Det blir ingen jul i år!
Ni har väl inte missat det?
PK-etablissemanget med SvT i spetsen har i sin maniska mission gått in för att sabotera julen!
(I alla fall har sympatisörer för ett visst parti fått allt om bockfoten ännu en gång.)
Det allra heligaste uppdraget under julen, julvärdskapet i TV, har i år gått till Gina Dirawi. Det gillar inte en del utan kräver plötsligt något slags redovisning av religionstillhörighet, vilket aldrig varit på tal förut. Hennes julvärdskap skulle i alla fall flytta fram positionerna för det mångkulturella samhället, och det måste ju då vara av ondo, med det här synsättet.
"På vilket sätt skulle julvärlden vara en kränkning mot alla kristna?
– Jag ser julen som en kristen högtid och med tanke på allt som hänt i världen är det här provocerande. Det mångkulturella samhället flyttar fram sina positioner."
(sagt av f.d. riksdagsledamot för SD)
Men det är inte bara han, sociala medier svämmar över av hat i samma kräkstil.
SD.are i Luleå menar att hela julen är hotad:
"– Nästa Jul med den här utvecklingen blir det förbjudet att äta skinka! skriver Wigert Lindblom (SD) på Facebook, enligt GP."
Jorå, upprörande, verkligen.
SvT försöker sudda ut traditionerna, säger han när tidningen ber honom utveckla frågan.
Allt det här är så snurrigt så det borde inte kommenteras egentligen, det står för sig självt. Man måste utgå ifrån att folk förstår att detta inte är sant och att det är så alldeles, alldeles förvridet så det finnas inte ord för det!
Tänd ett ljus för upplysning.🎂Snälla.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ja, det är sorgligt och beklagande att precis allt har blivit politik nu. Det som är mest irriterande är kanske inte deras totala okunnighet utan det ständiga tomma och meningslösa tjatet om: "Snart får vi väl inte…. " äta julskinka, fira jul, prata svenska eller vad det nu kan vara. Det är så otroligt korkat. Mångkultur handlar inte om att en kultur (majoritetskultur menar man oftast) ska suddas ut och försvinna för att göra plats åt andra. Utan att alla ska och kan samexistera och influera varandra.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#1 Korkat är just rätta ordet, beklagligt nog.😕
När man inte tror det kan bli värre, så….😕🤪 Av folkvalda politiker!
Nu skulle det behövas något uppmuntrande.

