Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etiketterkulturreligiontraditioner
Läst 2864 ggr
tlover
0

Multikultur = Multireligion?

Ofta brukar det talas om att vi lever i ett multikulturellt samhälle men gör vi verkligen det?

Jag tänker nu på att religionen är ofta en stor del i en kultur men i Sverige är det ju fortfarande kristendomen som "gäller" tex så var jag vid Fredrikas buddhistiska tempel igår och dom håller fortfarande på att försöka samla in pengar till att bygga det medan det finns kyrkor i de flesta medelstora byar härikring och då är ändå Buddhismen den tredje största religionen i Sverige.

Är det helt enkelt mindre accepterat med multikultur när det kommer till religion eller är Sverige helt enkelt mycket mindre multikulturellt än vad som folk försöker framhäva i tex media?

l'm back

KimE
0

Svenska lagar och kultur och värderingar är helt baserad på kristendom. Jag tror ändå den stora krocken är mellan det helt sekulära samhället och de djupt religiösa oavsett vilken religion de tillhör. Det är en ganska kort tid kyrkan har varit skild från staten många av de som utvandrade till amerika gjorde det p.g.a religiöst förtryck.  Det finns en risk att vi med våra agnostiska värderingar kommer allt längre ifrån andra länders kultur som gör att vi snart blir en främmande fågel i global politik.

[Hayabusa]
0

Är inte Sverige ett tämligen sekulärt samhälle? Fast det är kanske det som #1 menar?

tlover
0

#2 Jämfört med vissa länder ja men på många sätt är ju Sverige väldigt väldigt inkört på kristendom och det verkar vara det som "gäller" om man ska vara religös. Andra religioner får inte synas eller höras (lite överdrivet men inte mycket).

l'm back

[Hayabusa]
2

#3 Hur ser fördelningen ut? Hur ser acceptansen ut, olika religioner emellan? Kan olika religioner leva sida vid sida så är det väl inget problem, eller har jag missat något?

Själv är jag inte det minsta intresserad av religion. Att andra är det (religiösa) har jag inget problem med - så länge de låter mig tycka som jag önskar.

tlover
0

#4 Fördelning mellan vad? 

Acceptansen mellan olika religioner beror ju på vilken religion det är och ibland ännu viktigare vilken del av religionen det är (kommer inte på det rätta ordet men det finns ju tex olika kristna kyrkor).

Ibland får ju inte olika religioner leva sida vid sida tex vid byggen av religösa byggnader.

l'm back

[Hayabusa]
1

#5 Jag tänker på fördelning mellan olika religioner i landet Sverige. Här blir det naturligtvis finns det en gråzon. Själv tillhör jag, möjligen, rent tekniskt sett kristendomen men i verkligheten är jag icke-religiös.

tlover
0

#6 Det beror lite på hur man räknar, lite som du tar upp, räknar man tex folk inskrivna i en kyrka el liknande så är nog majoriteten av Svenskarna Kristna men räknar man på vad man själv räknar sig som blir det nog en hel del andra siffror.

Tex på wikipedia (jag vet dålig referens men det jag kollade upp på källorna verkade det stämma) tar dom upp en undersökning från 2011 där 49% var ickereligösa, 35% kristna, 2% Buddhister, 1% muslimer och 8% ville inte svara. Men den undersökningen var bara gjord på 500 pers så beroende på var de 500 personerna lever i Sverige så kan det nog variera.

Går man tex efter vilka som är inskriven i Svenska kyrkan så var det 65,9% som hörde till svenska kyrkan 2013.

Men hur det än är så ska ju även de som följer mindre populära religioner få utöva sin religion.

l'm back

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Varför koppla ihop multikultur med religion? Måste man vara religös för att tycka om kulturvariantioner?

Det är så synd när världen gör denna ihopkoppling enligt mig.

[Hayabusa]
2

#7 500 pers känns som ett för litet underlag, kan jag tycka. Hur som helst så har de mindre religionerna, i ett specifikt land, naturligtvis kämpigare med att finansiera exempelvis ett tempel. 

