Nej, nu ger jag snart upp...
Just haft en diskussion med en som påstår att rasism inte finns. Vad gör man…? Man blir ju så trött.
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln
Man lämnar diskussionen för det är synd att en sådan människa ska ta mer av ens dyrbara tid och energi. Det finns många stollar, vissa låtsas för de får ut ngt av att provocera folk, andra har verkligen skeva uppfattningar. Vilket som tror jag bara du slösar din tid med att fortsätta diskutera med hen
I love not man the less, but Nature more…
Ja, visst blir man trött… Läs den här krönikan istället. Jenny Strömstedt sätter ord på hur vi väljer våra åsikter och är briljant som vanligt: http://www.expressen.se/kronikorer/jenny-stromstedt/varje-barn-som-kommer-hit-ar-en-skatt-av-kraft/
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Jo, jag vet. Jag vet. Har bara så svårt att lämna diskussioner som gör mig förbannad. Något jag borde lära mig.
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln
#0 Ja,vad gör man? Man tar en paus och tänker på annat sen fortsätter man att debattera och säga att de har fel. Att de ställer sådana idiotiska frågor som: "Vilken rasism? Jag ser det inte!" är just för att få oss att ge upp. Jag ger också upp emellanåt och jag förstår din frustration. Men vi kan inte låta dem vinna och sprida sin propaganda. Man behöver inte gå längre än till den sajten för att se rasism. 😕
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Tycker du att personen ifråga skriver nedvärderande så anmäl. Det gör jag. Även i det fallet.
#2 Tack för den länken OberonsMatte!
#4 Kommer hit till multikulturellt iFokus en stund och umgås med lite trevligare människor :) Och så ser man på några kattvideor på YouTube. Och jagar katten som kommer in med samma döda fågel för femte gången.
(Ja, jag har ett spännande liv 😉 )
Skall ta upp kampen igen om en stund för de ska inte få vinna. De får de inte, för i deras värld vill jag inte leva.
MaxFlickan,
Nu ger jag upp!! Sitter och tänker och har så nära till tårar. 😢Hur kan man samla så många hemska och elaka människor på en och samma sajt? Ha varit i diskussioner och försökt förklara att leva som flykting är inget lyxliv men de verkar vara eniga om att flyktingar får massor med pengar och dubbelt så mycket som arbetslösa. Jag vet att det inte stämmer. Mina inlägg som inte bryter mot regler bara röstas bort av samma idioter. 😢
Nu pratar de om pojken som drunknade och att pappan var människosmugglare…. som om det skulle göra saken mindre tragisk. 😕Nu ger jag verkligen upp och går inte in där. De får vinna. De får sprida sin felaktiga propaganda.
Jag har gett upp för länge sen om politik i Fokus, jag orkar helt enkelt inte gå in där. Jag blir helt slut i kropp och själ. 😕
Det är konstigt det där. Keep up the good work säger jag. Igår fick jag ta diskussionen om att alla muslimer är dumma i huvudet för de vill gifta sig med barn. Jag skrev till personen (som inte vet om att jag är gift) "Hörrudu, jag är gift med en muslim, sådär är det inte alls det i verkligheten, barnäktenskap förekommer överallt i världen där man är fattig, Indien har flest barnäktenskap i dess hinduiska provinser" och så ger man personen källor till detta - men det tas ändå inte emot utan man får ett svar "Men grattis till giftermålet då, du ska inte ta allt så personligt". Vaddå inte personligt??? Delar du en artikel från avpixlat att alla muslimska män slår sina fruar är ju det indirekt som att säga att jag också är gift med en man som slår sin fru (det vill säga mig)? Det stämmer ju inte? Då måste jag väl få påskina det? Och idag har jag haft diskussionen om varför bara män flyr, jo, det finns goda anledningar till det och det beror inte på att män bara skiter i sin familj och söker lyckan i Europa. Jag blir lite sådär fundersam över hur korkad människor får bli, att man inte kan tänka längre än näsan räcker… I ett samhälle där familjen är viktgiast av allt, där männen ska ta hand om sina fruar och se till att de är trygga, borde man kunna tänka själv att mannen inte bara lämnar sin familj vind för våg liksom… Men tyvärr har väl folk gjort just det, slutat tänka.
