Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etiketter: integrationimmigrationpolitik
Läst 1719 ggr
tlover
2

"Du hade tur din egocentriska jävel"

Minoos blogg har ett inlägg om ilandsproblem och riktiga problem.

Inlägget handlar om att vi inte har rätt att klaga på småsaker när folk flyr för sina liv för att komma hit.

https://minoosblogg.wordpress.com/2015/09/03/du-hade-tur-din-egocentriska-javel/

l'm back

RobinEH
4

I-landsproblem är riktiga problem. Det finns alltid folk som har det värre. Tycker man skall sluta ogiltligförklara folks klagan. Medans någon flyr undan misär finns det barn som dag in och dag ut torteras och våldtas. Vi har alla rätt till att uppmärksamma våra problem.

Vi har rätt att klaga trots att vi fötts i Sverige.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

tlover
2

#1 Fast har vi rätt att klaga på att de som har det värre kommer hit?

l'm back

ElinvBorg
1

Vi är egoistiska och alla människor tänker på sitt eget bästa i första hand. Om det innebär eller att man misstänker att det kan komma att innebära en förändring till det sämre för oss på grund av att andra kommer hit, spelar ingen roll om de flyr, så har vi rätt till att klaga på vår situation eftersom den blir värre. Allt är relativt och våra "lyxproblem" är riktiga problem för oss.

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

ElinvBorg
2

Det är som att säga att jag inte får klaga ifall jag mår dåligt över till exempel att min hund har dött(bara ett exempel) eftersom flera förlorar sina föräldrar eller liknande varje dag. Jaha? Och? Det kanske är det värsta som jag har varit med om men ska inte jag då få vara ledsen och uttrycka att världen är orättvis för att andra har det värre?

tlover
3

#3 Som tur är så blir det en förändring till det bättre att dom kommer hit 🙂

l'm back

tlover
0

#4 Har du läst blogginlägget? Kanske förklarar jag det dåligt men det får ni ta.

l'm back

ElinvBorg
0

För oss eller för dem?

ElinvBorg
0

Jag läste blogginlägget 🙂

tlover
1

#7 För båda

l'm back

tlover
0

#8 Då kanske du ser att det mer handlar om att vi inte har rätt att klaga att folk flyr hit snarare än att ens hund dör.

l'm back

ElinvBorg
2

Ja men jag anser ändå att vi "har rätt" till det. Som sagt det betyder inte att man inte tycker synd om de som tvingas fly men vi människor tänker på vårt eget bästa i första hand. Det gör ju flyktingarna också.

tlover
0

#11 Då ser vi olika på det, när vi i slutändan får det bättre så tycker jag inte vi kan klaga.

l'm back

[Hayabusa]
1

Intressant frågeställning. Men, tänker man lite djupare på detta så är frågan - exakt vem har rätt att klaga? Det finns nästan alltid någon eller några som har det värre.

Visst hade vi (vem det nu än är) tur som föddes i Sverige, men inte bara det - vi kunde ju varit födda för typ 500 år sedan. Då var det förmodligen lite bistrare tider i denna del av världen. Kanske var det bättre att födas i mellanöstern på den tiden?

ElinvBorg
1

Precis, livet är inte rättvist. Det har aldrig varit det och kommer aldrig vara det. Man får göra det bästa av situationen och som Hayabusa skriver så får man väl se det som rättvisa att olika delar av världen har det bättre än andra i olika tider, själv tror jag på slumpen.

tlover
1

#13 Jag ser det som att man inte ska klaga över att flyktingar kommer hit (vilket många gör) då flyktingarna har det värre, sen kan man klaga över att tex ens hund dör som #4 tar som exempel då det inte är relaterat även om det sällan är positivt att klaga (tänk på att klaga och att sörja är två skilda saker).

Sen så kan man också se det som en väckarklocka. Att aldrig klaga är omöjligt, men är man medveten om att man klagar och medveten om att man faktiskt, relativt sett har det bra så kan det hjälpa en att klaga mindre. Vilket är positivt, för att klaga leder i princip aldrig till något positivt (nu gör jag skillnad mellan att klaga över att "livet är orättvist" att "man inte har råd att resa" eller liknande och tex att påpeka en brist på jobbet eller liknande).

l'm back

tlover
0

#14 Slumpen är ju ett sätt att beskriva tur

l'm back

ElinvBorg
0

Jo men slumpen är 50/50 så det är lika mycket som att beskriva otur 😛

[Hayabusa]
0

#15 Med samma resonemang kan ju, i princip, inte heller de flyktingar som kommer till Sverige klaga. Relativt sett så har de det bra.