Religion är ett svårt ämne att diskutera. "Var och en blir salig på sin tro".

tlover
0

#8 Fast kultur och religion hör ju ihop så det går ju inte att säga att kulturen är ok men inte religionen.

Jag menar inte att man måste vara religös men att tex förhindra bygglov av en moské är fel enligt mig, då får ju inga kyrkor byggas heller.

#9 Jo det tycker jag med, men det går ju inte heller att intervjua hela befolkningen heller. Den är nog mer aktuell än att gå efter folk som är med i tex svenska kyrkan eller liknande däremot.

Men även om man följer det så skulle det tex finnas ca 250 pers i min kommun som skulle vara buddhister då tycker jag inte dom ska behöva "nöja sig" med ett tempel dryga 28 mil bort (vilket jag fick höra just innan jag startade denna tråd men det finns ju många fler exempel tex moskéer som inte får bygglov etc).

Det kan vara värt att säga att jag inte räknar mig till någon av de större religionerna så jag försöker inte promota nån av dom bara att det ska vara rättvist.

l'm back

[Daisy-Moa-Elsa]
1

"10 där är vi oense. Då kanske det är dags att koppla isär dem.

Du ger ett exempel direkt kopplat enkom till religion, är andra kulturer inte mer än sina religioner?

Givetvis ska alla få utöva sina religioner så länge de följer respektive lands lag, vilket de flesta reilgioner gör. Dock får de även då själva bekosta sitt eget bygge av moskeeer, tempel osv.  Det är svårt att ta ställning till din kommentar " behöva "nöja sig" med ett tempel dryga 28 mil bort" då jag inte vet vart de hände, bakgrunden till det, "kraven" på ett tempel och vem som ska bekosta det etc….. utan du fick höra det précis innan du startade denna tråd. Hörsägen…näe

[Hayabusa]
3

#10 Men vad beror det på, att de (buddhister) inte har ett tempel i närheten? Finansiering? Andra hinder?

tlover
2

#11 Kultur är inte enkomt religionen men det spelar roll, exempel på det är tex mat (hur mycket recept på fläskkött kommer tex från muslimska länder), kläder, högtider, boende, familjeförhållanden etc.

Att "tvångs" koppla ifrån kultur och religion är ju inte så rättvist för de som faktiskt är troende, vi kan ju inte tvinga alla buddhister i Sverige att äta kött eller alla muslimer äta fläsk för att det är kopplat till religion.

Staten bekostar ju renoveringar av kyrkor i Sverige så jag gissar att det ska det slutas med också.

Det om templet går att läsas på iFokus även om det kanske inte var det var menat så som jag tolkade det, det kom mig att tänka på det här ämnet. Att moskéer nekas bygglov osv är ju däremot allmänt känt så det har inte bara det ekonomiska som det hänger på utan en allmän syn på andra kulturer/religioner

l'm back

[Hayabusa]
3

#13 Som sagt - religion är ett svårt ämne, tycker jag. I somras hade jag, ofrivilligt, besök av två unga tjejer som representerade Jehovas Vittne. De får givetvis ha sin tro, men man inser också hur långt ifrån varandra man kan stå. De hade väldigt svårt att förstå min ståndpunkt i vissa saker samtidigt som deras tro känns mycket främmande i min värld. Men, det är väl så det är bara.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

# 13 men många länder har flera stora religioner i sina länder. Sen att det finns en procentuell majoritet gör ju inte att dem har multikulturell rätt på detta land, vanligen har dessa olika religioner i samma land samma val av mat, som är ditt exempel. t.ex tabaski.

Varför är det inte rättvisst att koppla ifrån religion och kultur? Är det mer rättvisst att tvångskoppla ihop ateister med en religion för att få uppleva en kultur?

Att moskeer nekas bygglov förstår jag fullkomligt om det i bygglovet "krävs" att de får göra utropen, Du får gärna länka till några nekade bygglov så jag kan läsa mer I detalj, de borde vara offentliga handlingar.

tlover
1

#12 i detta fall pengar men det är inte det jag reagerade på utan tanken på att det inte behövs, skulle det vara lika långt till närmaste kyrka så skulle det bli ramaskri.

