Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etikettforskning
Läst 866 ggr
Loris M
4

Invandrare eller invandrade?

Författarna till boken "Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag" (se källa nedan!) skriver genomgående och konsekvent i hela boken invandrade istället för invandrare när de skriver om föräldrar som har invandrarbakgrund.De motiverar det med att orden har olika betydelser. Det sista är en handling enligt författarna. Alltså man "vandrar in" i ett samhälle och så är det inte mer med det. Invandrare däremot blir ofta en egenskap och något man aldrig blir av med. 

Jag gillar resonemanget starkt! Och visst är det så att begreppet invandrare används ofta som en beskrivning av en väldigt stor och väldigt heterogen grupp människor som om de var precis på samma sätt och hade likadana egenskaper? När det kanske enda gemensamma de har är just det faktum att de invandrat. 

Källa: Björk-Willén, P., Gruber, S. & Puskás, T. (red) (2013). Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag. Stockholm: Liber

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

IceTee
3

Jag gillar det! Har inte tänkt på det innan men det låter ju mycket vettigare egentligen Lär dock glömma av mig ibland, haha

Medarbetare på Skor iFokus

Loris M
1

#1 Ja, jag har inte heller själv tänkt på det tidigare men tycker att det verkligen ställer det här i ett annat perspektiv.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi