Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etiketter: integrationimmigrationpolitik
Läst 1505 ggr
tlover
2

"Upp med gränserna på vid gavel"

[Zachapacka]
1

Riv muren, fixa lite bussar och så kör vi ut alla runt om i Europa. Det finns mycket skog här. Det finns mycket plats.

MelodyX
4

Det är synd att folk inte fattar hur lite pengar det egentligen handlar om. Jag läste någon FN-rapport om att OM vi skulle ta emot ALLA som är på flykt från Mellanöstern för tillfället i Europa och ge dem ett bidrag för att kunna leva i fem år så handlar det om lika lite pengar som Frankrike lägger på utlandsturistande - på ett år. Med andra ord inte särskilt mycket pengar. Var ligger problemet liksom?

[Hayabusa]
5

#2 Eller varför inte ställa in Eurovision Song Contest? Lägg pengarna på flyende folk istället.

[Hayabusa]
2

Eller varför inte en rejäl skattehöjning på alla nöjesresor med flyg? Det skulle ge klirr i statskassan och dessutom, om resandet minskar, ge en bättre miljö.

tlover
3

Eller bara 10:- i månaden i snitt skulle ge mänder

l'm back

[Hayabusa]
4

#5 2013 gjorde den svenska befolkningen nästa 3 miljoner charterresor, Gissar att det inte var färre år 2014. Rena nöjes- & lustresor som ingen behöver för att leva, egentligen. Om varje svensk istället betalade in dessa pengar till en statlig flyktingfond så skulle det bli flera sköna miljarder! Dessutom mycket bra för miljön - globalt sett t om.

http://www.aftonbladet.se/resa/article18348761.ab

tlover
2

#6 Jag ville bara ge ett exempel då folk inte behöver "ge upp" nått. Då folk i allmänhet har svårt att ge upp saker

l'm back

[Hayabusa]
3

#7 Jag ville bara ge ett exempel på vad vi människor KAN ge upp. Visst är det trevligt att flyga iväg på semesterresor - men det är ju inget vi verkligen behöver för att leva. Det är ju inte så att jag lider & våndas om jag INTE reser iväg till Thailand (nej, jag undviker resor så långt det är möjligt). För att inte tala om den oerhörda miljöbelastning som dessa nöjesresor innebär. Hemskt! Här jagar vi bilister att de ska minska sin förbrukning av bränsle, men hur mycket bränsle åtgår det inte på en enda flygresa till Asien? CO2-utsläpp?

I min värld är det absolut ingen uppoffring att avstå en nöjesresa med flyg.

Gemene kvinna & man i landet Sverige är inte särskilt generösa eller villiga att ge upp något. Även om det är något totalt onödigt man behöver ge upp. Jag är själv blodgivare och förvånas ständigt över hur det kan vara en ständig blodbrist. Det kostar noll kronor att ge lite blod, men nej - det är för mycket begärt. Men att det ska finnas blod när det behövs - det kan man begära. 

Vad kostar det att arrangera ESC nästa år? Jag vet inte, men det känns ju absurt att lägga pengar på en sådan ytlighet (jo, jag vet att många älskar ESC) när pengar & resurser behövs till annat.

Nej, folk har verkligen attityden "ha kakan och samtidigt äta den".

tlover
0

#8 Det finns mycket man kan ge upp men om folk inte gör det så kommer man ju ingen vart. Det måste antingen avra sånt som folk vill ge upp eller som är gjort på så sätt att folk inte märker att dom ger upp det.

l'm back

[Hayabusa]
1

#9 Det är ju precis det som är knäckfrågan - att gemene kvinna & man MÅSTE ge upp något för att hjälpa andra. Man kan inte ha kakan och äta upp den, fast det VILL inte folk förstå. Det handlar i slutänden om ett ändrat beteende och ändrad inställning. 

Läste nyligen om trafiksituationen på E6:an genom Skåne (som ökat enormt de senaste 15 åren). Det finns de som ondgör sig över lastbilstrafiken typ; "Måste de verkligen vara så många? Kan de inte frakta gods med tåget? Usch, vad de (lastbilarna) är i vägen för lilla mig".  Ja, vad säger man om det? Är det så att lastbilar kör på vägarna för att chaufförerna tycker att det är såå himla kul? Nej, det gör de inte. Vill gemene kvinna & man minska lastbilstrafiken så finns det en enkel väg - minska din egen konsumtion. Fast, det vill folk inte göra. Ja, kanske borde grannen göra det, men absolut inte jag. Nej, det går ju inte för sig.

tlover
1

#10 Fast jag försöker att vara realistisk. I det långa loppet kanske dina förslag skulle funka men det är nu som folk drunknar.

l'm back

[Hayabusa]
1

#11 Jag är också realistisk - det behövs rejäla & ordentliga insatser här & nu. Visst, att skänka 10,- i månaden är inget man kan kritisera men det räcker inte. 