#15 det finns olika kulturer i ett och samma land, det finns inte bara en Indisk kultur tex på samma sätt som att det inte bara finns en Svensk.

Alla delar är inte kopplad till religion men många delar är det. Men en hel del av kulturen behöver man inte vara religös för att ta del av, tex julen.

Så kyrkklockor är så mycket bättre än utropen? Det var mer också, enligt min egen åsikt är det rasism bakom motsättningarna mot tex moskébyggen. Jag får kolla sen om jag hittar artiklarna.

l'm back

[Daisy-Moa-Elsa]
1

# 16 nu sager du att det finns fler kulturer än en i ett land. Innan pratade du om religion. 

Upplys mig, hur ofta ringer de svenska kyrkklockorna?

tlover
1

#17 Kultur och religion går ju som sagt ihop. Vissa delar av kulturen kan ha grunder som inte sitter i religionen men det mesta sitter i religionen. Det var ett svar ang att du skrev att det finns olika religioner i vissa länder.

Jag vet då att man ringer vid begravning, vilket kan vara lite olika beroende på kyrka till kyrka hur ofta det är, ibland vid bröllop har jag för mig och vissa ringer även in till möte. Men det beror som sagt på kyrkan hur just deras vanor är och deras scheman.

l'm back

tlover
0

ang stopp av moskébygge så googlade jag moskébygge stoppas och fick upp ganska mycket, vilket egentligen bevisar vad jag menar men jag ska se om jag hittar det jag vetat om sen innan jag googlade

edit: jag hittar inte just det jag läst om förut då det verkar vara så mycket nytt men som sagt länken visar ju vad jag menar.

l'm back

[Hayabusa]
2

Personligen ser jag inte nödvändigtvis en koppling mellan kultur och religion, även om den givetvis finns. Åtminstone ibland, tror jag. Naturligtvis också beroende på exakt vad man ser som kultur, eller religion för den sakens skull. "Mitt" hockeylag kan, på sitt sätt, upplevas som en "religion" och i min värld är det definitivt kultur. Fast andra ser det säkert som vare sig religion eller kultur. Det är inte omöjligt att det finns spår av religion i väldigt många beteendemönster - om man bara tittar tillräckligt långt tillbaka. Vad det har för konkret betydelse idag, det kan man ju fråga sig.

En sak som jag ibland funderar på, är hur religiösa personer ser på mig som inte bryr mig ett skvatt om religion?

tlover
0

#20 Det kanske är för att du inte är religös som du inte ser den (ofta uppenbara) kopplingen som ofta (men som sagt inte alltid) finns mellan religion och kultur.

Om man säger såhär, hade religionen inte funnits så hade inte kulturen inte funnits som den ser ut idag heller.

Det beror ju på vad man menar med religös men vad jag än trott på (jag har aldrig trott att vi är "ensam" eller vad man ska kalla det) men jag har alltid, oavsett religion ansett att det är upp till vad och en vad dom tror. Jag tänker inte pracka på andra min tro så länge dom inte prackar på sin tro på mig (och även när ickereligösa personer försöker övertaga mig om att det inte finns nån gud/gudinna/kraft så slår jag inte tillbaka med samma mynt utan fortsätter att vara ödmjuk).

Sen finns det andra som tycker synd om personer som inte tror som dom och tex ber för dom och sen finns de dom som aktivt försöker pracka på sin religion på andra.

Men då finns det många ateister osv som tycker att dom har rätt att pracka på sin tro på andra.

l'm back

[Daisy-Moa-Elsa]
2

#18 att jämföra en kyrkas ringningar vid begravningar och bröllop känns rätt skevt i mina ögon med de 5 ggr per dygn det är utrop i en minaret. Kyrkor ringer mig veterligen inte mitt i natten heller. Där jag bor får inte ens ambulansen ha sirenerna på vid utryckning förrens de är ute vid den stora vägen, då de är i ett bostadsområde. Så varför ska kyrkor, moskeer eller andra få det mitt i natten? En ambulans är av större vikt anser jag

#21 jag skulle aldrig "pracka" på nån troende min icketro.

