Feminist och muslim
Att vara feminist och muslimsk kvinna är ingen konflikt enligt denna krönika.
Här är ett annat sätt att se på "problemet" islam i samhället och få höra en röst från insidan av den islamiska världen, den som så många har åsikter om men som få av oss tillhör.
http://www.expressen.se/kronikorer/bilan-osman/patriarkatet-anpassar-sig-till-varje-samhalle/
En mycket viktig artikel 👍Förtryckare kan gömma sig under religionen för att legitimera förtrycket.
#1 Idioter och galningar finns i alla religioner. Katolska kyrkan, tex.
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln
#2: Ja sannerligen. Det är riktigt otäckt. 😕
Jag tycker det är sorgligt att vissa som utför hemska brott eller bara är allmänt galna säger att de gör det pga sin religion, då orsaken egentligen är att de bara är galna, men vill ha nått att skylla på och/eller luta sig emot. Det ger religionerna så dåligt rykte :(
Alla kristna är inte emot homosexuella och alla muslimska män kuvar inte sina fruar. Det finns de som gör/är det, men inte alla.
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln
#4 Kuvar inte sina fruar skulle det ju stå…
#6 Tack för det! Blev ju lite tvärtemot vad jag menade..
Du får gärna ta med den här diskussionen till Feminism iFokus 🙂
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Jag har en fråga till Ts… vad är din uppfattning om feminism och Islam, med tanke på att du tar upp det här.
Feminism och islam behöver inte komma i konflikt om de kvinnor som utövar denna tro få lov att definiera vad frihet är för dem. Det är något som muslimska kvinnor ofta betonar. Så här skriver de exempelvis på Muslimska feministers hemsida:
"Vår vision är att muslimska kvinnor tillägnas utrymmet för att själva sätta definition på den individuella mening av frihet. Feminism förknippas ofta med sexuell frigörelse och sekularism. Inställningen har troligtvis inbringat med sig ett behov och en viss övertygelse av att sprida dessa principer på andra kvinnor, i den välmenande tron att om även de har önskan av att följa samma utveckling. Vilket vi vill nyansera."
Konflikten uppstår egentligen i vår västerländska blick som ser muslimska kvinnor som bär hijab som en symbol för förtryck. Men om de "förtryckta" kvinnorna själva får komma till tals, så får man ett helt annat perspektiv:
"Och alla de muslimska kvinnor i västvärlden som känner sig säkrare i hijab då? Många upplever att de inte blir lika sexualiserade av män, och att de därför är säkrare. Många upplever också att de har lättare att stå emot västerländska normer om hur en kvinnas kropp ska se ut – samma normer som ju leder till ätstörningar och riskabla skönhetsoperationer." Källa
Vi i västvärlden tror också att det är vi som "uppfunnit" feminismen och att resten av världen ligger efter. Därför tar vi oss rätten att både definiera vad frihet och feminism är och att tala om för människor när de är förtryckta (för de verkar inte själva ha förmågan att fatta det). Men läser man vad Fazeela Selberg Zaib skrivit så får man en annan uppfattning om "vem som var först":
"I en artikel i SvD (2004) lyfter man upp forskaren Hanna Markusson Winkvists arbete med att synliggöra den svenska kvinnans akademiska resa och berättar om Betty Pettersson som år 1872 blev den första kvinnan att skriva in sig vid Uppsala Universitet. År 859, mer än ettusen år tidigare i dagens Marocko, grundade en välutbildad muslimsk kvinna, Fatima Al-fihri (efter att ha ärvt sin far), ett av världens äldsta examensgivande Universitet; Al Qarawiyin Universitetet i Fez" och..
"Sverige anses vara ett utav världens mest jämställda länder. Trots detta har vi aldrig haft en kvinnlig statsminister och kvinnor i politiken döms hårdare än män som kan sitta kvar på sina ministerposter trots obetald tv-avgift, något som för en kvinnlig minister lett till avgång. Under mina två år i Pakistan, som 10-åring, vittnade jag när Benazir Bhutto, en muslimsk kvinna, intog premiärministerposten 1993, för andra gången i landets historia." Källa
Jag tycker att det här är ett intressant och viktigt ämne att lyfta fram! 🙂
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#10 Det var väldigt intressant, tack för info! 👍
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen