Terrorattackerna i Paris
Fruktansvärt dåd där minst 127 människor miste livet i terrorattack.
Jag tycker att det är värt att nämnas en dag som denna och ägna en tanke till alla som mist livet och deras anhöriga.
Självklart en fruktansvärd och vidrig handling som varje vettig människa måste fördöma. 😕
Mina tankar går till offrens anhöriga!
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Fy!
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Håller ni allting hemligt här då inte så många har reagerat på vad som skrivs i denna tråd.
Så fruktansvärt vidrigt
😭
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Hörde nyss franska presidentens uttalande, han proklamerade tre dygns landssorg.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/live/1/
Åh en ledande person som har något att säga - utmärkt. Ni andra då eller håller ni till i hemliga klubben allihop och ältar det som hänt? Är ni rädda för omvärlden reaktioner?
#3 och #6 Herre jösses människa. Alla skriver väl på den sajt man vill skriva på och/eller brukar skriva.
Ha en bra dag
Sport iFokus
En till bra uppdateringssite:
#3 #6 Lägg ner omgående! Våga inte utnyttja denna fruktansvärda händelse till att göra reklam för SD! Det finns inte en enda vettig människa i hela världen som tycker att sådant här är okej.
Förstår faktiskt inte alls hur du menar #6 och istället med dessa krypteringar bör du nog också tänka på offrens och deras familjer. Och nej - om du menar att vi ska gå till främlingsfientliga på grund av det här har du fel. Det är - åtminstone inte för mig - någon nyhet att IS finns på världskartan. Det är inte heller någon nyhet för mig hur terrorism fungerar, å andra sidan har jag utbildning i just det och internationella relationer. Jag tycker dock att man kan låta de teoretiska diskussionerna vara en dag som den här. Det borde du också göra - och istället se terrorism för vad det faktiskt är (oavsett vem som utför det).
#3, #6: Kräva extra ansvar av folk som vill ha ett öppet samhälle som ger mindre risk att sådant här händer, eller vad? Det var en av de saker jag var rädd för i förlängningen av det här.
Tre andra är fler terrordåd – från både väster- och österländska extremister – mer stöd till både väster- och österländska extremister (inklusive SD och IS) och mer muslimhat. Jag hoppas att de fransmän som nu utnyttjar sin rätt att gå ut och demonstrera vad ett öppet samhälle är också har öppna motiv.
För det brukar ju vara ett sammanhängande system, sådana här saker. Behandlar man folk ovänligt får man dem mot sig och behandlar man dem vänligt stannar de kvar och gör gärna sin del av samhällsarbetet. Det tog till och med SVT:s Vetenskapens värld upp häromveckan.
Självfallet är det också som #9 säger. (Vad har man för uppfattning om folk om man tror något annat?) Och att folk har liv utanför iFokus. Och att man använder olika ställen till olika saker.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
Jag är inte ett dugg räddare här i Sverige för extremister nu än jag var igår - att de mycket väl kan finnas i flyktingströmmen är jag medveten om men det är ingen, INGEN anledning till att man ska neka människor deras rätt till trygga liv för sanningen är fortfarande att många flyr just för att de INTE sympatiserar med grupper som IS och extremister (vad sjutton tror ni vi just nu får så många ensamkommande från Afghanistan för???, jo, för att unga afghanska män blir tvångsrekryterade till talibaner och IS i afghanistan och till Assads krig i Syrien om de bor i Iran vilket är vanligt bland afghanska familjer). Fattar ni? De lämnar familj, liv och land för att de INTE vill kriga och inte har dessa extrema åsikter.
Jag ska dessutom till Paris under klimatkonferensen om ett par veckor. Och vet ni vad? Jag kommer inte att vara rädd då heller, trots att jag kommer att gå i dess manifestation - mot det våld vi såg igår.
