Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etiketterintegrationimmigrationpolitik
Läst 2365 ggr
MaxFlickan
9

Schyffert: Det är inte dyrt att ta....

…emot flyktingar.

"Komikern Henrik Schyffert slår återigen till mot de som hävdar att Sverige inte har råd att ta emot flyktingar.

”Det kostar oss alltså två quattro stagionis, en stor Fanta och ett Netflix-abonnemang att rädda livet på 80 000 människor”, skriver han i ett Facebookinlägg."

Vet knappt vem den mannen är, men jag gillar vad han skriver.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article21425559.ab#abFbCommentsContainer

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Calcifer
6

Schyffert är en underbar snubbe med rejält bra åsikter. Enligt mig!

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Hayabusa]
5

Ett rimligare räkneexempel, enligt min mening,  vore att dela 27 miljarder på antalet förvärvsarbetare i Sverige. Då bli kostnaden knappt 6.000,- SEK per år. Det görs cirka 3 miljoner charterresor i Sverige per år - om folk struntade i dessa resor och istället skänkte samma summa (som de använder på charterresor) till flyktingmottagandet så hade det löst kostnaden. Dessutom hade det varit bra för miljön! Två flugor i en smäll.

MaxFlickan
4

#2 Låter som en bra ide´det med :)

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

[Hayabusa]
3

#3 Ja, svenskarna (om man får säga så) lägger ner mycket pengar på resor. Hur mycket belastar t ex en resa till Thailand miljön? Det är ju inte så att någon omkommer om de måste avstå 2 veckor i Thailand.

Schyffert i all ära, men det är lätt att prata om pengar när man själv är "stadd i kassan". Schyffert representerar ju inte precis ett tvärsnitt, om man säger så.

Zepp
4

Kul med räkneexempel!

Grejen är att alla vill att det skall svida i plånboken hos någon annan!😕

Ge f*n i min plånbok bara.. och mina charterresor.. jag gynnar ju fattigare länder med mina charterresor! 😮

Sen så är det inte hela sanningen.. flyktingmottagande kostar/integrering oxå.. men om de sköts rätt så är de investeringar som lönar sig på sikt!

Det är som alla utgifter för ett företag/nation/individ bara skall räknas som minusposter.. då borde man i så fall alldrig investerar/skaffa bostad/köpa mat/bil/what ever!

Framförallt borde ingen jobba iomed att det leder till en himla massa utgifter, tex skatter/resor till o från arbete osv!

Finns nästan inget som leder till så mycket utgifter som att jobba.. det är väl att skaffa barn då.. så sluta med det omedelbums!

Tror jag sett uppgifter på att varje barn kostar mellan 2-3 miljoner för föräldrarna innan de är flygfärdiga.. opådet kommer några miljoner för samhället, i form av BB, Mödravårdcentral, Dagis, Fritids, skola och andra subventionerade fritidsaktiviteter!

Altså innan de i 30-årsålder blir nettobidragare till samhället ren ekonomiskt!😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tjeja
8

#5 För mig är det schyffert skriver dyrt oavsett! Jag hade gärna bidragit med de pengarna om jag haft dem över på mitt nöje och rekreationskonto, men det har jag inte. Jag har inte råd att ha eller köpa något av det chyffert talar om. Har inte netflix eller något annat film eller tv abonnemang utöver lägenhetens grundutbud, dvs svt kanalerna och tv 4 typ. Har inte råd att äta pizza två ggr i månaden utan får helt enkelt laga min mat själv och då välja billiga råvaror. Läsk dricker jag inte ändå gärna. Inte alkohol heller direkt, gillar inte kolsyra/smaken. Inte alla svenskar har idag pengar över till annat än det nödvändigaste ens om de jobbar. Det är inte som på -70 o 80-talet längre när t o m socialbidragstagare kunde unna sig något gott nån gång ibland. Med min ekonomi åker man inte på några charterresor heller. Jag hälsar på mina föräldrar 20 mil bort när jag kan och har råd. Typ en gång vart annat till vart fjärde år senaste deceniet. Men om jag haft de pengarna över hade jag antagligen bidragit en stor del av dem till humanitärt arbete. Däremot hade jag troligtvis investerat dem i något betydligt mer kostnadseffektivt där fler behövande hade fått mer nytta av dem än att hjälpa någon enstaka flykting med två pizzor i månaden här hemma!!! så jag håller inte med schyffert utan jag tycker det är svindyrt! Istället för att hjälpa 80 000 flyktingar här i sverige skulle samma pengar kunna hjälpa miljoner flyktingar att få en tryggare och mer dräglig tillvaro i sina egna hemländer och bostadsorter dem kommer ifrån och oftast inte alls skulle vilja lämna om dem inte vore tvingade att fly!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zepp
6