Mm.. nu har ytterligare en börda lagts på alla lättkränkta nämligen julkränkthet!
Och de får således byta ut julbocken mot syndabocken.. fast vetesjutton om de inte haft sådan rätt länge?
Är det någon som begriper hur en endaste person kan ens tänka sig att rösta på dessa galningar?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Till och med så kallad PK-media tar in insändare om detta, trots att åsikter av detta slag tydligen är så förtryckta…
http://www.sydsvenskan.se/asikter/valet-av-julvard-provocerarde-utovande-kristna/
Jag tycker det är märkligt - Sverige är världens mest sekulära samhälle, men man är aldrig så kristen som när man måste hänvisa till jul (vilket väl, sanningen att säga, inte kan dras till ren kristenhet, Jesus är en profet inom islam också, jag känner en hel del muslimer som kommer från samhällen där man faktiskt firar jesus födelse även om man inte anser att han var Guds son, judarna firar chanukka vid samma tillfälle och innan vi döpte evenemanget till julafton firade vi midvinterblot vid samma tillfälle). Lite skumt det där tycker jag - det går utmärkt att knulla sin flick/pojkvän innan giftermål, supa ihjäl sig och leva allmän rövare som inte står i bibeln och kalla sig ateist och fan och hans moster, men JÄKLAR - NÄR en muslim ska vara svensk julvärd, DÅ kallar man sig jäklarimig kristen :-P… Märkligt va?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tror det är en konspiration för att få tillbaka Arne Wise som julvärd?
Själv planerar jag att skippa Jol och fira Feliz Navidad!
Jul =Jol= Blot!
"Är det någon som begriper hur en endaste person kan ens tänka sig att rösta på dessa galningar?"
…
Primitivt trygghetssökande är väl en sak. När världen börjar kännas hotfull springer den djärva äventyraren och gömmer sig i mammas kjolar (just "mammas" och "kjolar", inte "mammas eller pappas" eller "byxor"). Precis som IS-aktivisterna gör.
…
Och så att de historielösa inte ser varför så många "förtalar" dem eller menar att västvärlden har del i att världen ser ut som den gör och därför kan göra bättre saker än stänga ute de främmande onda.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Läste någon annan stans att just de som röstade på SD, var de som främst trodde på konspirationsteorier!
" I Sverige har det hittills rått en brist på konspirationsteorier – vi tenderar att lita allt för mycket på makthavares goda avsikter – men på senare tid har de fått fäste även här. Särskilt påverkade är människor utan inflytande i samhället, med en maktkritisk hållning och känsla för dramatik."
http://www.dn.se/kultur-noje/i-konspirationsteorins-trygga-tidevarv/
#9: ja, det är ju därför de värmer upp jorden för oss. Det är den andra skänkeln i kniptångsmanövern: först ta bort snön till jul, sedan sätta in en muslim som julvärd.
Förresten vill jag protestera mot kristna julvärdar. Hur kan de kränka våra nordiska traditioner så. Ingen völse så långt ögat når.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Kanske utanför ämnet, men efter Quickskandalen kan jag ha viss förståelse för att konspirationsteorier uppkommer. Göran Lambertz agerande gör inte direkt saken bättre…
#11 Det är klart att det finns grogrund och långt ifrån alla plantor som kommer upp är sunda.
(Göran håller dessutom fast vid sin trots att ridån gått upp, Inte heller kan man hänvisa till intelligensbrist här.)
Men att lita blint på makthavarna och att de alltid har rent mjöl i påsen är bara oklokt. Därför vänder jag mig emot uttrycket "maktkritisk hållning" i #9 om det skulle stå ensamt. Det är inte det som är konspirationsteori.
(På tal om utanför ämnet.)
Fast det är bäst att vi håller oss till ämnet. Även om vi tycker det är uttömt och SD själva sedan länge sågat av den klena gren de suttit på.
… vänta lite… jag har inte tömt mig än :) #0 Först blev jag full av skratt… Men nu sitter jag här och börjar känna medlidande över hur rädda de måste känna sig, de som känner att deras jul är hotad pga ett TV program på julafton. Att t ex Wigert dessutom inte förstår att han inte kommer att må bättre oavsett vilken programledare det skulle vara. Jo möjligen skenbart bättre för stunden. Men kan inte tänka mig att någon kan må bra med hjärtat avstängt och hjärnan som stirrar blint in i en svart tunnel och ser hot i varje dammkorn istället för att se ljuset som lyser upp det. Att påstå att Gina medverkar till något framtida hot, är grymt fult gjort. Hon är inte intresserad av att flytta fram någon multikulturell maktpositionen. Att säga så bevisar enbart rädslan och det egna maktbehovet… som kastas i ansiktet på vem som helst som kommer förbi. Gärna på någon som är annorlunda dem. Ett udda men ofarligt dammkorn, även om dammkornet knappt ens syns eller hörs. I detta fall så kommer hon att höras och synas och det är tydligen lika illa det för Wigert mfl. Så kan man också såga av den gren man sitter på. Göra bort sig med vansinniga försök att skrämma upp folk så de blir lika rädda som dem själva. Dumheter! Oj oj oj det var skönt att få ut detta ur huvudet :)
Fast - lite problem kan det ju bli förstås med julen….😉
[

