"My hijab has nothing to do with oppression"
https://www.facebook.com/theguardian/videos/10153421342496323/?pnref=story
Vad säger ni om detta?
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln
Jag skulle säga att alla har sin egen synvinkel. Men ur min, som kvinna född i Sverige och den svenska kulturen så har jag uppriktigt sagt svårt att se en hijab som något annat än just förtryck. Samtidigt så ska ju alla kunna få ha på sig exakt vad de vill…
Det är klart att inte alla som bär slöja gör det av tvång!
Det finns ju massor med muslimska kvinnor som själva är djupt religiösa och vill bära slöja för att hålla sig kyska och rena inför den Gud de tror på.
Inget normalt klädesplagg är oppressivt i sig själv utan det beror ju på omgivningens uppfattningar och bärarens egen känsla inför plagget som avgör om det är förtryckande att bära det.
Tyvärr är ju slöjan ett viktigt plagg och en viktig symbol för kvinnans underlydnad i många religiösa sammanhang i olika kulturer och även andra religioner än islam.
Men för att internet används av pedofiler så är inte hela internet pedofilistiskt och har inget med pedofili ö h taget att göra för de flesta… så att säga..
Frågan här i Sverige blir när man ser en kvinna bära slöja är om hon gör det för att hon själv vill det eller för att hennes familj och vänner kräver eller förväntar sig det?
I en del länder har ju inte kvinnorna valfriheten, och det är hemskt när den svenska valfriheten tas ifrån dem för att sharia råder i vissa områden här.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Det handlar inte om VAD kvinnor har på sig utan VARFÖR kvinnor har på sig vissa kläder eller INTE har på sig vissa kläder. Det handlar om det fria valet. Har hon på sig slöja (som jag förenklar det till) för sin egen del, ja då är det inget tvång. Men samtidigt är det väldigt svår fråga att diskutera.
Om man tänker så här: Smink, varför har kvinnor smink på sig? jo för att samhället lyfter fram det som norm och det blir motvind att inte sminka sig, eller vara smal etc. Kvinnor kanske säger: "jag sminkar mig för min egen skull" eller "jag opererar silikonbröst för min egen skull" men egentligen så ligger det någonting bakom det. Samma sak kanske även gäller slöjan. Att man blir lurad av vad som förväntas av en och egentligen är det inget fritt val även fast det lätt kan ses som det.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag skulle så gärna vilja höra om varför, om det finns någon på Ifokus… som bär Hijab här i Sverige men inte när de levde i sitt födelseland kunde berätta varför de gjort denna förändring
Skulle jag med vilja veta
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Min mans syster bar inte sjal på sig i Libyen, sedan flyttade hon till sin man (engelsman som jobbade i Libyen innan arabiska våren) och idag bär hon hijab trots att han, som är kristen protestant, naturligtvis inte tvingar henne till det. Hon anser själv att hon vill behålla den kultur hon är ifrån och det kanske blir ännu viktigare nu när hon inte längre bor i den själv (min man är likadan, han var inte särskilt troende i sitt land, nu ber han fem gånger om dagen, till exempel).
Jag tror också det mycket kan vara samhällets norm, eller i det här fallet kanske religionen, för även om det inte står om slöjan rakt ut i koranen så står det att man ska täcka sig för Gud (män också) och det står även om slöjan i haditerna. Många muslimer är ju betydligt mer troende än de sekulära svenskarna och väljer väl därför helt enkelt att ha hijab. Besöker jag en moské med min man (jag är inte muslim, men följer med ibland om jag inte har något bättre att göra liksom att han följt med mig till kyrkan) eller när jag var i Palestina och besökte moskéer och synagogor av nyfikenhet, sätter jag, enligt reglerna, på mig en sjal och täcker mitt hår, jag tycker ärligt talat inte det är så stor grej och förstår inte riktigt varför svenskarna anser att de måste göra det till det?
Det står även i bibel och torah (gamla testamentet för oss) att man bör täcka håret av vördnad för Gud, här är vi ju så sekulära, men åk till Jerusalem så får ni se kvinnor från alla de tre abrahamitiska religionerna som täcker sitt hår, det är inte alls särskilt konstigt.
Sedan var det ju inte särskilt längesedan som vi faktiskt täckte vårt hår i Sverige också och det var en del av modet här.
Tack # 7 Melody X , kunde inte förklarat det bättre själv, som sagt, de flesta av oss människor lever enligt den NORM som är där vi befinner oss. Självlkart gör vi det enligt reglerna om vi vill besöka Kyrka, Moske, Tempel eller Synagoga, alla dessa byggnader är ju heliga för någon och ska behandlas med respekt. Åter till slöjan… Åsikter har många men de som "tycker"mest är de infödda svenskarna, kanske är det för att göra en religion begripbar men det gör ju att man inte ser ngt annat av religionen än slöjan som No! No objekt. Eller?