Men det var ju detta vi röstade för.. för 9 år sedan, det skall löna sig att arbeta!

Ju mer man tjänar ju mer skall det löna sig!

De glömde visst att säga att om det lönar sig för vissa så får andra betala?

Såå.. då kommer frågan.. varför valde du inte att tjäna mer?

Du kunde ha valt att jobba som civilingenjör/civilekonom/journalist/läkare eller personlig bankman med bonussytem!

Grejen är att det inte funkar så!

Det lät bra.. och man vinner val på sådana budskap.. framförallt vinner man röster från en redan välbärgad medelklass!

Tjeja
1

Med det i #6 sagt så är jag på intet sätt emot invandring, vi behöver investera i människor här inför framtiden. Men att utnyttja flyktingar till det är fel, dem behöver hjälp att slippa fly och istället ska man ta emot invandrare som vill komma till oss för att dem vill bli en del av sverige. På samma sätt som när vi svenska medborgare flyttar till andra länder för att vi vill och inte för att vi måste!

Tjeja
3

Precis #7 Det fungerar inte så. Alla kan inte vara bankmän, civilingengörer eller läkare, då skulle samhället rasa totalt. Vad för nytta har man av en läkare om man inte kan få mat på bordet för ingen vill jobba med livsmedel tex?

tlover
3

#2 Tänker du på folk som skattar (förvärvsarbetar) så tänk på att även personer mer tex aktivitetsersättning, sjukersättning etc skattar

l'm back

[Hayabusa]
0

#10 Ja, det vet jag. Här är en länk till SCB´s statistik (förvisso fån -13). Här kan du se att alla kategorier är med. Även de under kategori "utbildning" och "ej specificerad verksamhet". 

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Arbetsmarknad/Sysselsattning-forvarvsarbete-och-arbetstider/Registerbaserad-arbetsmarknadsstatistik-RAMS/7895/7902/23038/

[Hayabusa]
4

Är det något som vill veta hur Henrik Schyffert mår, ekonomiskt? Kolla här:

http://www.proff.se/nyckeltal/schyffert-sweden-aktiebolag/stockholm/evenemangsproduktioner/10143655-1/

Som sagt, Henrik Schyffert i alla ära men…

tlover
1

#11 Det jag menar är att tar man alla som betalar skatt blir det fler som delar = mindre per person

Tex så var antalet med sjuk el aktivitetsersättning 363602 år 2013 så dom kan inte räknas in i dom som är under "ej specifierad verksamhet" som bara var snäppet över 50 000

l'm back

[Hayabusa]
4

#13 Jo, jag förstår vad du menar. Men kollar man SCB´s statistik så anger den en total siffra på 4,6 miljoner. Min frågeställning är -  vem & vilka som i rimlighetens namn ska dela på kostnaden.  De 500.000 som är i utbildning? Nej, det kan jag inte tycka. En familj med 2 vuxna & 2 barn har kanske inte 4 st abonnemang på Netflix?

Själv tycker jag att Schyfferts uttalande blir aningen skevt eftersom man kan göra samma tankegång om väldigt många saker. "Det kostar bara 4 pizzor i månaden för att ge skolan ett enormt tillskott på X antal miljarder". Sedan är det ju alltid enklare att framstå som generös när man är förmögen (som Schyffert). Ser man på de bolag som han är engagerad i så gissar jag att han skatteplanerar en del också.  

