Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etikett: övrigt
Läst 2220 ggr
[Moon Light]
19

Vägrar lämna flyktinbussen

Det här övergår lite mitt förstånd för jag känner väl till den stugby som erbjuds i Lima och den har knappast brist på varmvatten eller värme då det är en by som nyttjas under vintertid.

Kanske missar jag nånting här så som att migrationsverket inte behandlar människorna rätt men jag måste ändå ställa mig frågan om varför man inte tar emot det som bjuds för vårt land har inte alla resurser i världen att ge hem som passar alla och dessutom är det här ett "tillfälligt" boende och ändå protesterar man när man erbjuds tak över sitt huvud.

Nu är det endast en liten grupp som vägrar kliva av bussen medan andra har installerat sig och tar emot den hjälp som erbjuds dom men att säga man saknar varmvatten,värme i all den tid jag har erfarenhet av just den här stugbyn får mig att fundera lite på om hur mycket man kräver av Sverige för om vi vänder på det och vi från vårt land skulle söka asyl i något av dom här länderna så skulle vi inte ha en chans att protestera som dom gör i all den tid det finns både mat,värme och tak över sina huvuden så varför inte bara ta emot den hjälp som erbjuds istället för att vägra gå av en buss.

Stugbyn den är enkel men den ger tak över huvudet,mat för dagen och att den Ligger i Lima innebär vildmark för där är det vildmarksliv som råder och att säga man är rädd för mörker och vilda djur då kan jag inte annat än undra vad har dom för vilda djur från sina hemländer som skulle skrämma så hemsk i en lugn skog uppe i Lima ?

Jag är en som står på dessa människors sida men när man inte tar emot det som erbjuds då kan jag inte annat än reagera för vi har ju inte alla resurser som krävs för att ta hand om alla människor som kommer hit så att ta seden dit man kommer det gäller för oss alla oavsett vi kommer till deras land eller om dom kommer till oss.

Nu hoppas jag så klart att det här löser sig men nog är det bra onödigt att inte ta emot den hjälp som erbjuds om så i enkla hem som i stugbyn uppe i Lima ? för det är ju tillfälliga boenden och sen får människor skapa sig sina egna nya liv med en förhoppningsvis bra framtid för sig och sina barn.

sisela
9

Jag tror att det oftast handlar om att de på bussen fått bristfällig information om vart de blir körda och vad som finns där. Klart att man kan bli orolig när det ser ut som om man blir satt av bussen mitt i skogen och man inte har en aning om vad som ligger runt omkring. Flera av de som protesterade i Fredriksberg har efterföljande berättat att de är väldigt nöjda och tacksamma, och byborna har pratat om hur byn har livats upp och inte längre är en spökstad. Vem vet vad dessa människor har fått för information och vad de har förstått av den. Jag hoppas de kan finna lite ro i stugbyn tills vidare.

Angelfish
10

Jag kommer att tänka på den här historien. Vilken skillnad en person kan göra. Tänk om alla bussar som körde flyktingar hade någon som kunde göra likadant.

http://www.ltz.se/jamtland/are/busschaufforen-fran-duved-hyllas-for-sitt-engagemang-nar-han-korde-flyktingar

sisela
3

#3 kanon!

[Moon Light]
14

# 1 Sisela nu har dom ju fått all information som migrationsverket säger och dom om några borde ju veta som är på plats i Lima !

Jag var inne på samma tanke som dig där men jag har också personer i min bekantskapskrets som jobbar med just Lima Området  och nån brist information råder inte men några har förflyttats från Orsa Hotell till stugbyn i Lima ,speciellt barnfamiljer för att kunna få egna hushåll och kunna laga mat åt sina familjer vilket dom har krav på så nej information brister det inte i  men sätt att bete sig när man kommer hit 😮där bör man lära sig hyfs som gäller här för oss alla oavsett vilket land vi kommer ifrån  för snart vägrar Sverige att ställa upp

sisela
2

#5 jag missade linken i ditt första inlägg, ber om ursäkt att jag svarade innan jag läst artikeln. Nu verkar det ju som om informationen går fram till fler och fler. Bara 5 kvar som inte vill gå av. Artikeln avslutad ju till och med med att Migrationsverket säger att det kan bli en chock även om de fått veta vart de ska. Tror bara de ska ha lite tid så upptäcker de att det inte är så farligt.