Det finns bara en sak som gör mig rädd - och det är vad extremhögern tar sig till i Sverige efter det här - i natt ska jag sova på jobbet. Jag kommer vara rädd - men inte för att samma boende delas av 25 killar från afghanistan, de skulle offra sina liv för mig och övrig personal, varenda en av dem - utan jag kommer att vara rädd för de som kommer att ta det här till en nivå att det på något sätt skulle vara okej att bränna ner flyktingboenden och skada flyktingar.
Det är inte flyktingarna som gör Sverige otryggt, inte ens muslimerna, - det är rasisterna.
Vi tänder dock ljus ikväll för alla vanliga människor som fick sätta livet till i Paris - och alla vanliga människor som får utstå detta av terrorister runt om i vår värld - varje dag. Vare sig det är talibanstyret i Afghanistan, IS eller Assad styret i Syrien eller gerillakriget i Colombia.
#12 Håller med dig i varenda ord! 🌺
# 12 håller med dig att man ska inte neka de som behöver hjälp pga flykt, anser dock att viss kontroll de fakto inte är av ondo. För ska vi som land kunna skydda dessa människor ifrån det som de flyr måste vi stoppa att den problematiken kommer hit.
Du skriver även att det är så manga män från Afganistan som nu kommer till Sverige för alternativet är att de måste kriga för IS. Okej… köper det, dock har dem de fakto möjligheten att åka hem, därmed undvika att tvingas kriga för IS . Varför kan dem inte åka hem?
Just nu känns det som om Sverige behöver lägga hjärta och energi på andra grupper. Min helt personliga åsikt är att någon som flyr ett krig är, i min mening är I ett större behov av en fristad.
2015-11-14 12:08
Kopierar in ett bra inlägg:
Jag är mer rädd för rasister i riksdagen än vad jag är rädd för flyktingar och invandrare, eftersom det finns en lång och dålig historia av vad som händer med rasister i riksdagen.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
# 9 Ursäkta men har jag nämnt SD i något av mina innehåll? Helt seriöst menar jag.
#16 Du blev tillsagd att lägga ner det där. Ditt enda bidrag i tråden har varit att försöka utnyttja denna hemska händelse till tjafs i egen sak! Och så har du mage att klanka på andra! Skäms!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#16 Och jag menade helt seriöst när jag skrev att du ska lägga av! Läs dina egna inlägg i denna tråd. Vad handlar dem om? Inte om det som tas upp #0 och inte heller uttrycker du avsky för denna hemska terrorattacken i något av dina inlägg. Samtidig anklagar du andra för att inte göra det. Märkligt!
# 18 För dem som inte läser inne på politik i fokus kan jag rekommendera dem att göra detta i denna tråd så ser de att jag viss reagerat.
#19 hur du uttrycker dina reaktioner/tankar/känslor på andra fora är tämligen ointressant för oss härinne. Ditt beteende i den här tråden är inte acceptabelt.
Du får en varning för olämpligt uppträdande.
#14 Hur menar du nu? Möjligheten att åka hem? Nej, har man blivit TVÅNGSrekryterad av IS, koranskolan (som talibanernas rekrytering kallas) eller i Iran till Assads armé (för vi ska ha i åtanke att Assadregimen dödat mer människor än IS) är det så fan inte bara att åka hem. Då strider du tills du stupar. I bästa fall. Så hur tänkte du nu?
# 21 en del av de män som nu kommer som flyktingar är Afganistaner som bor i Iran och Iran ställer kravet på dem att de ska strida för IS. Istället för att åka hem till Afganistan väljer de att fly till Sverige. Dvs de bor och lever inte just nu i Syrien.
Jag förstår mycket väl att de strider tills de stupar väl i dessa armeer och det var inte det jag skrev om. De som flyr från Syrien flyr ett aktivt krig i sitt hemland.
Förstår inte varför du behöver svära i ditt inlägg när du själv inte förstått hur jag menar?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6298645
#22: det SR-artikeln handlar om är uttryckligen, jag citerar, "afghaner som flytt till Iran".
