Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etiketter: integrationimmigrationpolitik
Läst 2174 ggr
Loris M
1

Det saknas 1 miljon invandrade!

"En svensk kvinna som tidigare i snitt födde 4 barn föder idag knappt 2 barn. Det betyder att utan invandring så skulle befolkningen minska. Tack och lov så har viss invandring kompenserat detta. Men det saknas ca 1,0 miljoner personer för att vi ska få tillbaka en befolkningspyramid som liknar den på 30-talet…."

Källa

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Corgitok
5

Är det inte på ett sätt bra att människofödsel i Sverige minskat? Jag menar, det blir ju betydligt mindre koldioxid utsläpp och mer plats år folket

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Loris M
2

#1 Så kan man kanske också se det. Men på lång sikt är det inte bra att svenska kvinnor föder färre barn.

tlover
3

#1 Folk behöver ändå födas för annars så finns det ju inga att ta hand om en då man själv blir gammal.

Sen så kan man ju jämna ut befolkningen på jorden, tex det föds många i u länder men få i i länder så en utjämning (dvs invandring här och utvandring i fattigare länder) är ju bäst för jorden.

Sen så finns det ju andra sätt att minska koldioxidutsläppen.

l'm back

Corgitok
0

#3  Aa det stämmer.

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

RobinEH
1

Vår pyramid har ju sett ut såhär sedan 60-talet. Faktum är att antalet barn som föds ökat sedan 2000. Därtill lever vi i ett industriland som inte är i behov av ett majoritetsblock av nyfödda.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Spöket
2

Fler barn dog tidigare också. Det är väl inte så att den Svenska befolkningen har minskat i antal sedan 1800-talet? Var vi fler förr?

Multi vad?

Loris M
4

#6 Nej, vi var nog inte fler förr och vi har inte heller minskat. Men det är ju tack vare invandringen. När det gäller 1800-talet så vågar jag inte säga, men här kan man läsa om antal födda barn för kvinnor med födelseår 1870-1965 och det står också att: 

"Det genomsnittliga antalet barn som olika kohorter kvinnor har fått finns dokumenterad för kvinnor födda från 1735. Kvinnor födda på 1700-talet och under första hälften av 1800-talet fick i genomsnitt mellan fyra och fem barn. För efterföljande generationer minskade barnafödandet snabbt och var nere i under två barn per kvinna för generationer födda vid sekelskiftet 1900. " 

Sen kan man se i den här tabellen hur spädbarnsdödligheten förändrats mellan åren 1900-2010. 

Här finns det folk- och bostadsräkningar från 1960 och fram till 1990. Någon som gillar tabeller, diagram och beräkningar får gärna ta en titt och dra slutsatser.  

Men här finns det också info som vad det verkar som sammanfattar ovanstående:

"Sedan slutet av 1800-talet har antalet barn per kvinna, den så kallade summerade fruktsamheten, sjunkit dramatiskt i Sverige från runt 4,0 ned till cirka 1,5 år 1999, och sen upp igen till 1,94 år 2009. Fruktsamheten har alltså ökat något de senaste åren, men enligt prognoser från SCB kommer siffran långsamt att sjunka till runt 1,82 omkring år 2050. För att upprätthålla befolkningsstorleken krävs en summerad fruktsamhet på 2,1 barn per kvinna. Utan invandring skulle Sveriges befolkning därmed krympa." Källa

Samt: "Utan invandring hade Sveriges totala befolkning minskat de senaste årtiondena. Framförallt små kommuner i norr är beroende av invandring för att klara befolkningstillväxten, men även större städer som Malmö och Göteborg hade upplevt en befolkningsminskning om det inte vore för invandringen." (samma källa som ovan)

Spöket
5

Vill invandrare bosätta sig i små kommuner i norr? De flesta verkar vilja bo i storstäderna och det är där bostads och arbetsbristen finns?! Det känns märkligt att ta in fler folk i landet för att vi inte föder fler barn och att vi samtidigt trots det har hög arbetslöshet. varför ta in fler om vi inte har arbete till dem?

Multi vad?

tlover
3

#8 Glöm inte att invandring även skapar arbete.

#7 Bra skrivet. Härikring så är de flesta kommuner beroende av invandring. Tyvärr går endel kommuner ändå back, det roliga är att många invandrare bosätter sig här ute på landet för att kunna odla och ha djur eller kunna jaga (relativt sett, jag vet inte om nån svensk förutom jag och min man som gjort det men en hel del invandrare.)

l'm back