Om bara män flyr undrar jag hur det kommer sig att den fina lilla pojken Alan dog - och hans mamma. Eller var hans mamma en man? 🤔De ljuger så de tror på sig själva. Det finns massor med kvinnor och barn som flyr. Det allra otäckaste med rassarna är att de verkar så nöjda över att slå oss i huvudet med sina lögner och totalt ignorera allt vi säger.
Nu har jag blivit avstängd också bara för att de röstade bort mina inlägg helt maniskt men sajtvärden bryr sig inte om att upphäva skrivförbudet utan istället uppmana mig att inte diskutera frågor som är känsliga om jag inte klarar av det. 😕
I morse läste jag om en ny katastrof och flyktingar som drunknade. Hälften av de var barn och flera spädbarn. Både pojkar och flickor. Och så påstår de att det är bara män. Kan inte gå in där och länka till det då jag är avstängd. Men det skulle nog inte göra någon skillnad i alla fall.
Så hemsk inställning. Om det är flickor och barn så kan vi tycka lite synd om dem (så länge de inte har en pappa som är människosmugglare). Men unga män som dör är det inget att gråta över. 😡
Vidriga rassar …
Nu har jag i alla fall skickat ett gäng nallar som ska ner till flyktingbarnen ❤️
Jag tröstar mig med att SD-anhängarna inte på något sätt är i majoritet i verkliga livet (än så länge), men jag känner som Alex Schulman: http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/alexschulman/article21370290.ab
Sajtvärd Katter iFokus
Gissa vem mer som är blockad därifrån? Jag har ju inte ens direkt skrivit där på evigheter, så jag antar att de läste här och blockade mig på grund av att jag skriver här att jag ogillar rasister. Avslöjande … Varför skulle de blocka en som inte gillar rasister om de inte var rasister?
Är inte blockad än. Ni som är det kan ju känna er stolta :)
"Skandinavisk kultur" "Svenskar snart utrotade"… Jösses, man blir ju rädd…
Skandinavisk kultur … ja, det torde väl vara samisk kultur, om vi ska gå till vilka som var här först.
Svenskar snart utrotade? Ja, det är klart, när de propagerar inavel! Tur att det inte är de som bestämmer.
#18 Jo, precis, samisk kultur. Undrar om de ens vet vad det är? Jag skall vara ärlig och säga att jag inte har så stor koll på det.
Verkligen tur!
Jag har fått PM från Jimmy.L. Kan ni hjälpa mig att hitta det inlägg han talar om, där jag uttryckligen anklagar Jimmy.L för att vara rasist? 🤔
Tja, vet du vilken tråd? Har ingen annat för mig så att… :)
Jag antar att det är den här, men jag vet inte. Jag kan inte ens påminna mig att jag har nämnt hans namn någonsin förrän i inlägget där jag skriver om hans PM 🤔
Okej…? Du kan ju be honom specificera vilket inlägg han menar, för här har du ju bara uttryckt en generell avsky som rasister. Men, om han känner sig träffad av det…?
Ja, inte vet jag. Han påstår i alla fall att han ska polisanmäla mig. 🤔Så därför vill jag hitta inlägget där jag uttryckligen nämner hans namn och säger att han är en rasist - fast jag vet att det finns inget sånt inlägg för jag har som sagt aldrig nämnt hans namn förut, vad jag kan minnas.
Nä, jag orkar inte fråga honom. Jag hoppas och tror att polisen lägger sina resurser på viktigare saker.
Polisanmäla dig? Ja, jösses. Tja, Good luck säger vi åt honom då. Han får ju fabricera något sorts bevis då.
Allt hittar de och på nuförtiden.
Ja, jag ska be honom om ursäkt i den aktuella tråden och radera vad jag har skrivit, annars polisanmäler han mig, säger han. 🤔
Skickat PM.
#24 Tydligen är det inlägg #15 i den här tråden som han menar. Nu har de fått tyst på oss här också.