Zepp
14

Nu så är flyktingar ingen gemensam grupp.. utan en massa individer, med olika inställning, förväntningar och erfarenheter!

Några kan oxå.. som bland oss vara rent ut sagt dumma i huvudet.. sådana finns bland oss oxå.. de kan vara flyktingar med reella flyktingskäl för det!

Man behöver inte vara smart för att ha flyktingskäl.. det räcker att man är hotad till livet, blir förföljd eller annat! 

Misstänker starkt att det handlar om storstadsbor.. de är knepiga.. och i mellanöstern så går man inte ut i skogen frivilligt.. för där lurar faran!

Oså blir de dumpade mitt i mörka skogen.. tror jag!

Det blir antagligen en kulturell kollision?

Ryktesvis har jag hört att de inte ens kan åka skidor?😮

Eh.. märk väl jag bor på landet.. och känner stadsbor här i Göteborg som tror att man ramlar ner i gropar och bryter benen.. bara man går ut för att plocka svamp!

Sverige är ett stort land.. mest skog faktist och de flesta är vana vid skog, långa avstånd, långt mellan grannarna, långt till affären, långt till jobbet, man behöver bil för att bo i det här landet som regel!

Det är minoriteter som bor i storstäder.

"På skogsvägarna runt jämtländska Grytan bryts utanförskapet – ett löpsteg i taget. Initiativet började efter mötet mellan en ensam joggare, en kritiserad flyktingförläggning och hundratals isolerade asylsökande.

Hur upplevs årets svenska sommar av en person som bara varit i landet i någon månad?

– Ni har inte sommar här, säger Samira Musa och skrattar.

– Men jag gillar det kalla vädret mer än det varma vädret, för i Saudiarabien är det för varmt. Och jag väntar på snön.

Hon har flytt från Eritrea, via Saudiarabien och till sist hamnat i Grytan utanför Östersund.

Flyktingförläggningen i Grytan, med plats för 340 personer, blev omskriven vid årsskiftet när en grupp asylsökande vägrade lämna bussen som kört dem från Malmö. Bakgrunden var att många av de asylsökande kände sig lurade av Migrationsverket.

Men i dag säger flera av de asylsökande att de är glada både över att bo i Grytan och över kontakten med de personer som engagerar sig i deras situation."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/grytan-lopning-hjalper-till-att-bryta-de-asylsokandes-isolering/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Leffe
10

En tråkig sak i sammanhanget är att bussbolaget kanske hade kommande beställningar inbokade på bussarna

vallhund
11

# Lära sig hyffs kan du köra inne på rasist.i fokus, den nedsättande terminologin är inte OK här.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Loris M
10

#0 Det var ju bara fem personer av 35 som protesterade och som vanligt blåser tidningar upp det hela för att ha något att skriva om, "Asylsökande vägrar lämna bussen" är sådant som säljer och uppskattas mycket av främlingsfientliga. Då får de ännu fler anledningar att hata och ännu fler argument att de inte borde få komma hit så otacksamma som de är. 

Jag blev också frestad att tänka: "Så otacksamma! Flyr från kring men ställer krav", men jag vet ju bättre. Jag vet att  information inte når fram alla gånger även om Migrationsverket påstår det. För hur kan de veta det? De informerar på engelska och hur kan de veta att de som inte förstår engelska får hjälp med att förstå? 