Undrar om Schyffert är blodgivare? Om inte så kunde han ju börja med det. Det kostar inte en krona att lämna blod 4 ggr om året och det räddar människors liv (oberoende av hudfärg, kön, etnicitet etc.). Människoliv som inte går att värdera i pengar.

tlover
2

#14 Det bästa skulle ju vara om man delade upp det på intjänade kronor så att de som har mer betalar mer

edit: Jag menade mest att det finns fler som betalar skatt

l'm back

[Hayabusa]
2

#15 Det är sant, men det är ju så det fungerar idag. Åtminstone i stora drag, sedan finns det kanske inget optimalt system. Men att göra som Schyffert - dela kostnaden på hela befolkningen, gammal som ung, anser jag blir tokigt.

Vi betalar skatt inte enbart på vår inkomst utan även på vår konsumtion.

tlover
0

#16 Japp det märker jag särskilt då jag håller på med momsdeklarationen 😉

Dessutom på ägande tex skog, fastigheter etc

l'm back

[Hayabusa]
0

#17 Ja, då vet du hur det går till 😉

Ah, du äger även skog. En av Sveriges basnäringar. Tror dock att det är få som känner till skogens betydelse för Sverige.

tlover
0

#18 Särskilt dom som inte tycker att vi ska rusta upp järnvägen "här uppe" men nu blir det off topic 🙂

l'm back

[Hayabusa]
0

#19 Ja, vi får ta det in en annan tråd. Men jag håller med dig.

Spöket
6

Klart att det är dyrt, vad menar schyffert?! Det finns inte jobb, det finns inte boende. Det är väl dags att vakna nångång!

Multi vad?

Zepp
4

Klart det inte är särskildt dyrt, speciellt som vi bara har fått det allt bättre, fler jobb, vi har brist på arbetskraft, fler och bättre bostäder, högre löner och ökade privata förmögenheter!

Och på det så har vi en tickande demogafisk bomb, med en allt äldre beg´folkning och allt färre till det arbete som behöver utföras för att landet inte skall stagnera.

Vilket land lever du i?

[Hayabusa]
1

#22 Allt är relativt. 27 miljarder är trots allt en slant, hur man än vänder & vrider på budgeten.

Spöket
6

#22 Bor i Sverige , i Malmö med mkt arbetslöshet och bostadsbrist. Här blir ambulanser, poliser och brandmän oroliga för att gå in i vissa områden. Var bor du där detta inte finns?

Multi vad?

Zepp
7

I så fall ligger inte Malmö i Sverige?

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/Hushallens-inkomster/?from15979=2000&to15979=2014

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/Hushallens-inkomster-konsumtion-och-sparande/?from15989=2000&to15989=2014

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-och-inflation/?from20419=2000&to20419=2014

"Bostadsbristen för unga är en het fråga. Samtidigt kommer statistik som visar att Sverige är det land i EU där man flyttar hemifrån tidigast - vid 19,6 års ålder."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6145084

Det finns andra problem här i landet som kan diskuteras.. tex fördelningspolitik och bostadsubventioner.. men det är väl inte intressant iomed att man inte kan skylla sina egna problem på några andra.. läs flyktingar?

[Hayabusa]
6

Malmö, ja…hur ser det ut i Malmö egentligen? 

Arbetslösheten för utrikes födda män i åldern 18-24 år är 41,7 % (Dec -14, registerbaserad arbetskraft). Av det kan man göra olika tolkningar och analyser.

http://malmo.se/download/18.1f63131d14cfec7189b665/1430217940625/Arbetsl%C3%B6shet+och+syssels%C3%A4ttning+i+Malm%C3%B6+2014+-+%C3%B6versikt.pdf

Spöket
3

#25 Jo Malmö ligger i Sverige men det verkar som om mitt Sverige skiljer sig ifrån ditt. Var i Sverige bor du där det inte finns ngn hög arbetslöshet och bostadsbrist?  Hur blir det bättre med att man tar in fler människor? Mirakulöst så minskar detta problemet? De får jobb (ej nya pizzerior eller taxijobb för kan det finnas ngn större marknad för det?) Eller är alla Läkare, forskare och dyl för sådana jobb finns det iaf.