Julvärdskapet måste självfallet utföras av en ordinerad präst som kan tala i tungor och utfört minst ett konstaterat mirakel.
Det många av er kanske inte förstår är att om hans helighet Kalle Ankas (frid vare med honom) julevangelium presenteras av en muslim så är det inte säkert att det har makten att förlåta våra synder och leda oss till frälsning från ondskan.
'Endast Gud har makten att utse SVTs Julvärd', som det står i bibeln.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Amen 😂
Tänk att en hednisk högtid som blivit till firandet av en judisk man inte får uppmärksammas av en judisk kvinna… 😃
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

#18. Är inte Gina muslim?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#19 Jo, det blev lite klipp-och-klistra-fel där.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Noterna pärlorna o avsaknaden av selleri😃
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Locka inte hit dom! Hjälp dom på plats!
[

#23 👍😃
En del kommentarer var riktigt roliga:
"Fan vilken risig jämförelse. Kraftigt ogilla på det inlägget 😡"
Och svar:
"Det är alltså humor… humor riktad mot främlingsfientliga krafter. De som inte gillar sånt brukar vara främlingsfientliga, och är man främlingsfientlig har man inte mycket att hämta på den här sidan. F ö gick vi på samma högstadium. Hej hej."

Och då har vi inte ens nämnt bristen på fågelholkar!😕
Locka inte hit fler innan vi byggt holkar till alla fåglar som vi redan har!!
#25 Exakt! Och framförallt ska vi inte välkomna och mata fåglarna eller bygga fågelholkar om inte alla andra länder gör det också. 😉

Mmm.. sanna mina ord.. enligt vanligtvis välunderättad källa så har över 50% av de fåglar som flyttar hit inte en grundläggande kunskap i hur man hittar mat i vårt klimat!
Vi lär få köpa talgbollar till dem för våra surt förvärvade slantar så länge de lever!
Och dessutom är de fräcka nog att knacka på fönstren när det har tagit slut. De nöjer sig inte med vad de får. Det är väl inte vårt fel att vi stänger in våra soptunnor, komposter och snabbköp.

Har märkt det.. de knackar på min ruta när jag glömt fylla på!
Fräcka är de med andra ord.. när jag så väl behöver sova länge på helgen!
Så går det.. ger man dem ett solrosfrö så vill de snart ha en hel säck!
Dom kunde väl va lite tacksamma?
Åsså bråkar dom vid fågelbordet, har jag sett med egna ögon!
Lite spin-off på kungen i en annan tråd, och tomten…
Kung-OT …Det här är lite ironiskt på flera sätt: Brunei-incidenten för några år sedan i repris nu när sultanen inte gillar att den kristna högtiden firas och hotar med fängelse för bärande av tomteluva. Kopplingen till den svenske kungen är dock något svag.
Den "kristna högtiden" har för den delen ytterst ringa att göra med tomteluvor egentligen, och det finns modernt kyrkfolk som inte tillåter hedniskt oskick som tomtar i kyrkan.
En dansk präst gjorde resolut upp med tomte-avguden för några år sedan:
https://maukonen.wordpress.com/2010/12/09/tomten-en-avgud/
Heja tomten!

#31 Det är ju ingenting med julen som är kristet. Tomten, granen, halmkärven, skinkan, presenterna, Lucian, julsånger, ja till och med Jesus är "lånade" från hedendomen och sedan anammande som någon slags allmän sanning.
#32 Håller med. Det var ironiskt det jag skrev.
Att det är en "kristen högtid" är något som lärts in där alla symboler tagits över från tidigare. Allt är ett enda hopkok.
Ändå är tydligen tomten känslig för en del kyrkfolk. Jag vet ett fall där barnen inte fick vara tomtar i luciatåget. 🤦♂️Det var hedniskt.
Ändå är tydligen tomten känslig för en del kyrkfolk. Jag vet ett fall där barnen inte fick vara tomtar i luciatåget.
Det var hedniskt.
😂 Underbart. Måste vara bra att kunna plocka det man gillar och förkasta resten.
Javisst!😂
De fick inte sjunga Staffan Stalledräng heller! 🤪 Det är liiiite svårt att få ihop det för en utomstående….🤔
Men Staffan är väl ett fint helgon (till förväxling lik vår kära Lucia) som borde passa in, eller? Eller är det för katolskt för "renlärliga" kristna? 🤔
Den är tydligen väldigt gammal, som vanligt mycket äldre än helgonet…