Alltså, i Sverige är det fult att vara troende och religiös (minns när jag gick i skolan, de som kom från frireligiösa familjer sågs ofta som väldigt konstiga, inte ofta var de också ganska utfrysta i skolan) medan det i de flesta andra länder är så att de flesta faktiskt är troende på ett helt annat sätt än i Sverige, jag skulle säga att jag som väldigt sekulär stack ut ordentligt både när jag bodde på Irland och på Malta som bägge är ganska religiösa länder.
Jag har sällan träffat kvinnor som känner sig förtryckta av slöjan, eller sjalen som jag föredrar att säga (jag känner har inte alls träffat många som täcker hela ansiktet trots att jag tycker jag varit runt i dessa länder en hel del). De jag har träffat har på sig slöjan för att det är just norm i deras mode, om det sedan beror på kultur eller religion eller vad som - spelar för dem ingen roll, det är deras norm och deras egna val (många för att de är troende och därmed vill täcka sig för vördnad för Gud) och de gör ingen stor grej av det. Feminism inom arabkulturen har otroligt mycket större problem än klädselns vara eller icke vara.
Jag frågade min man innan vi gifte oss faktiskt om han skulle tvinga mig att bära sjal. Han tittade på mig som om jag vore dum i huvudet och sa; "Det är inte mig du i så fall skall täcka dig för utan det är Gud, och det måste du känna själv".
Nu inser jag i och för sig att min man är väldigt openminded, annars hade han inte gift sig med en tvåbarnsmorsa tillika sekulär svensk - men det är väl även ungefär det de flesta kvinnor som jag själv pratat med säger också.
Tack #6 för din förklaring om din svägerskas val att bära slöja nu men inte tidigare i sitt hemland. Jag har inga problem med kvinnor som bär hijab då skulle jag få på skallen av visa vänner som bär det. Dock finner jag det fortfarande intressant anlendningen till att man väljer att bära det här, eller vilket land man flyttat till om man inte burit det innan i sitt hemland
Jag personligen anser att man givetvis respekterar seden dit man kommer och om man som kvinna går in till en moske eller tex ett buddistiskt temple som klär man sig om det behövs.
#0 jag är glad för dig och din mans förståelse för varandra Dock kan man tolka saker och ting på manga sätt, ett är ….
"Koranen instruerar manliga troende muslimer att om de ska fråga profeten Muhammeds hustrur om något ska de göra så från bakom en hijab. Att använda sig av denna hijab är ett ansvar som männen, och inte profetens fruar, måste ta. "
Ser fram emot fler kvinnors input. 🙂
Jag tror det överlag blir viktigt att behålla den kultur man har om man flyttar till en annan. Kan lova att det aldrig har varit så viktigt att dansa små grodorna som det blev under midsommarfesten för svenskar på Malta när vi bodde där 😎
Det finns ju också exempel på när hijaben används som en protest, ett exempel är just Libyen, där hijaben inte alls var en vanlig företeelse när Gadhaffi kom till makten. Han, som ändå är den som införde sharialagarna i landet, gick ut och sa att det är helt oväsentligt för kvinnor att bära hijab eftersom det varken står i Koran eller i haditer hur hijaben ska bäras. När missnöjet växte mot Gadhaffi valde fler och fler kvinnor att sätta på sig hijaben i protest mot hans politik eftersom han själv var så tydlig med att hijab var onödigt för kvinnor att bära. I Iran ser vi tvärtom nu - där är det lag att bära sjal men fler och fler iranska kvinnor utövar ickevåldsmetoder och tar av sig hijaben och lägger upp bilderna på instagram i det såkallade slöjupproret. Som sagt, det finns kvinnor från båda läger. De jag möter använde sjal för att visa vördnad för gud och är nöjda med det. Jag har inte mött så många kvinnor i burka men hoppas göra mina nästa fältstudier i ett land där det är relativt vanligt om läget blir lite lugnare där än det är för tillfället, så jag hoppas att jag får mer insikt i hur de kvinnorna tänker då.

Eh, jag är mer inne på varför svenska kvinnor sminkar sig.. när de inte längre behöver det?
Dvs.. de är väldigt sällan beroende utav att se "snygga ut" för att attraktera en man som försörjer dem och deras barn!
Såå.. jag vill gärna jämställa slöja med smink!
Altså i den bemärkelsen att kvinnor gärna får lov att vara "kvinnliga"!
Dvs i olika kulturer skiljer det lite grand.. kvinnor/flickor vill i de flesta kulturer se vackra ut.. det är väl det vi borde ifrågasätta om något!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.