Som sagt, frågan är - Exakt hur mycket är du beredd att ge upp, här & nu?

Hur många är beredda att bli blodgivare? Då menar jag inte om en månad eller nästa år.

PS När jag skriver "du" så menar jag inte dig (tlover) personligen utan folk i allmänhet.

Magi-cat
3

Skicka genast hit hundratusen flyktingar! (Och någon till Stockholm som kan förklara vad det handlar om.)

Ja, ungefär så lät det en gång….

http://hbl.fi/nyheter/2015-09-03/768892/100-000-flyende-finlandare-fick-omedelbart-hjalp

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
MaxFlickan
1

Ett visst politiskt parti (och en site här på Ifokus) tycker ju att Sverige skall hjälpa flyktingarna på plats för det blir ju för dyrt att integrera dem i det svenska samhället.

Nån som räknat på hur mycket pengar det skulle kosta att reda upp situationen i Syrien…?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

[Hayabusa]
0

#15 En lösning på konflikterna i mellanöstern vore det bästa, det kan nog de flesta stämma in i. Frågan är om det kommer att hända? I princip har konflikten i detta område pågått sedan 2:a världskriget tog slut. Vems "fel" är det? Vem kastade första stenen? Tja, säg det.

MaxFlickan
1

#15 Naturligtvis skulle en lösning på konflikterna i Mellanöstern vara det bästa. Jag har dock stora tvivel på att det kommer att hända.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

[Hayabusa]
0

#17 Nej, det känns tveksamt. Dock är det endast då som människor i den regionen kan få ett drägligt liv. En region där människor tvingas fly "hals över huvud" är knappast hållbart.

zorro2
0

ingen politiker eller presidenter eller länder vill ha slut på kriget i mellanöstern, spesiellt inte de länder som har vapen fabriker. det ger jo ekonomiskt klirr i statskassan indirekt. 

religion er opium for folket, så de fleste er drogade idioter for hur skulle man annars kunne mörda nån i Guds/ Allahs namn. likedant for kristendommen, när denne skulle spridas över världen…"in the name of God, they come to kill….sjunger jo vangelis

[Hayabusa]
0

#19 Jo, det finns nog rätt många politiker som skulle vilja få slut på eländet i mellanöstern. Det finns inget att vinna på rådande situation - inte ens för de som säljer vapen.

Saxat från Wikipedia:

"Efter att ha tillhört Osmanska riket i trehundra år blev området, som hört till de ottomanska provinserna Beirut och Jerusalem, under första världskriget erövrat av Storbritannien. Samtidigt förband sig den brittiska regeringen till att i området grunda ett "judiskt nationalhem". Den så kallade Balfourdeklarationen ingår också i det internationellt bindande avtalet efter San Remokonferensen 1920 där de segrande länderna i första världskriget diskuterade vad som skulle göras med de före detta osmanska territorierna. I San Remo-resolutionen beslöts att området skulle administreras som ett brittiskt mandat, och att "The Mandatory will be responsible for putting into effect the declaration originally made on November 8, 1917, by the British Government, and adopted by the other Allied Powers, in favour of the establishment in Palestine of a national home for the Jewish people" "

"Även emir Faisal Ibn Hussein, senare kung av Irak, gav sitt stöd till Balfourdeklarationen, men drog senare tillbaka det efter påtryckningar från nationalistiska officerare. Istället utropade han sig 1920 till kung av Syrien "som inom sina naturliga gränser inkluderar Palestina"."

Läs mer här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/1948_%C3%A5rs_arabisk-israeliska_krig

Så, oroligheterna i mellanöstern har pågått en tid. Vem som kastade första stenen, det kan man fråga sig.

zorro2
0

hörde på nyheterna igår, kom veldig sent inn så jeg vet ikke hvem han som pratade var men han sa at pengene til flyktninge hjelpen togs från biståndskassan. hmmm, det var jo ikke så bra, hvem og hur bedömmer vi hvilken som behöver mest hjelp, et barn fra mosambik, sudan eller eritrea  eller et fra syrien.

[Hayabusa]
0

#21 En kaka är enbart så stor som den är, får någon mer som måste något annat få mindre. Bedömningen av vem som ska få mer eller mindre hjälp är omöjlig att göra.

zorro2
0

ja, men kan ta fra kongens apanage t.ex

[Hayabusa]
0

#23 Jo, men det lär inte hända. Konceptet "att ta från de rika…" är måhända ädelt men väldigt svårt att genomföra i praktiken.

KimE
0

De segrande länderna i första världskriget skrattade åt Ataturk när han ville ha kurdistan som tillhört det osmanska riket. Britterna hittade olja i östra delen som de fick till att tillhöra Irak deras protektoriat.