När jag på 60-talet gick i luciatåg fanns det inte tomtar eller pepparkaksgubbar i tåget, så det måste vara nåt nytt. Stjärngossar, lucia och tärnor enbart. Och eftersom jag var minst fick jag var julängel och gå längst fram. Det var jag väldigt stolt över.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#32: eller hedendomarna, för att vara noga. Som med de flesta utgruppsbeteckningar (namn på de där andra) har det inte varit så noga att skilja på olika sorters "hedningar".
#31: frikyrklig åtminstone, den danska prästen. Undrar om det gäller lutherska statskyrkopräster också.
Och hängning. Varför är folk ur vissa av mina utgrupper så förutsägbara ibland…
Vi kanske kunde ha haft den här jordnära mannen som julvärd, om det inte vore för att han nu svikit kristendomen…
#40: Eftersom jag råkar ha viss insyn i språkfrågor får jag väl ta på mig ansvaret att säga att han åtminstone måste dubbas. En så osammanhängande grammatik kan vi verkligen inte ta in i TV i en tid då språket redan förfaller.
#30 etc.: och de skulle säkert bryta upp vardagsrumsgolvet och så fågelfrön i det om de bara visste hur man gjorde. 😮
Som Björn Söder uttryckte det: ”Tyvärr verkar många i Sverige idag tro att religionsfriheten är det mest grundläggande i samhället och att denna rättighet står över alla lagar och förordningar. Så är det inte (även om man skulle kunna tro det ibland). Och så skall det givetvis inte heller vara. Kristendomen skall ha en särställning i vårt samhälle. Varför? Jo, hela vårt samhälle vilar på kristendomen och de kristna värderingarna. Sverige är och skall förbli ett kristet land. Kristna ritualer, som skribenten ovan skriver, ingår i vårt kulturarv och våra traditioner. Religionsfriheten är underordnad vårt kulturarv.”
Undrar om vi som vill ha så lite religiöst inflytande som möjligt har någon plats i SD:s drömsamhälle?
#44: religion kan uppenbarligen också inspirera en person till mer gott än vad hen skulle ha uträttat annars. Å andra sidan har vi just nu en farlig nygammal världslig ideologi som hotar att ta över Sverige och andra länder; nittonhundratalet är en enda massgrav för offren efter sådana ideologier till både höger och vänster (inklusive den västerländska sekulära demokratin faktiskt, bara det att den har lyckats förlägga sina offer till andra delar av världen); för sjuttio-åttio år sedan gjordes mycket ont i stor skala i vetenskapens namn, något Sverige fortsatte med i mindre skala till nära senaste sekelskiftet.
Jag tror också det är en på flera sätt dum strategi att göra sig av med allierade i en så här viktig fråga på grund av en ideologisk blockering.
Självfallet vill jag ha ett sekulärt samhälle (precis som en väldig massa religiösa), men det jag vill ska ha "så litet inflytande som möjligt" är inte någon viss sida av livet, som precis som alla andra sidor ger både ont och gott, utan ondskan och dess jordmån oavsett var den kommer ifrån.
Till ondskans jordmån hör då auktoritetstro, intolerans och andra former av flykt från det egna moraliska ansvaret. (Även det skriver en väldig massa religiösa under på utan vidare. Samtidigt som inte alla o- eller antireligiösa gör det.)
#39: Hedendom är i sig en paraplyterm som täcker in ganska många religioner. ;)
#43 Som att inte hans åsikter är skrämmande nog i sig kommer dumheten på en klockren andraplats…
#45: jo, men som paraplyterm är termen "hedendom" myntad av kristna som slarvig och nedsättande beteckning för religioner och andliga föreställningar de tyckte illa om. Det är den tradition ordet har och den dröjer kvar i dess associationsmoln. Kanske det inte märks så mycket inifrån kretsar som har "åter"-erövrat termen, men i mer allmänna sammanhang där kristendomen är given vore nog en term som "andra religioner" mer neutral.