Personligen klagar jag inte på något direkt utan inser att jag haft tur att födas i rätt tid och på en hygglig plats. Ja, om man nu inte tror på karma och liknande - då finns det möjligen något annat som styr människors öde. Men, det är en annan diskussion (nej, jag tror inte på karma).

Något som inte ofta kommer upp är konflikten i Syrien, hur det började och varför. Varför folk dör och flyr. Jag har försökt läsa på och förstå, men det känns som en komplex och allmänt rörig historia. En historia som började efter 2:a världskriget, när staten Israel bildades.  Efter det så har det, enligt min uppfattning, varit en ständig oroshärd.

Om flyktingpolitik kan man tycka mycket - bra, dåligt eller nödvändigt? Tja, vad vet man om det? Personligen tror jag inte att vi har svar på det förrän framtiden visar vad som hände och "hur gick det se´n".

tlover
0

#17 Slumpen behöver inta alls bara vara 50/50

#18 De flesta invandrare jag träffat klagar inte på saker medan infödda svenskar ofta gör det.

Själv vet jag inte varför det är krig där, det erkänner jag. Jag vill däremot gärna göra något åt konsekvenserna.

l'm back

ElinvBorg
0

Det beror ju på vad det handlar om. Nu tänkte jag på något som kanske slumpen avgör om du föds i Sverige eller ett annat land, 50/50. Men nej jag tänkte inte så långt så visst ibland spelar flera saker in och då är det ju inte 50/50. Men det jag syftade på är att enligt mig står slumpen lika mycket för tur som otur eller snarare inget av det. Det är slumpen, det bara blev så. Sen får man själv välja att se det som tur eller otur

tlover
0

#20 Nja, har jag räknat rätt så är det 1 på 750 att man föds i Sverige

l'm back

RobinEH
0

Det handlar ju inte om att de flesta flyktingar klagar. Frågan blir huruvida de som klagar när de flytt till Sverige har "rätt" till det.

Ett exempel är en nyhetsartikel som tagits upp på Politik iFokus:

"Fem asylsökande vägrade kliva av vid Blinkarpsgårdens asylboende. Personalen säger att kritiken mot boendet är orättvis. Men flera av de som bor där menar att deras tillfälliga hem är smutsigt och trångbott. "
- http://www.hd.se/lokalt/landskrona/2015/06/15/smutsigt-och-trangt-tycker-de-asylsokande/

Likaså har det tidigare hänt att flyktingar vägrat kliva av bussen:

"Omkring 30 flyktingar som i förmiddags anlände från Malmö till en flyktingmottagning i Grytan söder om Östersund vägrar att kliva av bussen och vill återvända till Malmö, uppger Jämtlandspolisen.

– De var missnöjda och ville tillbaka till Malmö där de bott i två dygn innan, säger Bengt Stadin vid Jämtlandspolisen."
- http://www.expressen.se/nyheter/flyktingar-vagrar-ga-av-bussen-vid-boende/

tlover
2

#22 Jag skrev inte att de klagar utan att de flesta inte klagar, en helt annan sak. Dina länkar är därför totalt irrelevanta.

Som sagt kanske beskrev jag inte blogginlägget rätt i #0 då rent teoretiskt sätt så har man ju rätt att klaga. Om det är bra eller moraliskt är en annan sak.

Men om man säger såhär då.

Varför klagar vi när vi har det så bra att det inte ens går att jämföra?

l'm back

ElinvBorg
0

Jag lägger inte ner någon större tid eller vikt vid det jag skriver för tillfället vilket borde framgå och det du skriver nu är oväsentligt. Det jag syftade på var antingen Sverige eller något annat land = två alternativ = 50/50. Försök inte motbevisa mig när du förstår vad jag menar då jag förenkla det jag skriver. Från början ville jag bara få sagt att jag anser att vi har rätt att klaga, det är min åsikt och vi alla tycker olika. Vi klagar för något stör oss så vi alla har ju rätt att klaga på vad vi vill

ElinvBorg
0

Att det inte går att jämföra med flyktingars situation menar du?

tlover
3

#24 Rent matematiskt blir det bara helt fel.