Förstår inte heller ditt argument "Om man säger såhär, hade religionen inte funnits så hade inte kulturen inte funnits som den ser ut idag heller." Näe det hade den inte och kulturen hade säkert varit bra utan religion med eller? Man kan ju säga att många krig inte hade skett om religioner inte funnits.  Kulturen hade inte heller sett likadan ut idag utan oss ateister .

Visst finns det synliga kopplingar för oss icketroende mellan kulturer och religioner. Men att skriva att multikultur = multireligion är ju att säga att alla måste då vara religösa för att få ta del av det , så uppfattar jag det.

Loris M
3

Jag skulle vara väldigt försiktig med att sätta likhetstecken mellan kultur och religion. För mig är kopplingen inte självklar, men framförallt så upplever jag det som att man gör just den kopplingen när man är mindre positivt inställd till multikulturalism för att framställa den kulturen och människor som farliga/fanatiska och olika oss själva.

Religion kan vara en del av en kultur. Men inte nödvändigtvis en stor eller ens viktig del av den. Kultur är ett otroligt stort och brett begrepp. Det är hur människor inom ett viss geografiskt område lever, resonerar, vilka maträtter de har, musik, språk, konst, historia, vilka seder, förhållningssätt, värderingar, lagar, normer, klädseln m.m. och allt detta kan existera utan religion.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Halvdansken
1

#23. Finns det någon kultur/folkgrupp som är rent ateistiska? Även om vi i Sverige blir mindre o mindre religiösa, så bygger ju mycket av våra traditioner på kristendomen (som påpekats i tråden).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Loris M
2

#24 Inte vad jag känner till. Visst är det så att mycket av traditionerna bygger på kristendomen, men kristendomen har inte någon framträdande roll. Många av de religiösa inslag är mera tradition än religion. Jag menar inte att en kultur är helt befriad från religion, bara att det inte behöver ha en betydande roll i samhället.

tlover
1

#22 Jag ser ingen skillnad för att vara ärlig. Kyrkklockor kan ringa riktigt högt, att det sker flera gånger per dygn gör inte mig något heller, det sker ibland även med kyrkklockor.

Jag säger inte att det är bättre att religionen hör till en kultur bara att det är så, som #24 Säger så finns det väl inte ens någon folkgrupp som är ateistiska så en kultur som inte har något med religion att göra finns endast i teorin.

Tänk också på att ateism också är en tro, ofta på vetenskapen det är inte en "otro" så ett samhälle där all slags tro får finnas borde väl vara accepterat av ateister? Alternativet är ju ett tvång till en och samma tro.

Många delar av kulturen har ju även ateister anammat tex julen.

#23 Rubriker är ju svåra att sätta men om du läser #0 så ser du att jag inte menar att det är samma sak bara att religion är en stor del av kultur och bör accepteras i ett multikulturellt och öppet samhälle.

Det mesta har sen nån gång i tiden en grund på ett eller annat sätt i en religion även om det kan ha glömts bort nu eller tex att man vet om kopplingen men det inte har samma mening längre.

Sen så är, vad jag förstår religionen mycket viktigare i många andra länder och då har ju religionen större del av kulturen.

#alla Jag vill inte tvinga någon på någon annan tro (därför har jag valt olika exempel) men andras tro bör enligt mig accepteras i ett multikulturellt samhälle och inte motarbetas.

l'm back

Halvdansken
4

#26. Hårklyveri kanske, men jag tror inte att ateisterna annamat julen. Jag tror snarare att folk blivit ateister, men firar jul av gammal vana, typ. Och ungarna vill ha presenter, och det är skönt att vara lite ledig när det är som mörkast. Men det är snarare julen som rört sig bort från religionen.

Jag o min man som väl kan betraktas som ateister, firar inte jul traditionellt. Vi gör god mat på julafton, men egentligen kunde det varit vilken kväll som helst. Dvs inga julklappar, julgran eller liknande.

