En skamfläck i historien
Så varför upprörs så många av tvisten kring Sorgenfrilägret? Det har blivit en symbol för något större än bara de människor som bor där. Tiggarna har klätt av Malmö, klätt av Sverige, klätt av hela EU-projektet.
Den fria rörligheten inom EU skapades för den välbärgade delen av Europa. Få verkar ha tänkt på att fri rörlighet gäller alla.
Nu står vi med byxorna nere vid anklarna. När människor åker hit och tigger. När människor tillbringar vintrar i tältläger utan värme, toaletter och rinnande vatten.
Blir syndabockar
Bortom åsikterna om detta står ett faktum. Malmö eller Sverige ellerRumänien eller Europa (tolka det som ni vill, det kommer ni ändå att göra) har än en gång misslyckats med att hjälpa romerna. Detta oavsett om medlet är att låta dem bo i kåkstäder och fortsätta tigga eller avvisa dem och låtsas som att fattigdom inte finns så länge den inte syns. Än en gång blir romerna syndabockar, slagträn i en politisk kamp som ytterst handlar om makt.
Det här är en skamfläck i historien, oavsett vem som skriver den.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/patriklundberg/article21686904.ab
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Blir lite nyfiken. Varför postar du den länken här? Är romerna /ordet redigerat av admin/ i Sorgenfrilägret bra representanter för multikultur i Sverige?
Friskt kopplat är hälften brunnet!
#0 Fri rörlighet för att söka jobb under tre månader, ja. Bo illegalt i ett industriområde utan varken sanitet eller rinnande vatten, nej. Det har inget med etniskt ursprung utan gäller alla.

De romska tiggarna är en del av EUs befolkning, dvs de är våra medborgare!
Vi riskerar att upprepa samma historia igen.. förra gången hette det Zigenrarproblemet och var hett i mitten av 1900-talet.
Det är och var problematiskt med fattiga människor mitt ibland oss, det blir knappast bättre för att vi förnekar problem eller skyller på att det är andra som skall lösa det hela!
Här kan du läsa på lite så du blir uppdaterad.
#3 Eftersom du knappt verkar vara läskunnig så får jag tydligen upprepa frågan; Är romerna /Ordet redigerat av admin/ i Sorgenfrilägret bra representanter för multikultur i Sverige?
#4 Eftersom du knappt verkar vara läskunnig ….
Därmed får du en varning! Jag har märkt att din argumentationsteknik går ut på att uttrycka dig nedlåtande mot de som har en annan åsikt. Här tolererar vi inte sådant!
Tänk på hur du uttrycker dig om du vill fortsätta skriva här. Diskutera saken och inte personen!
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Jag begriper vad du far efter.. grejen är att vi inte kan välja vem som skall vara del av vårt multikulturella EU eller Sverige!
Senast det begav sig att någon fick för sig att välja vilka som får lov att vara en del av vår gemenskap så slutade det väldigt illa, folkmord och världskrig!
Romerna i Sorgenfrilägret är våra fattiga kusiner från landet som är här för att på något sätt försöka få till en försörjning!
#6 Det var en ja/nej-fråga. Jag tolkar #6 som "ja".
Multikultur = en 400 man starkt sanitär olägenhet uppförd på privat mark utan lov och helt utan respekt för äganderätt och svensk lag som det kommer kosta miljoner i polisinsatser att bli av med.
Grattis Sverige.

Det där är rätt lätt avhjälpt.. ge dem områden där de kan bygga sina kåkstäder!
Eller varför inte det drastiska.. förbjud fattigdom.. det lär bli ännu dyrare?
För då blir man tvungen att göra något åt problemet med fattiga/medellösa/de som hamnat på botten utav samhället!
Tyvär har fattiga en tendens att lukta illa och uträtta sitt tarv på offentlig plats.. sånt kan ju vi med bostad/inkomst/arbete/försörjning och ordnade liv ha lite svårt att stå ut med.. eller hur?
