Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etiketterintegrationimmigrationpolitik
Läst 1634 ggr
MaxFlickan
3

Mångkulturalism - en önskedröm?

"Mångkulturalism är inte en självklarhet i samhällen med immigranter. Bland annat i Frankrike talar man om ackulturation, vilket innebär att immigranter som kommer till landet förväntas bli franska genom att ägna sig åt den franska kulturen med bland annat språk och värderingar. I Finland vill många att immigranterna ska anamma sig den finländska kulturen samtidigt som man uppmuntrar mångkulturalism.

- Det är det som är paradoxen i det hela. Å ena sidan finns en utopi om att alla ska ha sin kultur och att alla med olika kulturer kan bo i samma land. Samtidigt vill man ändå ha ackulturation med finsk kultur som huvudkultur. Jag tror inte man är medveten om vilken konflikt det här är, så det är viktigt att vi pratar om det."

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/07/29/mangkulturalism-en-onskedrom

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Loris M
1

Det handlar om olika synsätt egentligen. Att det blir komplicerat och konfliktfyllt beror på att man inte är med på det klara alla gånger vad mångkulturalism går ut på. Innebär det att "de" ska anpassas efter "oss" eller att vi ska ta del av varandras kulturer?

I forsknings sammanhang säger man allt oftare interkulturell istället för mångkulturell. Det senare är enbart ett konstaterande att det i ett samhället finns fler olika kulturer. Det innebär ofta att de som kommit hit får anpassa sig efter oss som bor här och ska anamma  våra seder och vår kultur. Interkulturalism innebär att det sker ett utbyte. D.v.s att de olika kulturer berikar varandra, att man ta del av varandras erfarenheter och kunskaper. Att man lär av varandra och att alla kulturer ses som lika mycket värda.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

MaxFlickan
2

#1 Åh, tack för din intressanta kommentar! Du har rätt att man kan se det på många olika sätt.

Nu  när jag pratar med andra om multikultur (in real life, inte på denna sajt) så kommer oftast diskussionen att handla om islam och hur muslimer borde anpassa sig till vårt samhälle och utplåna sin egen kultur…. Grr, vad jag blir trött på människor ibland.

Interkulturalism?  Låter intressant. Skall forska lite mer om det.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Loris M
2

#2 Ja, sånt är tröttsamt! 😐Det är därför som det är så bra med en sajt som denna, så vi kan upplysa och slå håll i alla myter och felaktiga antaganden. 🙂

MaxFlickan
2

#3 Jo, denna sajt kan göra stor nytta :) Hoppas att fler hittar hit.

Halvdansken
6

Att man anpassar sig till ett nyt samhälle betyder inte att man utplånar sin egen kultur. Man kan mycket väl ha 2 kulturer.  Eller fler.

Språket är väl en av de största kulturbärarna, att lära sig svenska och att skriva med latinska bokstäver är ju absolut att anpassa sig till det nya landet. Att kvinnor o män är jämställda, att man kanske ska ha andra kläder på jobb än privat osv.
Jag förstår inte varför det alltid är som om man enbart kan ha EN kultur. Människor kan också vara mångkulturella.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Hayabusa]
2

#5 Instämmer. Personligen gillar jag exempelvis den danska kulturen, men för att "gå hem" i Danmark så måste jag bli lite mer Preben och lite mindre Svenne. Som du säger - det är en anpassning till en ny miljö.  Mina danska vänner & bekanta är ju redan anpassade i den miljö de befinner sig i -  de har färre motiv att anpassa sig till mig.

Sedan kan man ju fråga sig hur utbredd en genuin multikultur, globalt sett, verkligen är? (eller interkultur, som det kanske heter).

Tjeja
5

Att leva multikulturellt i ett land med många religiösa muslimer är näst in till omöjligt då det är emot islam att acceptera någon annan religion eller kultur.

Det blir krig då.. tyvärr.. såvida inte islam blivit stadsreligion och stället inte längre är multikulturellt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Loris M
2

#7 Oj, hur kom du fram till det? Och varför tar du upp just islam? Menar du att kristna, judar eller andra accepterar andra religioner men inte islam?

MelodyX
4

#7 Var har du fått för dig att det är emot islam att acceptera andra religioner?

MaxFlickan
4

#7 Ursäkta, vad?  Jag har helt andra upplevelser än dig. Alla muslimer jag har träffat har både accepterat mig och min religion.

Tjeja
6

#8 #9 och #10

För att jag också varit religiös muslim!

Här en liten redogörelse för Islam, judendom och Kristendom

alla dessa religioner har jag varit aktivt engagerat djup religiös troende i.

Jag började som kristen bestämde mig för att studera "grundtexten"(det jag trodde var orginalversionen av bibeln på de originalspråk den skrevs på). Vandrade där med tiden djupt övertygad till judendom och fördjupade mig i kabbalah för att sedan känna att ingen tog Gud på allvar och började studera Islam som fick mig att känna att dem följer "ursprunget" på många sätt mycket mer än t o m Judendomen (superkontroversiellt att säga men dem följer det "vi kristna" i Sverige kallar för gamla testamentet/ Torahn mycket närmare och "ursprungligare" än vad både kristendom och judendom gör.)

Jag kom aldrig så långt dock att jag orkade lära mig arabiska ordentligt för att fördjupa mig i koranen utifrån originalspråket. Koranens suror är enormt mycket mer svårlästa än bibelns nog så avancerade texter.

Men hur gemene man/kvinna som är "normal religiös" och mer där till, tänker och känner inför sin religion har jag personlig erfarenhet av och inbillar mig att jag förstår på ett helt annat plan än sekulariserade svenskar.

🙂 Därför! 

Men detta inlägg lär ju bli bortplockat å det snaraste antar jag. för sådant får man inte säga i Sveriges vackra och navia utopiska dröm till åsiktskorridor.

MelodyX
3

Eller hur? Du verkar ju ha missat Koranen då i alla fall? Min man är också väldigt religiös muslim - han kan Koranen utantill till exempel - han gifte sig med en kristen svensk…

Tjeja
6

#12 att kunna koranen utantill och att som man gifta sig med en "icketroende" gör honom inte mer "otrogen" utan snarare tvärt om, på samma grunder som de extrema IS när dem våldtar kvinnor i Allahs namn för att det är guds vilja så sprider din man den sanna religionen genom dig. 

Att han sedan inte engagerar sig i islamistisk aktivism är helt normalt men när det gäller, då kommer han att vara sin religion trogen, tro mig.

Och att du undrade om han skulle tvinga dig att bära sjal vittnar bara om din egen enorma okunskap!

Det är inte männen som tvingar på kvinnorna sedlighet, det är kvinnorna på kvinnorna som gör det! Skulle du börja bära sjal på grund av din tro skulle din man uppskatta det.

Det är ju varje kvinnas egen religiösa övertygelse inför Gud vad som är rätt och fel som hon egentligen enligt islam ska täcka sig. Att täcka sig för att det är "normen" är fel. Man täcker sig för att man 1 tror på gud och vill vara sedlig, ren och helig, och 2 av respekt och hänsyn till männen.

Kommer du till ett muslimskt högreligiöst land bör du åtminstone täcka dig av respekt. Och tja.. det säger du ju själv att du gör. Alltså är allt frid och fröjd med dig och din man.

Tills den dagen han måste ta ställning för om han verkligen tror och vill leva efter sin tro islam, eller om han väljer att vända islam ryggen. Då kommer det visa sig vilket han värderar högst.

MelodyX
5

Nja, jag har en högskoleexamen inom de abrahamitiska religionerna, och har spenderat en hel del tid i dessa länder,  lite kan jag nog i alla fall 😃. Sedan vet jag inte varför du svarar i denna tråd på den andra tråden? Oroa dig inte för mitt äktenskap du, jag är fullkomligt trygg med mitt val, och han är sin religion till ganska mycket, det innebär dock fortfarande att han ska acceptera bokens folk enligt Koranen. 