Var bor du där det finns jobb och bostäder?

Vad menar du med egna problem?

Multi vad?

[Hayabusa]
5

Situationen i Malmö är allvarlig och lär inte bli bättre av att fler nyanlända bosätter sig där. Cirka 1/3 av befolkning är födda utanför Sverige och arbetslösheten bland denna grupp är väldigt hög. Vem har en lösning?

[Hayabusa]
1

"Den rödgröna regeringen vill helst satsa skattepengar på jobb, skola och klimat. Men två tunga poster kan Stefan Löfvén och Magdalena Andersson inte styra: sjukersättningen och kostnaden för migration och integration".

http://www.hd.se/nyheter/sverige/2015/09/21/flyktingkostnadspracker-lofvens-budgetkalkyl/

"På sikt kan invandringen till Sverige möjligen bli samhällsekonomiskt lönsam. Allt beror på hur snabbt de nyanlända får jobb."

Enligt Riksrevisionen är hälften i arbete efter 7-10 år. 

"I det kortsiktiga budgetpusslet är flyktingarna dock en utgift. Kommer det fler än väntat gäller inte Magdalena Anderssons "krona för krona". Då tvingas regeringen låna och låta budgetunderskottet växa."

Calcifer
9

Hur mycket han själv tjänar är väl irrelevant, eller får inte de som har mycket pengar ha åsikter i ämnet alls?

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

MaxFlickan
7

#30 Har undrat samma sak…  Han har dessutom gett mera pengar än jag till välgörenhet, fast jag också ger regelbundet. Men kanske jag inte heller får ha nån åsikt i frågan, som hör till medelklassen?

[Hayabusa]
3

#30 Jovisst får han det. Alla har rätt att ha en åsikt, så även Schyffert. 

Min andemening är att det är alltid lättare att vara generös när man har "en fet plånbok". Eller tycka att alla andra är snåla, typ, när man själv skatteplanerar.  Bortsett från det så anser jag att hans resonemang är lite skevt (som jag skrev i #14). Det som jag hänvisar till i #28 & #29 är mer att förhålla sig till verkligheten.

Faktum är ju att Schyfferts uppmaning även riktar sig till den grupp som jag beskriver i #26. Rimligt? Nej, inte som jag ser det.

[Hayabusa]
3

#31 Visst får du ha en åsikt. Det får alla - även jag. Jag ger också, och inte enbart pengar utan även av mitt eget blod. Blod som räddar människoliv - människoliv som inte går att värdera i pengar.

Radioaktiv
6

Schyffert är en pajas, men det är väl hans jobb också. Om jag har förstått hans inlägg rätt från början så kostade det alltså vardera man 319 kr att rädda livet på en massa folk, och det låter som att han tycker det är fickpengar? Men det är det väl för honom också.
För oss andra som lever långt under existensminimum så är det en enorm summa pengar. Det är mat på bordet varje dag istället för att skrapa i fickorna och tänka när man har råd att äta nästa gång, särskilt när man delar på de pengarna med andra. Och för er som aldrig har upplevt det så ska jag säga att det är en enorm ångest… jag gillar inte den här mannens sätt att spotta oss fattiga i ansiktet. För vi finns, även om medelsvensson bara ser sig själv och sina grannar ute på villakvarteret.

MaxFlickan
0

Radioaktiv
0

Vad är din mening med länken? Förklara dig gärna.

MaxFlickan
1

#36 Meningen? Att visa hur Schyffert bemött liknande kritik som den nu kom med.

Radioaktiv
0

Så det du menar är att jag bara sitter här och skojar och att du hånar mig?

[Hayabusa]
1

Det är inte dyrt för Sverige att ha en försvarsmakt. Det kostar som ett par pizzor & någon hyrfilm i månaden.

MaxFlickan
2

#38 Vaaad? Nej, inte så.  Jag menade inte att håna dig. Tycker du att jag gjorde det så ber jag verkligen om ursäkt.