Läs #23 så ser du svaret på resten

l'm back

tlover
0

#25 Ja

l'm back

RobinEH
0

#23 Det var inte så jag menade. Du skrev att de flesta flyktingar du träffat inte klagar, jag ville påpeka att vad de flesta gör är irrelevant och det handlar om huruvida en person som flytt är berättigad att klaga på nuvarande situation. Således är länkarna totalt relevanta.

"Varför klagar vi när vi har det så bra att det inte ens går att jämföra?"

För att vi inte är dem. Vi har våra egna problem som påverkar våra liv. Vi kanske inte riskerar att bli avrättade för fel tro eller liknande i samma utsträckning, men det är fortfarande ett problem att t.ex. inte kunna lämna sina barn på dagis en kvart tidigare.

ElinvBorg
0

#26 Men jag syftade inte matematiskt? Så det är irrelevant, läs mitt inlägg igen där jag förklarade

tlover
2

#28 Att det finns undantag ser jag som något naturligt. Det finns tex många här i Sverige som har gått igenom saker som är på samma "nivå" eller vad man kan kalla det och det finns säkert nån flykting som lyckades ta sig ut ur landet innan det blev "illa" och på så sätt inte upplevt "mer" än att vara tvingad att lämna sitt land med allt vad det innebär.

Jag har väl tur där. Jag har upplevt så mycket dåligt i mitt liv att jag vet den dagen min dotter börjar på förskola att det inte är hela världen om jag måste vänta 15 min att lämna min dotter på förskolan.

l'm back

[Hayabusa]
0

#19 Vem som är "bäst" på att klaga, det vet jag inte. Däremot är folk i allmänhet sällan eller aldrig nöjda. "Alla" strävar efter att få det bättre eller äga mer. Som jag har skrivit tidigare så tycker jag att folk har inställningen "Äta kakan men samtidigt ha den kvar". Oberoende var man kommer ifrån.

De flesta verkar inte känna till så mycket om konflikterna i mellanöstern. Jag är ingen expert på något sätt, men tycker att det är intressant att känna till bakgrund & historia. Det kan vara bra att känna till historien om man vill lösa samtida, eller framtida, problem.

Här är lite som jag tycker är läsvärt:

https://sv.wikipedia.org/wiki/1948_%C3%A5rs_arabisk-israeliska_krig

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sexdagarskriget

http://www.popularhistoria.se/artiklar/israels-krig/

Frågar du mig, så är det absolut viktigast att lösa alla konflikter i området. Endast då uppnår man en hållbar lösning. Situationen med folk på flykt är en tragedi men kan liknas med "att släcka bränder". Jag är övertygad om att merparten av de som flyr hellre hade velat stanna kvar i sitt hemland OM förhållanden varit humana & drägliga.

tlover
3

#31 Jo det är ett problem. Men jag har märkt att de som varit med om saker som är riktigt illa klagar mindre över vardagsproblem eller vad man kan kalla det.

Jo de flesta skulle nog vilja stanna om dom kunde det men när det är som det är nu förstår jag att man flyr.

Jag älskar tex Sverige, främst för naturen men det finns andra små guldklimpar också och det skulle nog vara ganska illa om jag flydde.

Som tur är så har jag mer el mindre avlägsna släktingar i flera olika länder tex Kanada om det skulle bli så illa här… Tex om SD får makten (det senare är ett skämt, även om jag inte skulle vilja att SD tar makten så är det inte lika illa som när det är krig).

Länkarna får jag kolla senare men tack iallafall.

l'm back

ElinvBorg
1

Det är förståeligt att de som varit med om värre klagar mindre på "vardagsproblem". Skillnaden är ju att de som inte varit med om något "värre", för dem blir de där "vardagsproblemen" det värsta, har man då inte rätt att klaga? Då båda parter klagar om de värsta i sina liv, bara att det är olika. Man kan inte jämföra folks lidande och klagande om det inte har varit med om samma saker. Man kan ju förstå att en del har det värre  rent generellt men som man upplever något kan man inte jämföra

tlover
0

#33 Fast varför klaga? Livet blir inte bättre av att man klagar.

l'm back

ElinvBorg
0

Nej det klart men skulle du säga det till flyktingarna?

tlover
0

#35 Jag har träffat en enda flykting som klagat (och det var inte om det) så jag tror dom kan uppskatta det lilla i vardagen redan.

l'm back

ElinvBorg
0

Ja de kan ju vara glada för det vi svenskar tar för givet

[Daisy-Moa-Elsa]
1

Är verkligen problemet att folk klagar? Jag tror folk i alla värdsdelar och situationer klagar. Som några sagt, det finns alltid dem som har det sämre.