Du får dock gärna hänvisa vilka suror det står att man inte accepterar andra religioner, jag har en koran här på bordet så jag tar gärna upp lite kvällslektyr om det är så.

Tjeja
7

#14 då är du också mycket medveten om att det finns många religiösa schismer och åsiktsgrupperingar inom islam också där de aktiva är beredda att döda varandra inom samma religion. Precis som i kristenheten. 

Och nej jag oroar mig inte ett dugg för ditt äktenskap det får du göra helt själv. 😉

Skönt att du känner dig så trygg! 

Vad Koranen säger när du själv läser och hur den ska förstås och tolkas vad den säger verkligen innebär är helt olika saker inte bara för hur du läser utan även beroende på vilken inriktning och vilken religiös ledare du frågar. Det vet du med. Så läs du surorna med dina svenska sekulariserade glasögon om du vill.

En varmt övertygad troende och en "skriftlärd" som inte själv lever i övertygelse ser helt olika saker och det gäller alla religioner per se.

MelodyX
5

Väntar fortfarande på hänvisning till vilka suror detta står i. JAG kanske läser med svenska glasögon. Min man gör det inte.

Tjeja
5

suck

MelodyX
7

Nä. Det var väldigt svårt att hänvisa till dessa källor va?

Tjeja
5

Det handlar om tolkningsfrågor så ja, ord för ord är en sak, vad orden innebär en annan. Och jag har inte lämnat allt vad religion heter för att jag hade överskotts energi kvar att diskutera teologiska tolkningar, exegetik och annat. Vill du verkligen diskutera dessa saker med idag troende aktiva religiösa muslimer och få teologiska svar och övertygelser är det ju bättre att du vänder dig till dina vänner och bekanta då i de länder du levt i och studerat.

Du vet lika väl som jag att aktiva religiösa muslimska sammanhang har man inte något intresse av att leva multikulturellt utan hellre krigar och dödar andra som råkar ha en annan åsikt.

Är din man Sunni eller Shia?

MelodyX
7

Men jisses, du kan verkligen inte hänvisa till var det står i Koranen att islam inte accepterar andra religioner? Uppenbart är ditt antagande fel då, eller hur? Men visst, står det i Koranen (som ju är den bok de flesta muslimer som är troende lever efter) någonstans att andra människor inte är accepterade, så är det ju bra om du länkar. Olika tolkning eller inte. Det var allt jag begärde men det verkar väldigt svårt.

Tjeja
4

Ok… om du behöver mig för att redovisa att man ska slå tillbaka dem som inte tror undrar jag om du verkligen studerat som du säger att du gjort.

Jag säger inte att jag är kunnig i att citera koranen, jag har läst men kan den absolut inte utantill som din, infödd i religionen, make är, jag säger att jag har erfarenhet av att vara varmt troende.

Men har du inte läst om jihad, (en del vill tolka det som ett personligt krig emot sin egen synd för att leva ett renare liv, andra tolkar det som krigsuppmaning, där, tolkning igen)?

Har du inte läst om att Allah ska skicka terror till dem som inte tror och har stängda hjärtan och öron? (Andra suran tex) Om Guds förbannelse över dem som inte tror? 

Där har du grunden för att en genuint religiös muslim inte vill beblanda sig med "kuffar" (كافر‎ ) från andra religioner! Och religion är kultur! Vi talar nu inte om smaksensationer och kryddor eller traditioner av klädernas utseende och så vidare. Utan vi talar om kultur som har med religion att göra!

Islam har stått för mycket feminism och män och kvinnors lika värde genom historien. Men det finns inget lika värde för en person av en annan religion. Det mest barmhärtiga man kan göra mot en syndare är att frigöra dem ifrån sin synd på ett eller annat vis. 

Speciellt Judar och kristna är omnämnda som religiösa grupper man inte ska vara vän med. (femte suran har jag för mig bl a.) det står typ "ni troende ta varken judar eller kristna till era vänner"… är det att acceptera andra religioner/kulturer tycker du? Och då är ändå kristna och judar del av "bokens folk" som du själv skriver och respekteras därför mer än andra religioner.