Radioaktiv
1

Ah, tack för att du klargjorde det för mig, det var bara det jag undrade… man blir så illa bemött nästan var man än vänder sig på iFokus så jag var väl inställd på det. Då ber jag om ursäkt om jag lät otrevlig i min ton också. 

Gällande mannen i tråden dock så tycker jag att han borde skött det hela aningen snyggare och klargjort att det var olika andel för olika inkomsttagare från början :)

MaxFlickan
0

#41 Ingen fara! Jag förstår vad du menar, man har taggarna utåt här ibland. Jag kan vara likadan.

Och jag håller med dig om att han borde ha klartgjort hur han menad från början.

Ha en fortsatt bra kväll/natt!

[Hayabusa]
2

#41 Så är skattesystemet även i Sverige - den som tjänar mer betalar också mer. Vi har inte ett lågt skattetryck i Sverige, marginalskatten (som komma skall) lär vara högst i världen. Så kanske det ska vara, vad vet jag. Men det innebär ju inte för den skull att 27 (eller snarare 34) miljarder är en spottstyver. Inte ens i sammanhanget. Det kostar nästan ingenting att flyga med JAS 39 Gripen i ett helt år. Kanske som ett Happy Meal i månaden?

Det går bara att krama ut så mycket pengar som det går att krama ur - varken mer eller mindre. När pengarna är slut, så är de slut.

Svenskarna köper 3 miljoner charterresor på år. Bara för att ta en summa, så kakylerar jag med 5.000,- SEK per resa. Det ger en total summa på 15 miljarder. Skänk pengarna till staten istället och skona på köpet miljön.

Tjeja
3

#43 Om jag hade 5 000 över skulle jag hälsa på mina föräldrar 20 mil bort samt köpa en ny säng/madrass som inte hängde som en hängmatta!

[Hayabusa]
2

#44 Ja, du ser…inte lätt att få pengar att räcka till allt. Beklagar att du inte har pengar till en ordentlig säng. Hade jag vetat vem du är, så skulle jag hjälpt dig.

tlover
6

#34 (Och andra med för den delen) Det är inte bara hur "fet" plånboken är som gör om det är lätt eller svårt att ge pengar utan även tex ens inställning.

Jag och min man bor tex under existensminimum men vi ger pengar till välgörenhet. Inte alltid men då och då för vi tycker helt enkelt det är värt det. Vi har börjat ge mer sen vi började meditera också så mer meditation åt folket 🙂

Jag har för mig att det finns till och med forkning som visar att ju mer pengar man har ju mindre ger man till välgörenhet så det borde då vara svårare att ge om man har mer (men av andra anledningar, jag säger inte att det är enkelt att leva under existensminimum,)

l'm back

[Hayabusa]
5

"En annan av snubbarna som gillar skatt är Henrik Schyffert. Som 2009 kom ut som sosse och var förband åt Mona Sahlin. Då var han även underhållning på deras jobbkongress och fällde den fantastiska meningen: "Reinfeldt har regerat Sverige lika bra som tjejer kör bil".

Den meningen kräver nästan ett eget inlägg faktiskt. 

Han jobbade även åt S i årets valrörelse, gratis. Då var han speakerröst till en av deras filmer och fick två valvakebiljetter som betalning. 

Schyffert tog 12 Mkr i utdelning förra året. Det innebar en skatt på på 5,69 Mkr. Men hade han tagit ut pengarna som lön istället hade skatten istället blivit 8,2 Mkr (68 % skatt). Han "snuvade" alltså skattebetalarna på 2,5 Mkr. Eller 7 heltidsanställda undersköterskor"

Läs hela texten här:

http://www.uvell.se/2014/10/27/vissa-%C3%A4r-mer-j%C3%A4mlika-%C3%A4n-andra-23890513

Zepp
2

Summa summarum.. Sverige är ett rikt land.. de flesta är välmående och har sedan årtionden fått högre levnadstandard/högre disponibla inkomster efter skatt/ökade förmögenheter/bättre bostäder.. oavsett regering! 😮

Man kan diskutera orsaken och om alla har fått del av den kakan.. men det är en helt annan tråd!

Man skulle rent utav kunna diskutera om den hade varit möjlig om vi inte haft invandring/om invandringen är en positiv del av den standardhöjningen?

Vi är ett stort land med på tok för liten befolkning.. och vi har fortfarande brist på kvalificerad arbetskraft.. det är en av orsakerna till att företag är tvungna att flytta utomlands/blir tvungna att importera arbetskraft!

Ett(1) problem är de missriktade reformerna inom utbildningssystemet som mer går ut på att skicka pengar utomlands/det fria skolvalet som dränerar den allmänna skolan på resurser och eldsjälar!

WTF.. vi har brist på kvalificerad arbetskraft, för att upprätthålla vår höga levnadsstandard.. politikernas lösning på detta var att sänka skatterna på arbete för att gynna utbildning/göra det till ett helvete rent ut sagt för de utan högre utbildning så att fler valde att kvalificera sig för en reel arbetsmarknads krav!

Man kan tycka vad man vill om detta.. men politiker har för det mesta rätt begränsade möjligheter att påverka folks val i livet!

De jobbar främst med att stifta lagar.. höja/sänka olika skatter!

Såå.. vi har de politker vi själva väljer.. och de valmöjligheter de tillhandahåller!

Utifrån det kan vi själva göra val.. vad vi vill bli och hur våra liv skall gestalta sig framöver.. det krävs lixom inte att man är någon raketforskare för att lista ut sådant!

Sen på det.. vi har omstöpt hela bostadspolitiken, sålt ut stora delar utav allmännyttan, sparat några områden.. främst i Stockholm, Göteborg, Malmö där vi förvarar arbetskraftsreserven/dropouts.. för att resten av befolkningen skall få lugn och ro samt ägna sig åt att jobba, trivas med sina liv, må bra och bidra till landets utveckling!

Den  nya anstormningen av flyktingar är såklart en påfrestning.. men sköts den rätt så är det en investering för framtiden!

De kommer så klart att tryckas igenom samma filter som vi har för alla andra medborgare.. och ut kommer det att komma ytterligare kvalificerad arbetskraft som är motiverade att jobba, må bra, trivas med sina liv och bidra till landets försörjning!

Man kan såklart diskutera finslipning av mekanismerna.. både för nyanlända och gamla medborgare.. allt behöver hela tiden anpassas för tidens behov.. och skall helst kosta minsta möjliga för skattebetalarna.. för bästa avkastning för investerad krona!

Zepp
3

Det tyder mer på att vi bör gynna en sjunkande nativitet och öka invandringen!

För i dag lär det ta minst 25 år för inrikes födda innan de blir nettobridagsgivare!

Såå.. ditt förslag är altså att slopa barnbidraget.. för att gynna svensk tillväxt/ekonomi?

[Hayabusa]
3

#49 Jag föreslår inget alls. Jag är inte politiker eller beslutsfattare. Det som står att läsa i #29 är ett utdrag av en text som publicerats i HD (dagstidning) och författats av Olle Lönnaeus. Uppgiften från Riksrevisionen är deras egen.

Vilka analyser eller slutsatser man drar av Lönnaeus text eller Riksrevisionens info - ja, det är upp till var & en.

Zepp
3

Jag har oxå få lösningar på våra gemensamma problem.. anstormning av flyktingar/ demogafisk sammansättning/brist på arbetskraft/stigande bostadspriser!

Oså är jag ju ingen politiker heller!

Grejen är väl snarare att det är lätt att skylla sina tillkortakommanden på någon annan, speciellt om de kan klumpas ihop i någon förment grupp.. typ invandrare!

Såå, jag undrar fortfarande varför du inte har anammat rådande politiska inriktning.. skaffat dig ett högutbildat jobb/ägd bostad subventionerad med ROT/RUT, rese- och ränte-avdrag.. iomed att det var detta vi röstade för.. för 9 år sedan.. sent skall syndaren vakna!

Hur som helst.. med tillgänglig statistik så har jag visat att levnadstandarden har ökat, disponibla inkomster efter skatt har ökat, förmögenheterna har ökat och allt fler får bostad allt i allt yngre ålder!

Är det detta som är problemet?