#45 När jag pratar om så lite religiöst inflytande så möjligt är poängen att jag exempelvis inte vill ha morgonbön i skolan, eller att religiös tro ska jämställas med vetenskap etc. Religion får man ägna sig åt på sin fritid.
Visst finns många religiösa som uträttar väldigt mycket positivt. Om religionens TOTALA effekt på samhället är övervägande positiv eller övervägande negativ är sannerligen ingen enkel fråga, även om jag lutar åt det sistnämnda.
Om du menar "religiöst inflytande" på nivån att inte låta obevisbara världsbilder, eller överbevisade materiella, styra allmän verksamhet, inklusive utbildning, så är jag med. Men det kanske är bäst att precisera, annars vet man inte. Det är ju inte så att det saknas antireligiös fanatism på nätet.
Ja, nettoeffekter av stora saker är svåra att fastställa. Men religion i en eller annan form tycks ha varit med oss så länge och överallt att man torde kunna betrakta den som grundläggande för oss även om man inte förstår varför.
I krig som vissa nätateister (och andra) gärna kallar "religionskrig" kan man se ekonomiska, ekologiska och demografiska orsaker under eller förutom de religiösa, vilket knappast överraskar forskare, liksom bara nittonhundratalet som sagt flödar över av exempel på skadligheten hos världsligt ursäktad politik. I samhällen där regimen har gjort sitt bästa för att utrota religionen har den sedan slagit tillbaka i inte alltid sympatiska former precis som politiken har gjort (från östkommunism till maffiakapitalism och/eller extremhöger). Man har slängt ut även det goda med det onda.
Så det kan vara oklokt att underskatta skadeverkningarna av att försöka avskaffa den heller. Inklusive felslutet att något som definitionsmässigt inte handlar om upplysning kan "upplysas bort". Man kan få över en del som ändå inte är särskilt intresserade, men redan vad som händer med deras barn eller barnbarn är en mycket svårare fråga.
På tal om jul så är det jätteviktigt att tänka på vad den egentligen handlar om. 😇SD gör det. En SD-politiker stormade ut ur kyrkan under julspelet för att det uttalades antirasistiska budskap och - ve och fasa - han som spelade Josef var mörkhyad….
"Jag tycker att man använder julspelet och dessa barn till ett uppenbart politiskt budskap. I julspelet hade de också valt en mörk kille från Afrika som spelade Josef."
… och den principiella skillnaden mot att säga "hu, de hade låtit en jude spela Josef" (eller ännu värre Jesus) är förstås djupgående.
#49 Denna SD-politiker har visst varit KD-medlem, men tycker nu att religion och politik ska hållas isär…
Ur #49:s länk: "Ursäkta, men vad har det med saken att göra?
– Det är inget konstigt i sig, men för mig blev det tydligt att han [den svarte som spelade Josef] inte bara symboliserade Josef, utan också alla människor som drivs på flykt just nu. Ett statement alltså.
Och vad är det för fel med det?
– Julevangeliet handlar i första hand om att vi väntar på en frälsare och inte om att en flyktingfamilj får någonstans att bo."
…
Reportern kunde ha ställt följdfrågan om inte en del av det julen handlar om, enligt en anständig kristen, är just precis att ge en flyktingfamilj någonstans att bo – för tänk om en frälsare går under för att man inte gör det? Som han kunde ha gjort den gången (enligt myten)?
#52 Man skulle kunna tro att hon (en f.d. KD-medlem tydligen) hade lite begrepp åt det hållet själv, men icke….
Det är bara så tokigt alltihop…😕😕