Sen vad gäller skogen och att inte kunna förstå deras reaktion…. det handlar om att du tänker utifrån ett svenskt perspektiv. Som svensk tänker man kanske om skogen: Mysigt, plocka svamp, plocka bär, fridfullt, fika. Någon annan kan tänka: Fara, vilda djur, gerilla, död. Lite skillnad är det får man lov att säga. Många av de här människor har levt vanliga liv och många har levt i storstäder. Att komma in i någon by mitt i ingenstans och mitt i skogen utan civilisation, kan vara skrämmande. 

Sen är det också så precis som #7 skriver att invandrare är ingen homogen grupp utan består av individer med olika erfarenheter och förhoppningar. Men även personligheter. 

#5 "… men sätt att bete sig när man kommer hit Snopendär bör man lära sig hyfs "

Sådana här uttalanden är jag lite smått allergisk mot. Nu känner jag dig från andra sajter och vet att du egentligen inte menar något illa här. Men det här blir ju lite fel för mig när "vi" ska lära "dem" hyfs. Vem ska i så fall lära alla ohyfsade "oss" lite hyfs? Eller är vi alla hyfsat hyfsade här i detta land? Skulle inte tro det! Mångkultur handlar just om att vi ska lära av varandra och att ingen är mera överlägsen än någon annan. Då finns det inget "vi" heller som ska lära "dem" hur man uppför sig.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Tant Grön
4

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut…….🙂

tarantass
6

Som #10 säger: det finns så mycket man inte förstår. Inte vi heller. Det finns så mycket där man inte ens kan föreställa sig att det kan gömma sig något man inte förstår, men där det lik förbannat gör det.

Bra riktmärke: börjar man tycka att de(n) där borde veta hut eller liknande, då är det något man inte förstår. Stämmer nästan alltid.

Ett annat litet exempel: på den tid hit flydde latinamerikaner från de diktaturer som florerade där var det en polis på Arlanda som inte förstod varför de reagerade så negativt på honom och hans kollegor. De fanns ju där för deras egen säkerhets skull och det måste väl vara tryggt för dem att ha polisskydd?

Polisuniformer – för latinamerikaner på 70-80-talen…

Det är så mycket man inte vet och det kan räcka med en småsak.

Och, som #10 också sade, glöm inte att pressen är ute efter att blåsa upp, spetsa till, betona problem och välja ut den vinkling som ger mest sensation.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Zepp
2

Nu känner jag oxå igen Leffe från andra ställen så jag valde att se det positivt!

Dvs ungefär som vi kan säga om våra egna barn/ungdomar.. lära sig veta hut och vett!

Nu är det ju som så.. att inte ens våra ungdomar verkar klara det, trots relativt trygga uppväxtförhållanden.. så jag tror fortfarande på att hut och vett skiljer sig åt i olika världsdelar!

Sen så.. våra ungdomar borde krypa på knä och kyssa marken där deras föräldrar går.. men det lär alldrig hända.. utan i stället sätter de sig på tvären och blir griniga och tvära  när de inte får lov att köpa trasiga jeans för tusen kronor!😮

Sen på det.. att få bo i en stuga med självhushåll är en våt dröm för många svenskar.. iallafall om det ligger en skidbacke i närheten.. och vi betalar gladeligen tiotusentals kronor för detta!

Vi lever i ett land där det ofta är närmare till närmaste gran än till en granne.. och uppskattar detta.. flera av oss anser det är det optimala boendet!

Samtidigt känner jag flera personer som inte skulle våga bo som jag.. ensam i en stuga i skogen!

För mig är skogen stillhet, trygghet.. lugn och ro.. minimalt med störande grannar!

tarantass
2

Ännu en förståelsenöt att knäcka. Nöt alltså för folk som aldrig har varit igenom något liknande själva och inte kan tänka sig vad som skulle kunna få dem att reagera så här; det måste alltså vara gener eller kultur. (Vilket Kadhammar själv motsäger av egen erfarenhet, kan man se om man läser.)

Postar länken här eftersom åsiktskorridoren där jag fann den gör seriös diskussion svår eller omöjlig.

http://bloggar.aftonbladet.se/endelavoss/chapter/frihetens-fanglager/

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Zepp
2

Klart att det går att göra något åt det där.. vad som fattas är inspiration och lite entreprenörskap!