Så då skickar vi Polisen på dem.. det har vi ju rätt till iomed att vi betalar skatt.. oavsett vad det kostar.. eller hur?
Vi som betalar skatt har ju rätt att slippa bajs och urin i parkerna när vi vill koppla av.. eller hur?
Vi behöver ju så väl vår avkoppling för att fungera som samhällsnyttiga och skattebetalande personer.. eller hur?
Grejen är att det fortfarande finns problem, det finns fortfarande analfabeter i EU, det finns fortfarande fattiga.. de är inte utrotade.. trots att vissa antyder att det är lösningen på problemet.. vilket jag inte omfattar!
Det är ett problem.. det fick vi iomed att vi gick med i EU.. och det var ett problem i mitten på 1900-talet.. vi minns alla (de flesta iallafall) att den tidens förföljelse/diskriminering inte var lösningen på problemet!
Tänk om det är av omtanke om deras hälsa som de avhyses? Jag köper inte din förklaring. Rimligen borde det vara likhet inför lagen, oavsett om du är medborgare i Sverige eller inte. Deras camping är lite utöver allemansrätten.

Om det vore omtanke om deras hälsa så skulle de ha anvisats en annan plats.. det tror jag och du och jag är rätt överens om?
Nämenaltså.. jag är lixom du inte motståndare till svensk lagstiftning.. grejen är att den inte reglerar prexis allt och framförallt inte allas behov!
Speciellt inte andra EU-medborgares behov!
Inte ens deras föredragsrättsliga rätt att uppehålla sig här i landet i max tre månader för att söka försörjning är något jag ifrågasätter.
Det är baksidan av EU-myntet.. och det är det vi blir tvungna att hantera på något sätt.. helst på ett humanitärt sätt!
På mitten av 1900-talet hade vi ett liknade "problem" som du säkert minns, det så kallade Zigenarproblemet.. åtminstone borde du ha läst om detta?
Hur som helst.. då sökte sig ungefär samma folkgrupp mellan olika kommuner.. i sin nomadiserande tillvaro för att söka utkomst/mat för dagen, osv!
De slog upp sina läger lite här och var.. tills de blev avvisade av polis.. så då slog de läger i någon annan kommun!
Problemet löstes inte med avvisning utan mer med en utsträckt hand.. och en acceptans för deras avvikande kultur.
De fick vara Zigenare/Romer.. men de fick samma hjälp/samma rättigheter som alla andra svenskar.. dvs främsta hjälpen var skolgång för barnen.
Då slapp de fortsätta sina analfabetiska föräldrars nomadiska tillvaro i samhällets utkant!
Nuuu.. har vi fått ett liknade problem på halsen.. avvisningar är av erfarenhet ingen lösning på problemet.. även jag hoppas att Rumänien/Bulgarien kommer att göra mer för sina romer.. med EUs stöd.
Grejen är att vi/EU fortfarande lägger mer pengar på att rädda banker än på att rädda vårt samhälles/Unions åsidosatta befolknings behov!
Grejen är att om bankerna går omkull så mister du och jag våra besparingar/pensioner.. och att vi lär få ökade kostnaner iomed högre räntor!
Och det vill vi ju inte ha eller hur?
Tänk på de stackars Cyprioterna som bara fick tillbaka 60% av sina insatta medel!
Allt är relativt med andra ord.. men så länge man lever ett gott liv i sverige bör man åtminstone ha en minsta förståelse för att andra kanske inte lever samma liv och har det lika bra?
Jag har förståelse för att de inte lever samma liv som jag men kräver att de följer våra gemensamma regler. Jodå, jag har läst om "tattarproblemet". Skillnaden mot då var att de inte fick bo kvar mer än tre månader. Ett ordnat jobb och ett ordentligt boende så är alla Rumäniens romer välkomna. De har ju erbjudits resa hem och tillfälligt boende på annan plats men väljer att bo kvar. Det är inte kommunens sak att erbjuda Rumäniens invånare boende. Jag förstår inte varför det gafflas om rasism för reglerna gäller samma för alla.
