Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etiketterintegrationimmigrationpolitik
Läst 755 ggr
Loris M
5

Lärarstudenter undervisar nyanlända mammor

"Genom sin lärarutbildning fick de två studenterna Alma Rauer och Mimmi Rombach höra talas om projektet ”Mammaforum”, där nyanlända kvinnor som är gravida eller just fått barn träffas.

Lärarstudenterna bestämde sig för att starta upp svenskundervisning för mammorna. Många av dem talar inte någon svenska alls och har ingen skolbakgrund. Att det dessutom alltid är många barn närvarande på lektionerna sätter sin prägel på undervisningen." Källa

Tycker att det här är ett så fint initiativ. 🌺

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

MelodyX
3

Perfekt. Mer sådant av svenska folket. Jag skulle dock vilja hitta fler vägar för att hitta till kvinnorna, jag är själv delaktig i ett språkcafé och idag hjälpte jag en man att skriva ett CV. Jag frågade varför han inte tog med sin fru och han svarade att hon inte vågade gå dit eftersom han var tvungen att läsa sfi innan och hon inte fått uppehållstillstånd än. Det är så lätt för "oss" att sitta och döma män från andra länder att fruarna inte får gå ut, när det oftast handlar om att de inte vill vara ute utan sina män.

tlover
3

Det får mig att tänka på tehusen som Soheila Fors startat även om tehusen inte har språkundervisning vad jag förstår.

Bra initiativ 🙂

l'm back

Loris M
2

#2 Det var också ett fantastiskt initiativ. Jag älskar verkligen när kvinnor ställer upp för varandra, organiserar sig och ger varandra hopp, styrka och glädje. 🌺

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

[Moon Light]
1

Tänk vilka underbara människor det finns,fantastiskt underbart 😎