Kan det skyllas/tillerkännas invandringen?

Det kanske var bättre förr.. när folk hade det sämre?

Kan det vara att statistiken inte avslöjar att det skett en omfördelning mellan olika befolkningsgrupper.. och att det varit politikernas mål för att få sitta i regeringsställning/gynna dem själva och deras likar.. alternativt att sätta en brännlampa i röven på befolkningen så att de tar sig i kragen och tar tag i sina liv?

Jag har inte så mycket förtroende för för brännlampepolitiken som en faktor att få folk att ta sig i kragen.. dock så tror jag att den är reel!

Tjeja
6

# 51 "Hur som helst.. med tillgänglig statistik så har jag visat att levnadstandarden har ökat, disponibla inkomster efter skatt har ökat, förmögenheterna har ökat och allt fler får bostad allt i allt yngre ålder!"

Var någon stans hittar du statistik som säger att allt fler får bostad i allt yngre åldrar?

När jag gick i gymnasiet för över 20 år sedan, hade jag flera klasskamrater i 16 års åldern som hade egen lägenhet och bodde själva och faktiskt kunde försörja sig själva på sina w/e extra jobb dem hade. Idag har inga normala 16 åringar den möjligheten ens om dem har heltidsjobb vid sidan av gymnasieskolan! 

Flyttade man inte hemifrån när man fyllde 18 var man konstig! Idag är det nästan tvärt om! det är få ungdomar förunnat att kunna få en permanet bostad vid 18 års ålder om inte mor och far är rika nog att köpa något åt dem. Vilket faktiskt, hör och häpna trots dina resomenang och kalkyleringar, majoriteten av ungdomarnas föräldrar faktiskt inte har råd och möjlighet till att göra!

Så de statistiker som räknat ut att allt fler yngre får bostäder i allt yngre åldrar är helt ute och cyklar från verkligheten!.

Men så är det ju så med statistik, det beror helt på hur man räknar och presenterar den. Det går att vrida på det till att se ut som vad som helst man vill framföra..

Zepp
2

Det kan ju hampa sig som så att allt fler har fått det bättre och bostadsmarknaden numera har flyttat till Hemnet?

Dvs om man har en familj som fått det bättre så har de oxå råd att gå i borgen/ge bidrag för inköp av bostad!

Och all tillgänglig statistik visar att vi har fått det bättre.. vilket mest troligt handlar om att vissa har fått det bättre.. och vissa har fått det sämre!

De som står uppsatta på bostadsförmedlingen i dag är losers, bostadsmarknaden har flyttat till Hemnet!

De som står i kö på bostadsförmedlingen står i kö för en trissvinst.. dvs om de lyckas få en bostad.. och ett fåtal får detta så är det att jämföra med att få en lägre trissvinst, dvs ren tur och några tusen i plånboken varje månad!

Iomed att vi har slopat bostadspolitiken via fria val och privatiserat denna så får folk ta skeden i vacker hand och söka sin bostad via Hemnet!

Man kan tycka vad man vill om den politiska kantringen men den har realpolitiska utgångspunkter!

Vi behöver inte fler personer som flyttar till lågutbildade arbetsintensiva jobb i industriregioner.

Vi behöver och har brist på kvalificerad arbetskraft med universistesutbildning.. och har man tagit sig igenom den och fått jobb så har man inkomst att söka bostad på hemnet!

De övriga får söka bostad i arbetskraftsreservens reservat!

Annars så byggs det nya bostäder i bra lägen, bra komunikationer, nära köpcenter osv.. de kostar som regel 12-13 tusen i månaden för en liten trea!

Som regel kan man sätta upp sig tidigt för dessa bostäder!

Verkligheten kommer allt närmare.. tur att man kan skylla det mesta på invandrare!

vallhund
4

Anmälningsknappen kan man aanvända om ett inlägg bryter mot lagen eller iFokus regler. Inte för att man inte gillar ett inlägg.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

vallhund
3

Undrar vad meningen är med att anmäla mitt inlägg #54 ?

MaxFlickan
1

#54 Att visa att man inte förstått vad du skrivit…?

vallhund
1

😃