Trevligt att prata förresten men vi kapar tråden, kanske får skapa en ny annan tråd för denna diskussion?

För min del måste jag lägga mig nu men kanske vi kan fortsätta imorgon, om vi orkar och då skapa en ny tråd för islam som tro?

Tänker att det finns så många fördomar mot islam bland svenskar generellt men också mycket okunskap! För min del kan jag idag se tillbaka på de religioner jag varit engagerad i och trott på med både vemod och med kärlek.

Jag har idag inget i grunden emot varken kristendom, judendom eller islam som religioner som sådana, mycket fint går sekulariserade svenskar miste om. Men det finns också negativa saker som i religiösa aktivisters händer blir till ren ondska, men som man som troende lätt kan ryckas med i att se som gott.

anyways, godnatt och hörs mer imorgon melodyX!

MelodyX
5

Jag tror alla här vet att det finns extremister men det var väl knappast de du diskuterade när du drar alla över en kam genom att säga att "islam inte accepterar andra religioner", eller hur?

vallhund
3

Tänk på tonen är ni snälla, man behöver vare sig pinka revir eller tävla om att pissa längst.

Hån o spydigheter hör inte hemma här o kommer från o med nu att tas bort direkt o den som envisas kommer att få en varning.

Vallis, sajtvärd

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Tjeja
8

#22  Jag har inte dragit någon människa över någon kam. Som du själv citerade skrev jag att islam inte accepterar andra religioner.

Det är grundlagt redan i trosbekännelsen "Det finns ingen gud förutom Allah och Mouhammed är hans sändebud" Där är alla andra religioner uteslutna ur islam. 

Hur människor sedan applicerar det i verkligheten vet vi skiftar. Men man behöver inte vara någon Muslimsk extremist på något vis för att inte acceptera andra religioner. Att ha översyn med andra människors okunskap om sanningen och skydda dem som inte förstår bättre för att dem ska få en möjlighet att höra sanningen är inte på något vis att acceptera deras religioner, utan enbart barmhärtighetsgärning för att ge dem möjligheten att hitta rätt/komma till insikt och söka den ende sanne Guden och den enda sanna tron enligt islam.

Att respektera liv och inte vilja skada dem som inte skadar dig är inte heller att acceptera de andra religioner utan ett sätt att först med ödmjukhet försöka vinna över dem till den enda sanna religionen. Fråga din make!

Gud är barmhärtig god och förlåtande mot alla som sätter sitt hopp till honom och till sanningen. Barmhärtighet är inte acceptans utan just den barmhärtigheten extrema aktivister hänvisar till när dem dödar icke troende. Deras extrema tolkning att barmhärtighet är att döda betyder inte att dem som inte tolkar barmhärtighet som mord har accepterat någonting hos någon annan religion för det. Utan bara att dem vill vinna över folk till religionen på ett annat sätt än våldsaktivister.

När de muslimer som förespråkar fred och tolkar koranen med kärlek och det vi i västvärlden tolkar som godhet blir tillräckligt många i ett område kommer snart aktivister att kräva strängare tolkningar hos dem. Vilket snart skapar konflikter. Och det är vad vi ser i världen.

Om islam fick vara ifred från strikta aktivister med extrema tolkningar skulle fred inte vara så svårt. Men tyvärr är det ju inte så.  Att inte acceptera andra religioner är i sig inte på något vis extremistiskt varken inom islam eller någon annan religion heller. Skulle Islam acceptera andra religioner skulle Muslimer världen över inte ha problem med att anpassa sig till andra religioners kulturer. 

Motsvarande extremt tolkande grupper som tar till våld för att överta världen ser vi i dagsläget inte alls lika mycket av inom kristendomen och definitivt inte inom Judendomen. 

Att amerikanerna vill överta världsherravälde är inte drivet av religionsextremism utan av maktbegär. Inte ett dugg mer rättfärdigt på något vis. Båda kålsupare på båda sidorna vill implementera sin världsbild på övriga världen. Sätt de två att försöka samsas fungerar inget bra. Blanda sedan in Ryssland och deras maktbegär också och vi har snart en soppa av krig!