Samma har väl hänt med den största religiösa högtiden, påsken. Förutom att TV alltid sänder nån "Jesusfilm" så är det väl inte så många som tänker på den religiösa biten.

tlover
0

#27 Kanske bättre förklaring men det är ju fortfarande en kultur som har grunden i religionen som även många (men inte alla) ateister firar 🙂

Själv har jag alltid varit medveten om det kristna i det hela men då är ju jag uppvuxen i ett kristet hem.

Vissa högtider tänker däremot knappt jag att de har kristen grund tex fettisdag även om jag såklart vet det.

l'm back

Halvdansken
2

#28. Det är inte ett medvetet "ateistiskt" beslut. Jag tycker det är synd att julen blivit så kommersiell och hysterisk med massor av krav. På sätt o vis tycker jag bättre om den religiösa varianten, även om jag inte tror på den.

[Hayabusa]
1

#27 Ja, så känner jag också.

#29 Det är sant. Dock har jag "hoppat av" den allra värsta hysterin. Nu när döttrarna är stora, så är det ingen stor grej längre. Jag kan inte påstå att vi "firar" något hos mig överhuvudtaget. Men, var & en gör som de vill. Så klart.

Loris M
2

#26 Rubriker är ju svåra att sätta men om du läser #0 så ser du att jag inte menar att det är samma sak bara att religion är en stor del av kultur och bör accepteras i ett multikulturellt och öppet samhälle.

Jo, jag har läst hela inlägget, men kanske valde fel fokus. Rubriken gjorde sitt plus att jag fastnade här: "Jag tänker nu på att religionen är ofta en stor del i en kultur men…".

Det var kanske mest det jag tänkte på att jag inte tycker att religion ofta är en stor del i många kultur. Det är det i vissa men kanske inte generellt. Men jag förstår din poäng och håller med i övrigt. Kristendomen har en särställning. Samt att vi jämför andra religioner med kristendomen. Om det skiljer sig mycket så är det inte bra eller ens önskvärt att man utövar sin religion på sitt sätt. Tycker att det blir tydligt i inlägget #22

#22 ….  att jämföra en kyrkas ringningar vid begravningar och bröllop känns rätt skevt i mina ögon med de 5 ggr per dygn det är utrop i en minaret. Kyrkor ringer mig veterligen inte mitt i natten heller. Där jag bor får inte ens ambulansen ha sirenerna på vid utryckning förrens de är ute vid den stora vägen, då de är i ett bostadsområde. Så varför ska kyrkor, moskeer eller andra få det mitt i natten?

Därför att det är så de utövar sin religion. Att göra utrop är en del av ritualen. Det här är intressant på flera sätt. För det första så verkar det handla om rättvisetänket. Om moskéer får göra utrop fem gånger per dygn så måste även kyrkklockor ringa oftare än de gör (helst lika många gånger) annars blir det orättvist.  🙂

Det andra intressanta är att fundera över om man fortfarande kan prata om religionsfrihet när andra ska bestämma hur någon ska utöva sin religion? Med andra ord, utropet ingår i bönen, men du finner det störande. Har du eller någon annan rätt att bestämma hur de ska göra?

Halvdansken
5

#31. " Har du eller någon annan rätt att bestämma hur de ska göra? "
 Har någon rätt att bestämma någotsomhelst i så fall? Ska man alltid kunna hänvisa till sin religion?
Flygplatser/flygplan  har ljudkrav på sig för takeoff. Varför skulle minareter inte kunna ha det?

[Hayabusa]
3

#31 & #32 

Att en religion använder sig av böneutropare tycker jag är helt i sin ordning - så länge jag som icke-religiös kan välja bort att höra dessa böner. Det blir ett problem om minareten är i min närhet och jag "tvingas" lyssna vare sig jag vill eller ej.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

# 31 mitt inlägg du hänvisar till som om "det måste vara rättvist" måste jag varit extremt otydlig för kommentaren grundar sig på den ljudstörande faktorn som många här i Sverige skulle uppleva av dessa utrop mitt i natten, inte någon sandlåde nivå om du får så får jag.

