hur man ska tolka den påvisade omständigheten att IQ stiger i takt med utbildnings- och levnadsstandard och förbättad uppväxtmiljö, så att för hundra år sedan var svenskarna mycket mer "korkade" än idag. Våra hjärnor och kanske genuttryck verkar rätt plastiska på den punkten. Vilket naturligtvis försvagar IQ-rasisternas underförstådda tes om det oföränderliga i sådana skillnader.

Eller att ha "IQ" nog att inse att med så mycket annat som spelar in kan man inte på individnivå säga något om en persons samhällsduglighet utifrån hens IQ. När vi till exempel vet att till och med en "psykopat" som psykiatern och neuroforskaren James Fallon kunde bli en bra människa genom att ha bra människor omkring sig när han växte upp (han har själv berättat om det).

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
6

Men en viss heder, ändå, åt den som står för sin rasism. Som inte menar som de flesta nutida rasister, att eftersom hen bara talar om (i praktiken ohjälpliga) kulturmönster och inte biologisk ras så kan hen inte vara rasist.

Fast allt annat väsentligt hen tycker i frågan är detsamma och tjänar samma syften som den gammaldags biologiska rasismen.

Var skon klämmer är förstås att begreppet fortfarande (och än så länge?) är så misskrediterat att nästan ingen vill kännas vid det. Jag har sett vissa, av det slag som gärna hävdar att alla vi "mångkulturalister" är kriminellt blåögda, också hävda i, händelsevis, just det här sammanhanget, att man ska respektera vad folk vill kalla sig själva. Där kan man tala om blåögdhet. För det kan väl inte vara något värre?

(Nej, jag har inte, vare sig här eller någon annanstans, skrivit att man är rasist bara för att man sympatiserar med SD eller ser "invandringen" som (i praktiken) enbart problem. Även om jag själv inte gör någotdera.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

vallhund
6

Undrar vem som anmälde #0 ?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Loris M
13

Vad förvånad jag blir att det diskuteras folks IQ i tråden och att man utgår från att mannen i #0 lagt fram fakta! 😮Han sitter ju naturligtvis och hånar en hel folkgrupp och hittar på siffror. Om man har IQ 60 så har man utvecklingsstörning och att en hel folkgrupp skulle ha det är (förutom att det är rasistiskt) helt absurt! 

Precis som #6 skriver så brukar man anse att IQ 70 är gränsen och elever som har lägre IQ än så går oftast i särskolan. Dyslexi har överhuvudtaget ingenting med intelligens att göra och personer med dyslexi är normalbegåvade. 

Men det är inte det som tråden handlar om. Det handlar om en rasist som faktiskt vågar erkänna att han är just rasist istället för att gömma sig bakom en massa: Jag vill bara försvara mina rättigheter, jag tycker att vi har rätt till vår kultur, mångkultur leder till splittring och dylikt.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

moonlights
1

Puff

[Daisy-Moa-Elsa]
2

Oboy… jag faller på flera punkter, öppnar käften, har en åsikt och reagerar. Fast på dessa ser jag mig tvärtemot rasist, just för att jag gör dessa 3 saker

Undrar vad SD politikern grundar sitt uttalande på att Somalia har ett IQ på 60. Hur kan man ens uttala sig så om ett land som tyvärr har för liten skolgång. Tror inte nån i Sverige skulle ha högre resultat utan grundskolan Ska man jämföra IQ med svenskar, jämför med ett land som har samma förutsättningar för utbildning. Är är jag förvånad att han jämför äpplen å päron? Näe det är jag inte.

vallhund
1

Om kvinnan svälter under graviditeten eller om barnet svälter under uppväxten så får barnet lägre intelligens. Främst av underskott av proteiner.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

tarantass
6

#12: jo, men i linje med vad jag och Loris M har sagt ska det väldigt mycket till för att medel-IQ skulle gå från normalt till förståndshandikappat. Rasistens siffror är helt enkelt inte troliga.

Vad som skrämmer mig ännu mer än han är att så många som inte håller med honom verkar automatiskt tro på hans siffror. Har siffror den makten över folk bara för att de står på nätet? Eller så är man konspirationsteoretiker eller hardcore-SD:are och tror inte på dem hur vetenskapligt underbyggda de än visas vara?

Zepp
3

För det första så var IQ tester främst till för att sortera in folk till USA krigsmakt när de väl blev indragna i Andra världskriget!

Dvs vilka som dög till att bli befäl/officerare och vilka som var lämpade att bli vanliga soldater!

De nuvarande testerna har utvecklats en aning.. men då främst till vad som passar för en karriär inom näringslivet!

Mmm.. om några siffror.. vilka som helst, understöder mina fördomar/ger mig en högre självuppskattning så stärker det min egen fördom.. dvs jag behöver inte ompröva denna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Magi-cat
4

Det första intelligenstestet lär ha utvecklats redan 1904 av psykologen Alfred Binet för att bedöma vilka barn som hade behov av specialundervisning. (Alltså inte för att sortera soldater, även om det senare kan tänkas ha använts så.)

IQ-testerna är så klart ifrågasatta som mätare för intelligens.

Jag instämmer med tarantass #13.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
5

IQ förresten, SQ (skitstövelkvot) är det ingen som skriver om. Ändå är den stadd i alarmerande höjning. Folk vill verkligen höja den och investerar tid och pengar i det.

Svenskarna (inte alla, men kan andra skriva "islam" utan att skriva "en minoritet" så kan jag skriva "svenskarna" och skriva "inte alla") blir inte bättre människor under prövning, och då har vi inte ens sett början till vad som kommer när klimat- och resurskatastrofer börjar slå till på allvar mot dem vi redan håller utsugna för att kunna leva som vi gör.

tlover
0

#16 OT: Jag har för mig att SQ finns inom vetenskapen också, då syftast det på social intelligens däremot

l'm back

tarantass
5

… eller "sentience quotient", "spiritual quotient" och kanske fler, så jag tycker inte det gör något med en till. Bara vi slipper Status Quo.