Känns det igen? Syrien är ju ett praktexempel på detta!

MelodyX
2

Du är medveten om att både judendomen och kristendomen har samma Gud och att detta nämns väldigt väl i ett flertal suror i koranen va? 

Att andra religioner inte nämns alls i Koranen beror troligen på att dessa religioner och dess avarter var det som människan visste om när Koranen uppkom, eftersom den är baserad i Mellanöstern och vi inte levde i en global värld vid den tidpunkten (fakta baserad på studier vid Alexandrias Universitet, kan leta på avhandlingen efter helgen när jag är hemma från helgens kurs).

Tjeja
8

#25 Vad av det jag skrivit får dig att ställa en sådan nedvärderande fråga till mig? och förklara något så självklart som jag aldrig sagt någonting annat emot?

MelodyX
5

Say no more. Tycker du säger emot dig själv om du inte förstår det men vet att alla de tre abrahamitiska religionerna har samma Gud (vilket också gör att de accepteras, utan problem av de flesta muslimer, att det sedan finns extremister är en annan sak, det finns det inom judendom och kristendom också, det är inte bra för någon).

MelodyX
3

Min man är från en ganska extrem del av islam - men hela hans släkt accepterar utan problem kristendom till exempel. Och visst, enligt din tolkning är de inte riktiga muslimer då om de gör det. Jag skulle snarare säga tvärtom, att de ÄR riktiga muslimer just eftersom de faktiskt accepterar andra relgioner vilket står otroligt tydligt i koranen. Du nämnde sura fem - där står även att man ska respektera kristendomen som sig själv och vara god vän med dessa då kristna väldigt sällan visar högmod och ger hjälp när man behöver. (vers 82 är det enligt mannen). 

Det är ju ytterst få länder som inte accepterar kyrkor till exempel, Saudiarabien är väl det jag kan komma på, men jag tror det till och med är på väg att byggas en katolsk kyrka där nu? Att det sedan förekommer förföljningar mellan olika religiösa grupper är ju bara att beklaga, idioter och extremister kommer alltid att finnas, men det är inte den huvudregel som gäller enligt islam, ingen skriftlärd jag känner har något emot andra religioner, varken här eller i de arabländer jag varit i. 

Jag tycker det är ytterst få länder där islam är stadsreligion, de flesta länder har en blandreligion och det är accepterat utan problem, med tanke på att världens konflikter idag består av mindre än tio procent som faktiskt är baserat på religionskonflikter, är det ju inte heller en trolig orsak till att det är konflikter i de länderna.

Tjeja
7

Var har jag över huvud taget sagt emot mig själv? 

Du har ju inte alls läst mina inlägg så som du svarar! och du har definitivt inte läst inlägget jag hänvisade till i #11 ! Istället strävar du  efter att enbart efter att få mig att se dum ut och dig själv som kunnig, men var är din egna personliga tro? den som går innanför skjortan hos dig själv?

Uppebarligen vill du bara ha rätt, visa dig mer kunnig (pinka in revir).

Vill du vinna en diskussion så var så god. Jag lägger mig platt för jag har ingen prestige i att vinna verkligheten är den den är ändå! 

Har inte talat om stadsreligioner utan om där islam är störst religion råder mer krig än i andra länder, trots att islam egentligen är en fredsälskade religion. (Varför är det så? )

Avslutar den här diskussionen från min sida då jag märker att du enbart vill förolämpa, lägga saker i min mun (händer) jag aldrig skrivit och anklagar mig för att inte känna till saker jag faktiskt aldrig sagt emot dig på och dessutom sagt själv innan du börjat ifrågasätta mig.  Uppenbarligen läser du inte alls det jag skriver och inte heller svarar du på mina frågor utan kommer med nya påhopp istället fast jag försöker svara både sakligt och respektfullt.

vallhund
2

Tråden låst för städning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Inlägget är låst för nya kommentarer