Och ja, jag vet att det är del av deras religion, jag har bott i Turkiet ett par hundra meter från en minaret. Och nej jag personligen finner det inte inte störande utan sov gott igenom.

Säger som #32 om flygen har krav på sig så varför skulle inte religioner ha det på "ljudstörande" faktor?  Det kommersiella flyget i Bromma till exempel får inte landa eller starta sent på kvällen eller om natten.

Loris M
4

#32 Ska man alltid kunna hänvisa till sin religion?

Självklart inte, det finns lagar som ska följas. Men om man inte bryter mot dem och om inte någon annan tar skada av det, så ser jag inte problemet. Utropet är väl bara på fredagar och inte så högt och bara ett par minuter. Jag är inte så insatt i det här, men har för mig att man pratat om och förhandlat om hur högt utropet skulle vara. Så störande är det inte (tycker jag).

Jag "tvingades" lyssna på (och t.o.m. sjunga) Santa Lucia, Staffan var en stalledräng, Nu tändas tusen juleljus m.fl. under alla år som jag jobbade i förskolan, fastän jag är varken kristen eller religiös. Mina barn "tvingades" gå till skolavslutningar i kyrkan. Det här är ändå religiösa inslag som man mer eller mindre måste delta i. Att jag deltog i det var för att jag visste att det här är en viktig del av den svenska traditionen och att det betyder mycket för barnen, föräldrar och mina kollegor. Jag vill unna dem den stunden. På samma sätt kan jag känna att det är okej att muslimer gör utrop en gång i veckan ibland eftersom det är viktigt för dem. 

Vad jag förstår så handlade det aldrig om att de ska kalla till bön fem gånger per dygn som de gör i muslimska länder. Mitt i natten eller på kvällen. Det handlade om ett par minuter varje fredag. Så mycket oväsen är det inte kan jag tycka.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

# 35 Vilket moskebygge hänvisar du till?  I #19 länk är det väldigt många moskebyggen och jag har då inte läst igenom alla dem. För här Iitråden har jag inte sett att det pratas om en gång i veckan så i den här diskussionen var det nyheter för mig

Loris M
1

#36 Jag gjorde en snabb sökning och hittade bl.a. den här och så här står det: 

"Enligt Islamiska föreningen i Botkyrka rör det sig om ett kort böneutrop på 2-3 minuter per vecka, inte fem gånger om dagen som är normalt i muslimska länder. /…/ Villkoren för tillståndet är att högtalarna, som skall placeras i höjd med balkongen på minaretens utsida, endast är riktade åt tre väderstreck och att ljudnivån inte överstiger 60 decibel.[1]"

Loris M
3

#32 #33 #36

Här står det dessutom om olika ljud och hur högt det låter. Utropet i länken ovan (#37) är alltså på 60 decibel, vilket ligger på samma nivå som ett normalt samtal.

En dammsugare gör ljud på 80 decibel, kraftig regn 50, stadstrafik 85, hårtork 80….. för att ta bara några exempel.

http://axbom.se/ljud-och-decibel 

Så…. inte så störande tycker jag.Vad tycker ni?

Edit. Det kan tilläggas att ambulans gör ljud på 120 decibel (d.v.s. det dubbla som böneutropet) och flygplan ska vi inte ens prata om.

[Hayabusa]
0

Om denna sajts värd eller Medarbetare skulle ha vänligheten att ta bort samtliga kommentarer jag gjort här (på Multikulturellt iFokus) så skulle jag uppskatta det mycket.

Tack på förhand.

tlover
0

#37 Tack det var det jag läste om för länge sen men inte hittade nu.

l'm back

vallhund
10

#39 Det är en helt orimlig begäran.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Spöket
2

#39 nää, varför vill du det? 

**/inlägget redigerat av admin p.g.a. nedlåtande kommentarer/
**

Multi vad?

Spöket
1

Inlägget kan misstolkas tack vare Admins kryptiska svar på sin redigering. Ta hellre bort inlägget!!

