Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etikettövrigt
Läst 1140 ggr
[Moon Light]
5

Mona Walter

Är det nåt jag brinner för så är det varje människas rätt att få välja tro.

Tro är ett svårt ord och ofta kommer det konflikt med ordet men jag vill ändå bolla tanken med er här på sajten även om jag inte är aktiv men läser det gör jag allt och jag kan bara säga,all heder till Mona Walter som står upp för sitt 😎

Hoppas det är okey med admin att dela några länkar för det här visar ju på alla människors rättigheter att få vara som dom är med eller utan tro ❤️

https://www.youtube.com/watch?v=8aCeal0tOYk

http://monawalter.blogg.se/

http://www.apg29.nu/index.php?tags=Mona+Walter

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/omdebatterad-aktivist-talar-i-rinkeby

Fantastiska människa, jag blir imponerad må jag säga för den kvinnan hon vet vad hon talar om 😎

Mona Walter,

Fantastiska människa ❤️

Loris M
6

Jag delar både din och Monas övertygelse om att varje människa har rätt att välja sin tro. Men jag är nog inte lika förtjust i Mona som du verkar vara. Hennes metoder att agera och propagera för sin sak är fel enligt min mening. Det hon gör är inte enbart att kämpa för alls rätt att välja sin tro, utan också förstärker fördomar och myter som redan finns om muslimer och islam. Hon är väldigt tydlig i sina uttalanden: Islam är fel, muslimer förstår inte den svenska demokratin och borde upplysas och islam och demokrati går inte att förena. Så här skriver hon på sin blogg:

"Därför drar jag då slutsatsen att Islam inte går att förena med demokrati och jämlikhet. Detta vet ni som läst Koranen och de övriga Islamska texterna. Detta vet även ni troende muslimer som läst detsamma. Alla andra påståenden om att Islam är förenlighet med demokrati och jämlikhet är bara personliga tolkningar och önskningar. Allah säger däremot något helt annat."

Hon är kristen nu och det har hon all rätt att vara. Men för mig låter det som nu är kristendomen det enda rätta och allt annat är fel. Organisationen som anordnade hennes manifestation i Rinkeby är en kristen organisation: 

"Enligt Mona Walter arrangeras manifestationen tillsammans med organisationen ”Set My People Free”, som säger sig jobba för ”frihet för konvertiter från islam”. Organisationen säger sig också vara ”hängiven till Jesu liv och läror" (sista länken i ditt inlägg)

Jag tänker att man kan kämpa för sin sak utan att vara nedlåtande mot en hel religion och alla dess utövare. Att det finns galningar och extremister inom islam är det ingen tvekan om. Precis som inom vilken religion som helst. Inklusive den som Mona nu utövar. Men problemet är att hon verkar likställa dessa galningar med alla andra muslimer. Och ungefär där tappar jag respekten för henne.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

tlover
4

#1 jag har inte kollat länkarna utan svarar bara på det jag läst i tråden.

Ang citatet om att Islam inte kan ha med demokrati att göra undrar jag bara, har hon läst bibeln? Enligt det resonemanget så är ju inte heller kristna demokratiska.

Men till ämnet. Alla har enligt mig rätt till sin religion varesig man är kristen, muslim, buddhist, hinduist, jude, shintoist, wicca, pagan, sedare, tror på samisk religion, ateist eller tror att månen är en stor lampa som vi alla ska tillbe annars kommer månen ner och sprutar tomatjuice på alla.

Alla har dessutom rätt att samlas enligt sin religion varesig det är en kyrka eller covern. Man har rätt till en samlingsplats/tillbedjansplats varesig det är ett buddhistiskt tempel eller en moské. 

Man har rätt att våga säga att man hör till en ovanlig religion (något annat än kristendomen el ateism i Sverige) utan att bli mobbad, retad, utfrysen eller ett ämne för omvändande.

l'm back

MelodyX
5

Finns det någon religion som kan sägas vara demokratiskt om man läser deras heliga texter? Det står ju rätt tydligt i bibel och torah också att det är helt okej att ha ihjäl kvinnor som är otrogna till exempel och att sex före äktenskapet ska straffas (och att kvinnan är underlägsen mannen). Jag tänker så här (har inte heller sett länkarna men har varit på en föreläsning med densamma och det var nog bland det värsta rappakalja jag hört, flera av de muslimska kvinnorna reste sig och gick); islam är en väldigt ung religion. Kristendomen är 600 år äldre och vi har haft möjlighet att utveckla vår tro i takt med globalisationen, det har man inte i muslimska länder då dessa i många fall ligger i områden där globaliseringen ligger lite efter. De länderna är på väg in i industriåldern - den har vi kommit ut och är långt inne i teknikåldern. Det är ingen anledning till att behandla människor illa. MEN, hur såg det ut i kristendomen för 600 år sedan? Vilka lagar levde vi efter i Sverige fram till 1900-talet (kyrkans lagar)? Hur såg det ut i vårt samhälle när vi gick in i industrialiseringen? 

Jag blir inte förvånad om det faktiskt är så att islam tack vare globaliseringen kommer att utvecklas med rask akt mot demokrati och jämställdhet, det har redan börjat och det kommer gå betydligt fortare än Europas utveckling (där till exempel Malta fortfarande lever i mångt och mycket enligt kyrkans lagar och lever 50 år bakåt i tiden).