Dvs det krävs rätt mycket.🤪

Och det är därför som Skara Bert lyckats så bra.. dvs han har entreprenörsskapet.. och ser möjligheter där andra ser problem.

Nu inbillar jag mig inte en sekund att han gör det av ideella skäl.. tänk bara på hans bakgrund!

Utan klart att sådant kan organiseras på ett annat sätt.. kräver således en organisation och en organisatör!

Dvs det krävs både strategi och taktik.. översatt till vanlig svenska, det krävs mål för verksamheten.. och därmed olika dagliga rutiner för att få det dit man vill!

Man skulle kunna börja i en annan ända!

Hej alla.. ni är alla individer med olika erfarenheter.. nu lever ni under svensk myndighets beskydd och svenska skattebetalares utgifter!

Det finns en budget för er här, hur ser vi till att den kommer de flesta till godo!

Finns det någon som är kunnig inom ekonomi, budget, sanitet, näringslära, matlagning, städning.. what ever som kan vara andvändbart på en sådan här anläggning?

Budgeten kommer alltid att vara minimal så det krävs att man har koll på den.. så man får ut det mesta för de flesta!

Samtidigt.. om man vill angagera sig i detta så får man en inblick i hur det svenska samhället fungerar och hur svenska myndigheter och privatpersoner tänker/fungerar!

En bra erfarenhet att ta med sig ut i livet.. i Sverige!

Det borde med andra ord inte vara så krångligt?

Magi-cat
14

En annan bild…

Här berättar flyktingarna om bussen som bara fortsatte och fortsatte ut i den mörka skogen…

"– De sa att vi bara skulle vara på bussen i en timme och fyrtio minuter. När timmarna sedan gick började vi bli riktigt oroliga. Efter 15 timmar skulle vi plötsligt kliva av mitt ute i skogen, säger Abed Alraham Abokaff från Syrien.

Han kom till Sverige för att han ville bo nära sin två barn på Öland, och han trodde att det var åt det hållet bussen skulle. Men efter 15 timmar kunde han lika gärna ha varit i ett annat land." 

Inte konstigt att de blev rädda när de inte förstod vad som var på gång!

http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/flyktingarna-som-vagrade-kliva-av-bussen-vi-vill-be-svenska-folket-om-ursakt

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
vallhund
6

#17 Sådana där svepande anklagelser/födomar utan några som helst försök till att att belägga dem kanske du kan få vräka ur dig på andra sajter. Men inte här.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Calcifer
12

Jag är inte flykting, jag har aldrig behövt fly från krig och kan inte sätta mig in i deras skor ens en halv minut. Jag kan inte föreställa mig hur det måste kännas att fly på det vis de gör.

Och ändå skulle jag också få totalpanik om bussen jag satt på helt plötsligt tog fel avfart och for åt ett helt annat håll än jag bokat och när jag frågar chauffören vägrar han svara på vart vi är på väg. Och då är jag som sagt inte på flykt från något och är således inte alls rädd när resan börjar. Men ja, jag skulle bli skiträdd och vägra kliva av bussen om den stannade mitt i ingenstans och förmodligen gråta tills jag hostade och ringa mamma och vilja ha hjälp. 

Skulle det vara otacksamt av mig också, om jag vill att bussen ska åka dit det är bestämt innan eller att någon åtminstone talar om för mig vart vi är på väg? Eller är det bara sunt förnuft att bli rädd i den situationen, så länge man är svensk, alltså…

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

tarantass
7

#22: precis.

Och lägg till det att det där med bussar till okänd destination är en inte okänd taktik i just terrorkrig och folkutrotning och hos vissa sorters polisstyrkor. Just sådant som syrierna flyr från.

Och att de inte har vuxit upp i Sverige och vet hur vanligt eller ovanligt sådant är här. Eller att fastna i byråkratiska kvarnar, och kanske maktkamper, ens.