"En n*g*rs uppväxt"
"
SVT har spelat in och visat Marika Carlssons stand up show ”En n*g*rs” uppväxt, den finns att titta på på SVTplay. Jag har sett showen och måste nu skriva av mig lite. Jag har sett mängder av människor (främst vita) hylla denna show, hylla Marika och mena på att den var jätterolig, att hon är så stark som vänder negativa erfarenheter till nått bra osv. Jag håller inte med över huvud taget.
När jag ser showen blir min första fråga ”Vem är detta egentligen för?”, å ena sidan verkar hon vilja vända sig till andra i liknande situationer och säga att hon vet hur de har det, att det går att skratta åt. Å andra sidan är så mycket av humorn i showen tydligt riktat åt att få vita att skratta åt rasismen Marika har mött. Gång på gång vänder hon sig till något anonymt ”ni i publiken” med en slutkläm som gör det uppenbart att hon vet, och har räknat med, att publiken är främst vit."
Har ni sett showen? Vad tyckte ni om den?
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln
#0 kan bara hålla med, en himla bra sak att fundera på, det ska ju vara humor men ibland övergår det till ett lite patetiskt. - älska mig för den jag är…… Vet inte vad jag ska tycka.