#14 Ja, än så länge. Men jag tycker också att det är glädjande att så många ställer upp, så många som visar stöd och bidrar. Idag kom min tioåring och frågade hur mycket kan vi lägga ut för att hjälpa flyktingar! ❤️Det finns hopp! Människor bryr sig. Inte alla, men fortfarande de flesta! ❤️
#28 Jo, vi klurade ut det :) Nä, inte ännu. Ännu finns jag kvar.
Ja, det gläder mitt hjärta att se hur folk verkligen ställer upp för att rädda folk i nöd ❤️
Man blir då glad att läsa om folk som hjälper :) Här i mitt närområde så blev insamlingslokalerna dit folk kunde föra grejer till flyktingarna fulla i för tid 😍
#31 Här också! ❤️Skolan där jag har mina barn har gjort insamlingar och alla barn och föräldrar är så engagerade. ❤️
#32 Man blir varm i hjärtat, speciellt då barn hjälper barn :)
Måste säga att jag gillar hur många gånger denna tråd har blivit läst :) Vi behöver fler intresserade till denna sajt.
Absolut 👍
#34 ….och det länkas till sajten från andra sajter. 👍 för det också.
👍
Jag undrar vad en polisanmälan ska bygga på. Man måste kunna hänvisa till att ett brott blivit begånget. I det här fallet kan jag faktiskt inte se vad som skulle vara brottsligt.
Menar ni att hans polisanmälan skulle bygga på det Nefer skriver i #15 i just den här tråden?? 🤔
#39 Ja.
Benefit off the doubt.
Jag trodde att politik i fokus skulle hamna på rätt köl efter att Mitralis o FrauStein bränt ut sig, tyvärr verkar det som jag hade fel.
Min respekt o tilltron till trovärdigheten ligger på minus.
Som Sajtvärd gör jag allt jag kan för att undvika intressekonflikter. Sajtvärden på politik verkar inte anamma det konceptet.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#17 och #18 Om in läser artikeln inlägget utgår ifrån ser man att största hotet mot Sverige är minskad invandring….
Men som vanligt är det ju folk som genast väljer att missförstå ett budskap helt och hakar upp sig på detaljer som är där för att provocera fram tankar och en diskussion.
Jag är själv inte ett dugg emot att ta emot flyktingar, tvärt om, men Europa och sverige är skenheliga som inte gör mer för att få stopp på kriget utan fokuserar på att ta emot flyktingar istället.
Hur vore det om man fokuserade på att förhindra att situationer uppstår så att folk måste fly till att börja med? Och det utesluter inte på något vis att man tar hand om de flyktingar som kommer. I den mån man är kapabel.
Att invandring är bra för Europa och vårt land utesluter inte heller att det medför problem (problem är till för att lösas) och svårigheter när invandringen sker i stora vågor. (nu har fortfarande ingen speciellt stor "våg" träffat Sverige än vad gäller syrien, det handlar om några tusen bland alla miljontals som flyr. Det gör oss om än ännu mer skenheliga att då slå oss för bröstet för att man vill hjälpa med mat och kläder och nallar och annat till dem som kommer!
Tänk om man kämpat mer för fred och mänskliga rättigheter på ett högre plan istället? Lagt den energin i förebyggande åtgärder istället för att tro att man kan hjälper ett krigshärjat barn genom att ge en nalle och en jacka.
Det är i min mening lite som att spotta dem i ansiktet. "Ja du har det svårt du lilla vän, krig och elände, här ta en nalle så känns det bättre!"?
Att tala om kulturer och blont hår är ju för att väcka reaktioner, men har man lite mer bakom pannbenet och läser vad som står ser man det egentliga budskapet bakom provokationerna.
Tack och hej till er som läst innan detta meddelande plockas bort! 👋
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#42 Jag hakar upp mig på detaljer jag anser är värda att haka upp sig på. Om det är menat att provocera fram en reaktion, så är det väl bra att jag reagerar…? Reagerade jag på fel sätt?
