Kärlek till alla!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
❤️
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
❤️☀️🌺
❤️
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
❤️❤️❤️
Noterar i tråden på PiF att folk undrar om en kristen man skulle få kramar av muslimer.
Får jag först översätta "kramar" (som vissa – även kristna – kan uppfatta påflugna och som inte heller bland "kristna" helsvenskar var så vanliga för bara några år sedan) med "tillit" och "vänlighet"…
… och sedan säga: eh, de kan inte ha träffat så många. Bara sett förortsungdomar med "radikaliserat utseende" på TV kanske? Som jag känner folk är det sannolikare att muslimer har den här inställningen än kristna. Och syd- och öster- än västerlänningar.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
Mer fakta som den andra tråden visar behövs. Och som borde ha lärts ut i skolan (fast då hade väl den varit ännu mer "indoktrinerande"):
Muslimerna har en historia av mycket mindre judeförföljelser än vi kristna. Det är vi som har varit de stora antisemiterna genom historien. Orientaliska judar (och för den delen orientaliska kristna) har för det mesta levt som "skyddsfolk" bland muslimerna i samma sociala ställningar som de. Jämför med det hur judarna, ens i tider utan pogromer, har levt bland kristna (där de alls har varit tillåtna) och att muslimer inte har varit tillåtna alls.
Den nuvarande antisemitismen i vissa muslimska kretsar vet vi alla vad den beror på, om vi tänker efter. Och för det behöver man inte börja ropa till Israels försvar, det är inget angrepp på Israel att konstatera faktum. Mycket riktigt tog stormuftin av Jerusalem och de övriga första muslimska antisemiterna sina förebilder från kristenheten. Förebilder som på den tiden inte var direkt svåra att finna.
Vad som aldrig skrivs om i våra "PK-media" är hur många muslimer i Algeriet, Egypten, Jemen och så vidare som hela tiden har mints och längtat tillbaka till den tid då de hade kvar sina judiska grannar och vänner och som sorgset har skakat på huvudet åt utvecklingen sedan dess.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
En muslimsk man i Paris ber om kramar - får hundratals http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21786523.ab
Fantastiskt, hoppas han får tusentals kramar. Det är jätteviktigt att världen förstår att alla muslimer inte är självmordbombare, snarare tvärtom.
Så fint och hoppfullt.
Är detta videon där en muslimsk man ber om kramar på Drottninggatan? (Kan inte se den då jag är på mobilversionen) För då skulle jag också vilja länka till denna. Liknande video fast med en hiv positiv man i helsingfors . Båda videona har fått mig att tåras. https://youtu.be/KBylQxZMEjE
#9 utifrån videon ser det ut som Drottningggatan I Stockholm
# 9 josses varför får han så få kramar? Hur kan vi 2015 tro att HIV sprids via hudkontakt. Mitt hjärta brister för denna okunkskap. Sen har folk sex utan kondom I tron att de inte hander dem.
#11 han får egentligen mycket fler kramar. Detta verksrH vara en kort version.Han gråter i slutet av glädjen från responsen. Så videon är rakt igenom positiv
Puff
Fin tråd! Tänk vad närhet o kramar kan göra för en människa. Härligt att se :)
Viktigare än någonsin. ❤️🤗
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
🤗 🌺🙂