Folk får gärna klaga för min del så länge de erkänner, uppmärksammar och aktivt gör något åt att förbättra livet för dem som lever i en hårdare situation…krig, fattigdom, knark….med mera.

Vad gör ni själva i denna tråd? Man kan se det som klagan på att andras åsikter inte är dem man själv anser de rätta?

Och enligt mig är det helt okej, så länge ni gör skillnad i världen, om det så är en donerad tia, en avstådd charterresa, volontärarbete, skänkt tid, delad kunskap eller FN-tjänst i ett krigshärjat land. Allt kan göra en skillnad.

ElinvBorg
0

Daisy-Moa-Elsa, du tycker inte det räcker att man förbättrar sin egen och sina käras livssituation? Är det för egoistiskt?

[Daisy-Moa-Elsa]
3

Nope det är det inte. Har man möjligheten att göra något utöver det så blir jag ännu gladare.

Som jag skrev, en tia bortskänkt gör skillnad. Jag förstår att alla inte ha möjlighet att skänka massor, men bara viljan och insikten finns där. Skillnaden är inte alltid av ekonimisk innebörd…. donera en timme här å där för att hjälpa någon. Det är också enligt mig att göra skillnad.

Pengar är en sak som kan göra skillnad, absolut, men allt handlar inte om pengar … enligt mig,,,, det handlar även om att bry sig. Jag förstår att alla har olika förutsättningar, därav mitt inlägg.

Tänk dig bara om alla som hade möjlighet att skänka en tia i hela världen gjorde det …wowowo :-D

Gör det du kan, och må bra för det. Allt gör en skillnad, visa kan flasha å donera miljoner, det kan inte jag, men jag gör det jag kan när jag kan. Viljan att hjälpa…. kanske inte denna månad, kanske inte ens nästa månad… men är det med er.

ElinvBorg
0

Jag har det bra ställt så det gäller inte det men funderade bara vidare på det du skrev 🙂

[Daisy-Moa-Elsa]
2

# 41 finn det DU brinner för, som gör skillnad. Det finns alltid människor som kommer tycka si å så  om vad du gör, men så länge du gör skillnad för andra … You will make the world a better place 😃

[Daisy-Moa-Elsa]
1

För dem som inte tror att små saker gör skillnad… googla gärna "mikrolån" som exempel

Eller läs vad 50-kronor gör för skillnad

http://www.adra.se/sida/143/mikrolan-forandrar-kvinnors-liv.aspx

tlover
0

#38 Det som är problemet som blogginlägget syftar på (vad jag förstår) är bland annat att folk ofta klagar på flyktingar och invandrare bland mycket annat. 

Jag kan däremot ha missförstått. Det finns däremot negativa saker med att klaga eftersom man mår inte bättre av att klaga snarare tvärt om (även om man inte alltid inser det) och ju sämre man mår ju mindre kan man påverka världen positivt.

l'm back

Gronstedt
3

Jag kan gnöla bittert över att grädden till teet är slut när jag pallrar mig ur min varma säng i mitt varma hus frampå förmiddagen, men jag klagar inte på samma sätt över till exempel närståendes sjukdom eller död. Flyktingar kanske klagar över smutsiga toaletter, men de klagar inte på samma sätt över våldet som fick dem att fly eller över umbärandena på färden, eller över de nära de mist eller måst lämna kvar.

Alla klagar över små saker som ligger nära (som otrevliga toaletter eller brist på grädde),  de flesta hanterar och tar sig igenom de stora hemskheterna utan småaktigt gnäll - man bara gör, för man måste göra. Klagan på små saker är mycket mänsklig, antingen man kommer från Sverige eller Syrien eller var som. Det är ett slags säkerhetsventil som gör det lättare att stå med de stora sakerna.

zorro2
0

alla har väl rätt att klaga, en sak som du tycker är små bagatell och inget att klaga över så är det kanske en stor sak för mig. 

klart det vill sticka i ögna på många om nyanlände klagar på boende och annat, då många tycker men vad då dom har det bättre nu än när dom var i hemlandet. viss del kan jag hålla med men och det är det som är farligt att detta kan bidra att sätta folk/människor upp mot varann.