Frågan är väl dessvärre lite mer komplex än så eller? Visst ska man göra vad man kan för att förhindra krig, men… Du glömmer att det är västvärlden som står bakom merparten av detta. Hur gärna man än vill tro att de är de elaka muslimerna. Göra något åt länderna som krigar? USA har startat upp IS, tror du verkligen de bryr sig? USA och Nato står i mångt och mycket bakom läget i Libyen, man såg till att man fick bort Gadaffhi, sedan lämnade man landet åt sitt öde, är du förvånad att de skiter i Libyen nu? Västvärldens länder (däribland Sverige) har sålt vapen till mellanöstern i flera årtionden, är du verkligen förvånad att flyr på grund av svenska vapen? Västvärldens överkonsumtion gör att människor behöver flytta på sig på grund av klimatförändringar, är det konstigt att de kommer hit då? Globaliseringen har gjort i många fall att de rika länderna blivit just rikare, de fattiga fattigare. Det handlar inte bara om att få stopp på krig - samhällsvetarna vet att nästa flyktingvåg, som redan är här, kommer att bestå av klimatflyktingar. Så, istället för att få stopp på krigen så måste vi alla tänka efter och göra något åt vårt leverna, för det vi gör idag, påverkar människor någon annanstans på jorden, imorgon. Genom krig - torka - fattigdom etc. Det kommer alltid att finnas förlorare i globaliseringen.
Nej #43 du reagerade inte på fel sätt, du läste inte helheten och förstod inte budskapet utan stirrade dig blind på omslaget istället för att förstå eller vilja försöka sätta dig in i och förstå innehållet. 😉
#45 Ah, du kan ha en poäng där. Ser jag nåt som gör mig arg så kan jag ha svårt att läsa vidare och ta in resten.
Bara för att man hjälper de som de som kommit hit betyder det inte att man inte vill ha ett slut på eländet i Syrien, Irak eller varifrån människorna nu kommer. Kan man inte göra både och, försöka hjälpa de som kommer och kämpa för ett slut på kriget?
#48 läs mina inlägg igen så ser du att jag upprepat säger att det ena på intet vis utesluter det andra!
Men att som tex Annie Lööf i TV debatten mot Åkesson blåser upp sig och talar om hur bra sverige är som bistår med mer pengar än andra länder (om än bara en ynka fjutt och del av det som läggs på de få som kommer hit) till tex UNHCR. Då gör man bort sig anser jag!
Åkesson har helt rätt i en sak, även om han inte har någon kreativ plan för att hjälpa dem som faktiskt kommer hit, så har han rätt i att vi borde omfördela och lägga det stora krutet på att hjälpa på plats! Istället fokuserar Sverige på hur duktiga vi är här hemma i vår egen bekvämlighet som accepterar 1% högre skatt för att de flyktingar som riskerar livet för att komma hit till os ska försörjas här hos oss?
Däremot är det kanske så att det inte ens är på UNHCR som krutet borde läggas. Att hjälpa flyktingarna i flyktingläger behövs, absolut. Men det stora krutet skulle läggas på att sätta press på världsmakterna att sätta stopp på krigandet! Och det är vi vanligt folk som behöver reagera och sätta oss emot de ekonomiska makterna som styr i världen. Bland annat kan vi göra det i viss mån politiskt mot stormakternas ledare, så som tex Merkel skulle kunna göra. Men även genom att visa att vi vanliga människor i västvärlden bojkottar de ekonomiska stormakterna.
Men det är tyvärr allt för bekvämlighets inskränkande för att människor här ens skall orka tänka tanken. Och då är vi igen inne på det som #44 talar om, att det handlar om hur vi lever i den stora bilden anledningarna till vår bekvämlighet och fattiga världens fattigdom.
Läste om,och läste noggrannare. Håller med om vi borde pressa stormakterna att göra något.
Har vi nät hatat PiF här? Jag vill inte vara näthatare! Jag hatar rasister. Ja,de finns den sorten på PiF,men alla där kan ju väl inte vara rasister. Hjälp, nu mår jag lite illa…
"Västvärldens länder (däribland Sverige) har sålt vapen till mellanöstern i flera årtionden, är du verkligen förvånad att flyr på grund av svenska vapen?"