Multi vad?

vallhund
1

Frågor om moderering tas med sajtvärd/medarbetare via PM o inte i trådar.

mvh
sajtvärd

[Daisy-Moa-Elsa]
3

Jag kommer att ställa min fråga officiellt för helt ärligt när jag läst sitens "regelverk"  förstår jag de fakto inte inte modereringen? Mer än att den är personligt gjord och då undrar jag faktiskt varför?

# 42s inlägg var helt utan kontroversersiella inslag och ni moderar det? Kankse ni ska klargöra lite mer i vad man får skriva på denna site? För min känlsla är det är många "soffskrivare" som gillas så länge de skriver rätt saker…

Ps ber om usäktt ifall jag missat konstig omstavning då jag har jobbdatorn igång med amerikanskt system

Loris M
4

#45 Ja, du har missat en mening som är borttagen och som innehåller nedlåtande kommentar. Inte mot #39 utan mot oss andra som skriver på sajten. Precis som på alla andra sajter tar man inte frågor om modereringen i trådar utan i PM. Vänligen håll dig till ämnet!

vallhund
2

#45 Tack för att du påpekade de något oklara skrivningarna angående regler.

Jag har tidigare fått Jimmys tillstånd att planka hans formuleringar rakt av, hade helt glömt bort att faktiskt skriva in dem här.

Skall åtgärdas snarast. Reglerna finns här:

http://politik.ifokus.se/discussions/54dc54908e0e741cea00000a-regler-politik-ifokus?stickies-1

**Det är ju inga nyheter per se, snarare väldigt välformulerat o svårt att missförstå.
**

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#47 kanon att du förtydligar det. Väldigt klart och tydligt på politik.ifokus mot dem jag läste häroch blev fundersam över. Tack igen… det förklarar den gjorda modereringen.

"På denna sajt gäller Sveriges rikes lag samt ifokus allmänna skrivregler

Utöver detta så tillåter vi inte rasistisk propaganda.

Kommer vi på någon med att använda anmälningsfunktionen som en "gilla ej"-knapp så medför det permanent avstängning för medlemmen. "

Carerik
2

Såå för att samman fatta - vi KANSKE vill ha ett multikulturellt samhälle, Hmm Men vi vill KANSKE INTE ha ett multireligiöst samhälle, eftersom en del religioner skapar OLJUD, hu så besvärligt…. ( konstigt att det alltid är en religion som upplevs "besvärlig", ändå borde vi ha - Palestina /Israel konflikten i gott minne och komma ihåg att det finns andra religioner än islam som gömmer sig bakom bomberna ,eller hur?) Hur svårt kan det va? Lev ett gott liv med gott samvete och tillåt andra göra likadant!

MelodyX
4

När jag läser den här diskussionen kommer jag på hur jag själv bor, alldeles bredvid en kyrka. Kan lova att jag stördes mer i början av att kyrkklockorna ringer i tid och otid hela dagarna än när jag bodde bredvid en moské i Palestina eller bredvid en järnväg som var ganska trafikerad med godståg dygnet runt :-) Men vet ni? Man vänjer sig ganska snabbt vid oljud (och personligen kan jag se fördelen med att ha böneutrop, för lär man sig när det är bön och hur den ändras på grund av soluppgång och solnedgång så vet man ju i alla fall ungefär vad klockan är när man hör den köra igång 😃

Tjeja
0

Jag tycker det är väldigt svårt att koppla isär kultur och religion när man skall tala om kulturer och multikultur. För även om dem är olika saker så till vida att kultur inte behöver ha ett dugg med religion att göra så är ju ändå religion kultur.

Man kan liksom inte prata om religion utan kultur som man kan tvärt om. Och religion är en så enormt grundläggande och viktig sak i livet för majoriteten av världen religiösa troende att dem är omöjligt för dem att ta bort religionen utan att känna att dem samtidigt helt förlorar sin kultur.

Svenskar är väldigt unika i sin sekularisering där man särskiljer kultur och religion så tydligt som det görs här. 

Så för att svara på frågan i #0

Jag tänker så här, multireligion är inte det samma som multikultur. Men det är nästan omöjligt i vår värld idag att hitta multikultur utan att flera religioner är med i bilden. 🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.