Det är precis som för blonda blåögda svenskar som heter Sven och Anna Svensson: finns det inte jobb så finns det inte. Och har man inte jobb får man som bekant inte bostad. Om det inte finns jobb för Sven och Anna Svensson fast politikerna i många år har gjort vad de har vågat för att göra arbetslöshet så lik ett straff som möjligt, hur ska det då kunna finnas för Ioan och Mariela Căldăraș (fingerade namn) som dessutom inte kan språk eller regler.
Det kan ända råda bättre villkor för en här än där man kommer ifrån.
Kan man få slippa upprepa varför de kommer hit och att om de inte led ännu värre nöd hemma skulle de inte göra det? Exakt vad i det är det som alltid är så svårt för vissa att fatta? Skulle de fungera helt biologiskt annorlunda än alla vi andra?
Exakt vad är det som är så svårt att föreställa sig i att själv bo som de gör, fast nu är det hemma i Sverige, det land man kommer ifrån och där ens förfäder har bott i hundratals år, och folk fräser och spottar efter en så fort man visar sig på gatan, i affärerna slänger de växelmynten efter en, får man något påhugg kan man inte vara säker på att få överenskommen lön och kan bli uppklådd om man insisterar på den, läkare vägrar vård, barnen blir mobbade i skolan om de ens kommer dit när man inte kan betala för den eller de är för sjuka och inte får vård eller de måste bidra till uppehället, och så vidare?
Och en del av den historiska bakgrunden: till för några få generationer sedan höll de riktiga svenskarna ens folk som slavar. Nu när de inte ens kan få gratisarbete av en tills man kreperar vill de helst slänga en på sophögen, och det är också precis vad de gör. Det enda de inte kan förmå sig till är att döda en direkt. Och det är nog mer av omtanke om sig själva än om en.
Exakt varför skulle man själv i ett sådant läge stanna kvar i stället för att söka något bättre? Exakt varför skulle man ens tro att de människor man har runt sig kommer att bära sig bättre åt mot ens barn som vuxna än vad de bär sig åt mot dem nu? Eller mot ens barnbarn?
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
Vad är det exakt vi ska skämmas för?
Jag svarade på vad du skrev. Jag kan tänka mig att svara tillbaka när du svarar på något jag har skrivit.
Men om du betraktar det som skam att försöka sätta sig in i hur andra har det innan man bedömer dem så vill jag svara att skammen tillkommer den som inte gör det.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
#12 Ja, du slipper att upprepa (när du nu har gjort det i den här tråden?) varför de kommer hit. Det begriper jag ändå. Jag tror inte det är enkelt att leva som rom i Rumänien, inte heller som tiggare på Malmös gator. Inte heller att byta mönster. Om det är nu det man vill. Men jag förstår inte varför vi måste ha kåkstäder om vi inte vill.
Tack.
Och nej, det förstår inte jag heller. När vi skulle kunna hjälpa dem på nationell nivå med bostäder, jobb, samhällsinformation och utbildning samtidigt som vi hjälpte på plats och försökte få EU att sätta hårdare press på Rumänien, kanske bland annat genom att låta utländska tjänstemän hantera de bidragspengar de rumänska myndigheterna "inte vet" hur de ska använda. Och som de rumänska politikerna i bästa fall inte vågar använda, eftersom det är så dåligt för valresultatet att vilja hjälpa romer.
Det har vi mycket bättre utrymme för än vad romerna har att hållas instängda i Rumänien. Det skulle också ge romerna en ärlig chans att så småningom "följa våra gemensamma regler", som du klagade över att de inte gör i #11.
En ärlig chans att så småningom? Den finns redan i dag.
Tror du det kan du inte ha ställt dig i romernas skor. (Och jag vill inte upprepa mer.)

"Jag har förståelse för att de inte lever samma liv som jag men kräver att de följer våra gemensamma regler."
Och hur gör vi med de som saknar resurser/förståelse för och medel för att följa de reglerna?