Hur ser det ut med Sovjets/Rysslands vapenexport till länder i mellanöstern? Eller arabländer, rent allmänt?
#15 Efter vad du skriver i #13 så tolkar iallafall jag det som att du menar att alla på Politik I Fokus är rasister. Och Det är faktiskt ett påstående som kan göra många ledsna.
Jag själv exempelvis är inte alls någon SDanhängare. Men jag respekterar att det finns folk som är det, precis som att det finns moderater, socialdemokrater, miljöpartister och vänsterpartister. Jag (eller sajtvärden) kan inte välja att blockera eller ta bort de som är aktiva på forumet enbart baserat på vad de röstar på för parti eller vad de skapar för trådar, så länge inte trådarna bryter mot reglerna.
Man ska diskutera politiska frågor och detta kan man faktiskt inte göra om man väljer att stänga ute antingen det ena partiet eller det andra.
Sen används "anmäl" knappen otroligt flitigt där inne, i onödan. Människor tror att det är en "ogilla" knapp. Och detta gör att vi som Medarbetare, och inte minst sajtvärden, får sitta dagarna i ända och bara lägga tillbaka inlägg som faktiskt inte bryter mot några regler. När jag inte har varit inne på en dag eller två så kan de vara uppe i 10 inlägg som blitvit bortröstade utan anledning. Och man kan såklart inte bara lägga tillbaka alla utan man måste faktiskt se efter varför inläggen skrevs, till vem och om de bryter mot några regler. Detta är jätteutmattande att hålla på med och gör att man därför kanske vissa dagar får fokusera helt på att bara rätta och lägga tillbaka inlägg (Eller ta bort) istället för att delta i de politiska diskussioner som finns.
Och det lättaste sättet att skapa mer glädje och kanske styra sajten åt ett annat håll är att skapa egna trådar på sajten som innehåller saker som man själv brinner för eller bryr sig om.
Att ge sig in i trådar som gör en förbannad vinner ingen på, tro mig. Det provade jag många gånger som ung och det slutar alltid med en blockering och sura miner.
Jag skriver allt detta med god ton så jag hoppas att inlägget inte röstas bort. :)
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.
#53: Inte alls. "Vidriga rassar" var en reaktion på människor som raljerar över och hånar folk på flykt, det inlägget har inget med någon annan sajt på iFokus att göra.
#54 Okej, men det kanske borde ha förtydligats tidigare. Eftersom att en stor del av denna tråd består av åsikter om Politik I Fokus, så antar man lätt att det inlägget också är en del av de åsikterna.
Och dessutom så handlar de flesta av dina andra inlägg i denna tråden om Politik i Fokus. Så då är det väl självklart att man antar att just den kommentaren också gör det.
Det vore till och med konstigt om den inte gör det.
Hur som helst så är det den enkla förklaringen på varför folk blev ledsna av denna tråd. Hoppas att du förstår.
/ Vanja
Alla mina andra inlägg? 🤔På vilket sätt handlar mina inlägg 11, 13, 30, 35 och 37 om den sajten?
#56 Men dessa inlägg kommer direkt efter att du har skrivit att du blir trött i kropp och själ av Politik I Fokus. Och svaren du får efter det handlar om Politik I Fokus.
Bara för att du inte skriver med just "PiF" i ett inlägg så förstår vad de syftas på och det är inget som stör mig. Du får skriva vad du vill och PiF. Men du kanske ska ta de lite lugnt med att dra alla över en kam. :)
/ Vanja
Vänta här nu … menar du att du tycker att jag är ansvarig för vad andra skriver? Det var … intressant. 🤔
Tillägg: ditt inlägg röstades bort innan jag hann skriva klart, jag lägger tillbaka det.
Det har blivit riktigt Off topic nu ett tag så var god och håll er till ämnet.
l'm back
För att det ska vara tydligt. Alla inlägg som skrivs nedan som är off topic tas bort, vilken "sida" än det hör till.
l'm back
#61 Inte för att vara den som är den, men vad är ämnet?
För de flesta inlägg handlar om att hata Pif, är det då det som är ämnet?
/ Vanja
Bye, bye….
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#62 Att jag är trött på rasism.