Vet du på ett ungefär hur saker ligger till i Afghanistan? Det politiska och våldsamma tar inte den här artikeln upp, men att det inte finns jobb nämns.
Hur kan det vara så infernaliskt svårt för så många (med det vill jag inte peka ut dig särskilt, det finns många jag reagerar mer på) att lägga ihop det man vet om man någorlunda hänger med i nyheterna med litet normal fantasi som man säkert har när det gäller saker man upplever som mer närliggande? (Eller med våra egna Amerikautvandrare, för att bara nämna ett exempel – som ändå flydde från ett redan då mycket fredligt och välordnat land?)
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
# 23 kanske är det det som jag gör, använder det som finns i nyheter och det som UD skriver om olika länder. Kanske blir du så upprörd för att din åsikt inte överensstämmer med min. Jag anser fortfarande att läget för flyktingarna i Syrien till och med är svårare än för dem i Afganistan. Sverige klarar inte att per dag ta emot hur många som helst, det behövs det en längre tidsrymd för och jag kvarstår vid att jag anser att flyktingar i nuläget från Syrien måste ha en större prioritet.
Och din argumentation om att nästintill dumförklara andra på siten som inte delar din exakta åsikt gör på intetvis att jag någonsstans kommer revidera min inställning till det jag skrivit ovan.
Givetvis är läget fruktansvärt i Afganistan dock enligt mig är det katastrofalt i det krigshärjade Syrien.
Jag har inte näst intill dumförklarat någon och det där om att inte "dela [min] exakta åsikt" har du hittat på. Precis som många i en viss politisk falang brukar göra med folk som har en generösare inställning. Vill du att jag automatiskt ska räkna dig till den falangen? Det vore en parallell till det du tillskriver mig.
Om du kan förstå afghanerna har du på intet sätt visat det. De flesta av oss är inte tankeläsare. Vill du att folk ska tro att du ser nyanserat på saken kan du inte beskriva den i svartvitt som du har gjort. Som man gör när man framställer det som ett fritt val att fara hem till Afghanistan.
# 25 intressant att du anser dig generösare än mig utan att veta någonting om vad jag engagerar mig i. Du får jättegärna kategorisera in mig i din falang du pratar om, det gör ingen som helst skillnad för mig i det arbete jag gör för dem jag anser är i det största behovet av övriga världens hjälp.
Återigen läser du in saker jag inte skriver. I all välmening, du kanske skulle ta dig mer tid att både läsa och kolla vad du själv har skrivit innan du postar det när du är på nätet. (Gäller även er som har tryckt på "gilla" för de ogrundade angreppen på mig.)
Och jo, jag vet att du har uttalat dig snålt mot afghaner. Försök läsa vad du själv har skrivit i den här tråden som om någon annan hade skrivit det. Vill du ge ett annat intryck är det bara du själv som kan ge det.

Om man är något så när funtad i huvudet så tar man Parisdåden som utgångspunkt för att förstå vad det är som folk flyr ifrån!
Men det kräver då att man är en person med empatisk förmåga.. en resurs som verkar vara på upphällningen i dagens samhälle?
Jag behöver inte ha något som helst gemensamt med de som flyr.. förutom det att jag/de har samma behov av trygghet!
Om jag tror/tycker att detta är Sveriges ansvar så säger jag nej.. vi har fått tagit ett opropotionerligt stort ansvar.. Sverige, Tyskland och Österike!
Det i sig är ett problem inom EU.. som vår statsminister har att hantera.
Är man i en Union så är man solidariska.. vänta bara tills vissa länder känner sig hotade av ett visst grannland.. då lär de ropa efter solidaritet!
Då skulle vi kunna säga.. näe, ni borde ha varit mer vänliga mot ert grannland.. så nu får ni reda ut det själva!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#22. Och fly hem till afghanistan - där både koranskolan (talibanerna) och IS rekryterar unga män är då förstås ett bra alternativ?